Dziesiąte posiedzenie RDPP. Lex Woś przyniesie nam prostszą sprawozdawczość?
Podczas wrześniowego posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego dyskutowano m.in na temat dwóch projektów ustaw, które w ostatnim okresie mocno zaniepokoiły III sektor: prezydenckiej propozycji zmian w prawie oświatowym oraz projekcie ustawy o transparentności finansowania organizacji pozarządowych. Czy w wyniku refleksji nad tym drugim będziemy mieli oczekiwane zmiany w sprawozdawczości NGO-sów?
RDPP obradowała 21 września 2020 r. Było to 10. posiedzenie plenarne Rady Działalności Pożytku Publicznego VI kadencji - drugie, które odbyło się w czasie epidemii za pośrednictwem internetu.
NGO-sy w szkołach
Dziesiąte posiedzenie rozpoczęła dyskusja na temat przedstawionego przez Prezydenta projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe. Projekt ten znajduje się obecnie w Sejmie i zakłada zmiany w zasadach obecności NGO-sów w placówkach oświatowych (pisaliśmy o nim m.in. w informacji: "Czy Prezydent utrudni organizacjom pozarządowym pracę w szkołach?").
Rada recenzuje projekt w uchwale w sprawie przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe (druk sejmowy nr 458).
Przedstawiony projekt może stworzyć poważne utrudnienia w funkcjonowaniu szkół i placówek, jak również w korzystaniu przez nie z istotnego wsparcia edukacyjno-wychowawczego, świadczonego – najczęściej nieodpłatnie – przez organizacje pozarządowe.
(fragment uchwały RDPP)
RDPP proponuje w uchwale, żeby m.in.:
- nie nakładać dodatkowych obciążeń biurokratycznych na organizacje pracujące w szkołach,
- wycofać przepisy dotyczące sankcji,
- umożliwić rodzicowi wyrażenia niezgody na uczestniczenie dziecka w zajęciach prowadzonych przez NGO (w powiązaniu z informacją, którą organizacja przedstawia zanim pojawi się w szkole; taka informacja byłaby przedmiotem rozporządzenia ministra edukacji - Rada zaleca, żeby ta informacja nie przekraczała objętością jednej strony A4).
Podczas głosowania uchwały (właściwie podczas głosowania nad doprecyzowaniem punktu mówiącego o szczególnych uprawnieniach rodziców) dały o sobie znać trudności procedowania online. Część członków Rady nie zrozumiała zasad głosowania i nie mogła się potem zgodzić z jego wynikiem. Zarządzono reasumpcję i ostatecznie przegłosowano uchwałę.
Transpartentność organizacji pozarządowych i postulat ujednolicenia i zmniejszenia obowiązków sprawozdawczych
Dyskusje o sprawozdawczości w łonie Rady sprowokowały wystąpienia medialne Ministra Środowiska. Na wiosnę zapowiedział on stworzenie projektu ustawy, który wprowadziłby dodatkowe obowiązki dla organizacji pozarządowych. Dyskusja odżyła w wakacje. Projekt Ministra Wosia przewidywał, że NGO-sy, które korzystają ze środków zagranicznych musiałyby w sposób szczególny informować o tym fakcie, a także zgłaszać się do specjalnego rejestru (zobacz m.in.: Lex Woś: Istotą ustawy jest oddanie pełnej kontroli nad organizacjami Zbigniewowi Ziobrze [Felieton Sadło]). Plany ministerstwa spotkały się z krytycznym nastawieniem organizacji. Negatywną ocenę wystawia im również Rada.
W przyjętej uchwale członkowie RDPP odwołują się do stanowiska Piotra Glińskiego, w którym Przewodniczący KPP dystansuje się od pomysłów przedstawianych przez Michała Wosia.
Uchwała postuluje również wypracowanie nowych zasad sprawozdawczości.
Rada proponuje pilne podjęcie prac nad spójną i uproszczoną koncepcją sprawozdawczości w organizacjach pozarządowych.
(fragment uchwały RDPP w sprawie informacji o rozpoczęciu prac nad projektem ustawy o transparentności finansowania NGO, przyjętej na 10. posiedzeniu)
Na posiedzeniu pozarządowi członkowie RDPP opisują jaką abstrakcją dla małych, lokalnych organizacji są zapisane dziś w prawie obowiązki sprawozdawcze. Zgodnie postulują uspójnienie i zmniejszenie obciążeń sprawozdawczych, które nakładane są na NGO-sy.
Nad zmianami w sprawozdawczości będzie pracował specjalnie powołany zespół problemowy Rady.
Problemy ze sprawozdaniami wynikają z ich wielości i różnorodności. Największe spowodowane są dziś ich elektroniczną formą, sposobem podpisywania i wysyłania do odpowiednich instytucji sprawozdań finansowych. Realizacja postulatów o uspójnieniu i zmniejszeniu obciążeń wymagałaby poważnych ustępstw ze strony Ministerstwa Finansów, w praktyce zdjęcia z NGO-sów obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych w obecnej formie - podobnie należałoby myśleć o CIT-8. Czy taka zmiana jest w ogóle realna? Przed projektantami prostszej sprawozdawczości dla NGO ciężki bój i poważny namysł. Efektów nie należy spodziewać się zbyt szybko, bo na razie przedstawiane koncepcje sprowadzają się do prostych haseł.
Ekonomia społeczna - w Ministerstwie Rodziny powstaje ustawa
Ustawa o ekonomii społecznej i solidarnej powstaje w Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej. Nie jest to sprawa nowa - dyskusja nad założeniami do ustawy trwa już od paru lat (zobacz: Jaka będzie ekonomia społeczna i solidarna). Wydaje się, że obecnie prace przyspieszyły. Po serii debat (miały miejsce w wakacje) planowane jest przedstawienie projektu. Resort pracy sygnalizuje, że ustawa może zostać przyjęta jeszcze w tym roku. Wiązałoby się to z ogłoszeniem konsultacji na jesieni. Póki co oficjalnego ministerialnego projektu nie ma.
Wejście w życie ustawy o ekonomii społecznej i solidarnej będzie mieć duże znaczenie dla III sektora w Polsce. Nie dziwi więc, że pozarządowi członkowie RDPP są bardzo zainteresowani kształtem przyszłej regulacji. Dyskutuje się przede wszystkim o definicji przedsiębiorstwa społecznego, a także o wzajemnym przenikaniu się (czy zależności/podległości) tworzonego systemu ekonomii społecznej oraz systemu zapisanego w ustawie o działalności pożytku.
Rada przyjęła uchwałę w sprawie prac nad założeniami ustawy o ekonomii społecznej i solidarnej, w której zwraca uwagę na konieczność wypracowania tej regulacji we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Rekomenduje się również, żeby ustawę tworzono z udziałem różnych resortów oraz NIW-u, a nie tylko siłami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Nowi członkowie Rady i inne przyjęte uchwały
Podczas dziesiątego posiedzenia poznaliśmy też nowych członków RDPP. Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego powołał w skład Rady, reprezentującego stronę rządową, Jana Sarnowskiego z Ministerstwa Finansów oraz Krzysztofa Maćkiewicza ze Związku Powiatów Polskich, reprezentującego stronę samorządową.
Ponadto na posiedzeniu przyjęto następujące uchwały:
- w sprawie projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica” (uchwała zawiera rekomendacje RDPP dotyczące zwiększenia poziomu finansowania oraz unowocześnienia omawianych narzędzi),
- w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie kontroli i nadzoru w pomocy społecznej (z rekomendacjami),
- trzy uchwały pozytywnie opiniujące trzy rozporządzenia przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia (pozytywne opinie bez uwag),
- w sprawie realizacji zasady partnerstwa oraz zmniejszenia obciążeń związanych z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej przez organizacje pozarządowe (z podkreśleniem istotnej roli NGO-sów we wdrażaniu Umowy Partnerstwa oraz na etapie jej planowania),
- w sprawie projektu programu wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego pod nazwą „Program Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWE FIO na lata 2021-2030”,
- w sprawie projektu Regulaminu konkursu Programu Wspierania Rozwoju Uniwersytetów Ludowych na lata 2020-2030, edycja 2020.
Dwie ostatnie z wymienionych tu uchwał dotyczą nowych (w przypadku FIO - kolejnej edycji) programów Narodowego Instytutu Wolności i zawierają wiele uwag, m.in. dotyczących zwiększenia środków przeznaczonych na program czy dodania kolejnego priorytetu (w Nowym FIO).
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.