WRP w marcu o komitecie rewitalizacji, inicjatywie lokalnej i o centralizacji specjalistycznych poradni rodzinnych
Podczas marcowego posiedzenia Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego pozytywie zaopiniowano trzy projektu uchwał. Rozmawiano także o centralizacji specjalistycznych poradni rodzinnych.
Warszawski Komitet Rewitalizacji
Jako pierwszym Rada zajęła się projektem uchwały w sprawie określenia zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Warszawskiego Komitetu Rewitalizacji.
Powołanie Komitetu jest jednym z etapów sporządzania Gminnego Programu Rewitalizacji. Uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia Gminnego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do roku 2030 Rada Miasta przyjęła w maju 2022 r.
Powołanie Komitetu jest wymogiem ustawowym potrzebnym do uchwalenia Programu.
Komitet Rewitalizacji ma być forum współpracy i dialogu interesariuszy z organami miasta stołecznego Warszawy oraz pełni funkcję opiniodawczo – doradczą Prezydenta m.st. Warszawy w sprawach dotyczących przygotowania, prowadzenia i oceny procesu rewitalizacji w Warszawie.
Projekt uchwały wypracowany został z członkami Komitetu Rewitalizacji dla Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy.
Komitet będzie się spotykał nie rzadziej niż raz na kwartał, a przedmiotem jego prac mają być zagadnienia związane z Gminnym Programem Rewitalizacji.
Komitet ma liczyć 21 członków i członkiń, w tym 15 osób ze strony społecznej.
Te 15 osób to:
- po jednym przedstawicielu/przedstawicielce mieszkańców z każdej jednostki Miejskiego Systemu Informacyjnego (MSI) (Pelcowizna, Nowa Praga, Szmulowizna, Stara Praga, Kamionek, Grochów, Targówek Fabryczny, Targówek Mieszkaniowy) znajdujących się na obszarze rewitalizacji wyznaczonym uchwałą Rady m.st. Warszawy,
- jeden przedstawiciel/przedstawicielka podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na obszarze rewitalizacji;
- jeden przedstawiciel/przedstawicielka właścicieli/użytkowników wieczystych nieruchomości/podmiotów zarządzających nieruchomościami na obszarze rewitalizacji w tym spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych oraz dwóch przedstawicieli/dwie przedstawicielki spółek działających na rzecz Warszawy
- oraz pięciu przedstawicieli/przedstawicielek instytucji działających na terenie gminy, w tym szkół, uczelni wyższych, instytucji naukowych, organizacji pozarządowych i organów władzy samorządowej lub rządowej przy założeniu, że minimum 3 przedstawicieli reprezentuje organizacje pozarządowe.
Kandydaci i kandydatki reprezentujący mieszkańców i mieszkanki jednostek MSI będą wyłaniani w drodze otwartego naboru.
Kandydaci i kandydatki reprezentujący m.in. organizacje pozarządowe mają być zgłaszani przez te organizacje. O powołaniu na członka lub członkinię Komitetu decydować ma kolejność zgłoszeń.
W Komitecie znajdzie się także miejsce dla przedstawiciela lub przedstawicielki Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego – osoba ta będzie miała głos doradczy, bez prawa głosu.
Kadencja Komitetu ma trwać dwa lata.
Warszawska Rada Pożytku pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Pieniądze z dotacji na zakup usług w Śródmieściu
Kolejnym projektem uchwały, którym zajmowała się WRDPP był wniosek Zarządu Dzielnicy Śródmieście o zmianę przeznaczenia środków dotacyjnych na zakup usług.
W listopadzie 2022 r. Dzielnica Śródmieście ogłosiła otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej w 2023 pn. „Organizacja zawodów Śródmiejskiej Olimpiady Młodzieży”. Budżet konkursu wynosił 240 tys. zł. Na konkurs wpłynęło siedem ofert na organizację zawodów w 10 dyscyplinach. Na 4 dyscypliny nie złożono ofert (badminton, unihokej, szachy i gimnastyka). Wszystkie złożone oferty otrzymały dofinansowanie na łączną kwotę: 210 500 zł. 29 500 zł zostało do zagospodarowania. Dzielnica wnioskuje, aby środki te przeznaczyć na zakup usług: zorganizowanie zawodów w dyscyplinach, na które nie wpłynęły oferty w konkursie.
WRDPP pozytywnie zaopiniowała uchwałę.
Zmiany w kryteriach oceny inicjatywy lokalnej
Ostatni projekt uchwały, którym zajmowała się WRDPP podczas swego posiedzenia dotyczył zmian w trybie i szczegółowych kryteriach oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.
Zaproponowane zmiany wynikają z potrzeb zgłaszanych przez koordynatorów i koordynatorki inicjatyw lokalnej.
Zmiany polegają na:
- obniżeniu punktacji kryterium „Celowość wniosku ze względu na potrzeby społeczności lokalnej” (z 8 na 4 punkty);
- wprowadzeniu dodatkowych punktów za korzystanie z dostępnych zasobów – takie praktyki ograniczają konsumpcję i kupowanie nowych dóbr (punkty te zostaną wprowadzone w kryterium „Stan przygotowania lub realizacji zadania publicznego”).
- wprowadzeniu dodatkowych punktów za współpracę między lokalnymi podmiotami (lokalni przedsiębiorcy, instytucje edukacyjne, instytucje kultury, spółdzielnie, organizacje pozarządowe itp.) – ma to służyć premiowaniu korzystania z zasobów lokalnej społeczności i zachęcać podmioty do współpracy.
- usunięciu podkryterium oceniającego, czy zadanie uzgodniono z jego potencjalnymi odbiorcami. Załącznikiem do wniosku jest lista poparcia, dlatego dodatkowe uzgodnienia są zbędnym obciążeniem.
- doprecyzowaniu zapisów o dostępności: dla określonej grupy osób (np. młodzieży, filatelistów) lub dla ograniczonej liczebnie grupy odbiorców (np. osób zapisanych na warsztaty).
WRDPP pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
O centralizacji Specjalistycznych Poradni Rodzinnych
Maria Pokój, w imieniu Komisji Dialogu Społecznego ds. poradnictwa specjalistycznego, poruszyła na spotkaniu sprawę centralizowania Specjalistycznych Poradni Rodzinnych
– Dlaczego nie było szerokich konsultacji w tej sprawie? Podczas spotkań mieszkańcom tłumaczy się, że w funkcjonowaniu poradni nic się nie zmieni. To, po co zmieniać? Mówi się także, że zmiany są wprowadzane dlatego, że burmistrzowie sobie nie radzą. Dlaczego? Na czym ma polegać rozwój poradni w nowej strukturze organizacyjnej? – pytała przedstawicielka KDS.
Wyjaśnień udzieliła wiceprezydentka Aldona Machnowska-Góra.
– Mamy w Warszawie trzy placówki tego rodzaju (na Bielanach, Bemowie, Pradze, czwarta jest organizowana w Wawrze; mają one zostać wcielone do Centrum Wspierania Rodzin "Rodzinna Warszawa" – przyp. aut.). Jest to pozostałość systemu powiatowego. Przed wakacjami burmistrzowie zgłosili, że dostrzegają wielką potrzebę wsparcia psychologicznego, psychiatrycznego oraz terapii dorosłych i dzieci. Dzielnice są tym obciążone, ponieważ świadczą usługi nie tylko „swoim” mieszkańcom i mieszkankom, ale z terenu całego miasta. W wakacje szukaliśmy pieniędzy, aby móc je przekazać na potrzeby poradni, ponieważ docierały do nas sygnały, że np. odchodzą z nich pracownicy – tłumaczyła Aldona Machnowska-Góra. – W funkcjonowaniu poradni nic się nie zmieni, ale potrzebują one wsparcia: w rozwoju, w standaryzacji usług i finansowego. Zmiana polega na tym, że teraz ich zarządzaniem zajmie się dyrektor placówki, a nie burmistrz. Nie można tego zostawiać tylko na barkach finansowych i organizacyjnych burmistrzów tych kilku dzielnic.
Aby świadczyć mieszkańcom i mieszkankom Warszawy równomiernie taką sama usługę, zdecydowano o centralizacji poradni. Jest to postępowanie podobne do tego, w wyniku którego powstał Zespół Żłobków.
– Nie jest wykluczone, że w przyszłości będzie tworzony dzielnicowy system poradni, ale na razie nie ma na to pieniędzy – mówiła wiceprezydentka. Wawerska także zostanie włączona.
Maria Pokój zwróciła uwagę, że organizacje zajmujące się poradnictwem specjalistycznym są zaniepokojone: klientów przybywa, jest bardzo duże zapotrzebowanie na psychologów, natomiast pojawia się obawa, że z organizacji świadczących taka pomoc będą odpływać fachowcy, ponieważ nie dostaną tu takiego wynagrodzenia, jakie oferuje im rynek prywatny.
– Zostaną młodzi, ale nie będzie doświadczonych fachowców, którzy by ich przysposobili do świadczenia usług. Czy ktoś się nad tym w Mieście zastanawia? – pytała Maria Pokój.
– Tak, myślimy o tym i dlatego właśnie podejmujemy takie decyzje. Wiemy o tym, ale jest to kwestia zmiany ustawowej i organizowania konkursów w innej formule – odpowiadała Aldona Machnowska-Góra.
Dwa dni prac w dobrych warunkach
Na koniec Andrzej Mrowiec – w imieniu komisji oceniającej oferty, które wpłynęły na konkurs z zakresu edukacji kulturalnej ogłaszanych przez Biuro Kultury – wyraził podziękowania za sposób przygotowania prac komisji i warunki do pracy stworzone przez Biuro.
– Dzięki temu mieliśmy okazję do bardzo poważnej rozmowy o edukacji kulturalnej. Na konkurs wpłynęła bardzo duża liczba projektów, wiele z nich były bardzo dobrych, wiele z tych dobrych nie dostało środków. Decyzje zapadały w drodze konsensusu, a prace trwały dwa dni – relacjonował Andrzej Mrowiec.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23