WRP w grudniu o dialogu w Biurze Ochrony Środowiska i raz jeszcze o budżecie dotacyjnym na 2022 rok
Podczas grudniowe posiedzenia Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego rozmawiano m.in. o trudnościach w dialogu między BKDS ds. zwierząt a Biurem Ochrony Środowiska oraz powrócono do cięć w budżetach niektórych dzielnic na zadania realizowane przez organizacje pozarządowe.
Podczas grudniowego posiedzenia Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego sporo czasu poświęcono na omówienie relacji między Branżową Komisją Dialogu Społecznego ds. zwierząt a Biurem Ochrony Środowiska (BOŚ).
Kontrowersyjna Mapa kotów wolno żyjących
– Do niedawna wszystkie kwestie sporne, kontrowersje omawialiśmy wspólnie. Problemy były przegadane, ustalone wspólne stanowisko. Z BOŚ mówiliśmy jednym głosem. Sytuacja się zmieniła kilka miesięcy temu. Utraciliśmy sens działania BKDS wobec braku dialogu z Biurem – powiedziała Barbara Grabowska, przewodnicząca BKDS.
– Od kiedy działam w BKDS ds. ochrony zwierząt nie pamiętam takiej sytuacji – dodała Anna Zielińska, członkini Warszawskiej Rady Pożytku. – Zmiany w Biurze spowodowały, że dotychczasowa współpraca się posypała.
Problemy pojawiły się w trakcie prac nad ogłoszeniem konkursowym. Komisja negatywnie zaopiniowała przedstawione dokumenty. Ze względu na zapowiadane cięcia budżetowe, BKDS poprosił również o omówienie zmian w budżecie Biura z przedstawicielami i przedstawicielkami organizacji. Informacja o budżecie została przedstawiona, ale bez żadnej możliwości dialogu.
– Okazało się, że środki na działania realizowane przez organizacje się nie zmniejszyły, ale 1/10 budżetu miała zostać przekazana na powstanie Mapy kotów wolno żyjących. BKDS negatywnie zaopiniował ten pomysł – relacjonowała Anna Zielińska. – Od przedstawiciela Biura usłyszeliśmy wtedy, że mamy prawo do takiej opinii, ale urząd nie ma obowiązku jej uznać. To zamknęło drogę do porozumienia. Najbardziej dla mnie niepokojące jest to, że w komisji, która miała służyć dialogowi głos ekspertów ds. ochrony zwierząt przestaje się liczyć.
Problemy z porozumieniem się między BKDS-em a Biurem Ochrony Środowiska zostały zgłoszone do Warszawskiej Rady Pożytku. Zanim jednak zostało zwołane posiedzenie WRP, w Urzędzie m.st. Warszawy nastąpiły zmiany kadrowe. Dyrektorką koordynatorką ds. Zielonej Warszawy została Magdalena Młochowska, zastępując w obowiązkach Justynę Glusman. Jedną z pierwszych spraw, którą zajęła się nowa dyrektorka koordynatorka był właśnie konflikt między BKDS-em a Biurem Ochrony Środowiska. Odbyło się m.in. spotkanie, podczas którego ustalono dalsze kroki, aby rozwiązać tę sytuację.
– Jesteśmy w trudnym położeniu, ponieważ do 30 listopada właściwie powinniśmy ogłosić zarządzenie o konkursie ofert, ale wspólnie z Pełnomocniczką Prezydenta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi doszliśmy do wniosku, że lepiej szukać kompromisu niż dotrzymać tego terminu – wyjaśniała obecna na posiedzeniu WRP Magdalena Młochowska, dodając, że Urząd prawdopodobnie odstąpi od tworzenia Mapy Kotów Wolnożyjących, ale będzie chciał utrzymać w ogłoszeniu konkursowym inne nowe obowiązki dla organizacji zajmujących się kotami wolno żyjącymi w Warszawie (m.in. chipowanie kotów i szczepienia na wściekliznę).
– Sam BKDS zaproponował przełożenie tego projektu na następny rok, aby w międzyczasie go przedyskutować. Można znaleźć inne rozwiązania, ale nie na zasadzie narzucania decyzji – mówiła Anna Zielińska.
– Nigdy nie byliśmy komisją, która mówi „nie, bo nie” – dodała Barbara Grabowska. – Zależy nam jednak na tym, aby wykorzystać wiedzę organizacji do wypracowania metodologii. Chętnie się w to włączymy w trosce o koty, o społecznych opiekunów i o budżet Miasta.
Kolejne spotkanie w tej sprawie miało się odbyć 2 grudnia 2021.
Pomostowe programy przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii
Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego zapoznała się także z projektami uchwał w sprawie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy w 2022 r. oraz w sprawie Programu Przeciwdziałania Narkomanii m.st. Warszawa w roku 2022. Oba dokumenty przedstawiał Tomasz Pactwa, dyrektor Biura Pomocy i Polityki Społecznej UM st. Warszawy. Prace nad uchwałami są prowadzone równocześnie, ponieważ oba dokumenty będą miały charakter „pomostowy”.
– Od 1 stycznia 2022 w życie wejdzie nowelizacja Ustawy o zdrowiu publicznym, która pozwala m.in. na to, aby Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych był wieloletni łączony z Programem Przeciwdziałania Narkomanii. Przeprowadziliśmy ewaluację obu dokumentów funkcjonujących w Warszawie i jednym z postulatów jest przygotowanie wspólnego programu – wyjaśniał Tomasz Pactwa. – Do tego czasu, w 2022 r. będziemy mieć jeszcze dwa odrębne programy.
WRP pozytywnie zaopiniowała oba projekty uchwał.
Wyjaśnienia cięć w budżetach dotacyjnych w dzielnicach
Wśród spraw różnych na wokandę wróciła sprawa ograniczeń budżetów na zadania realizowane przez organizacje budżetowe w trzech dzielnicach – na Żoliborzu, w Wawrze i na Targówku.
Urząd Dzielnicy z Żoliborza przekazał informację, że środki finansowe w Wydziale Sportu i Rekreacji na dotacje w 2022 r. nie zostały zmniejszone, a jedynie przesunięte między zadaniami. I w związku z tymi przesunięciami na 2022 r. nie będzie ogłaszany otwarty konkurs ofert na organizację imprez sportowo-rekreacyjnych, m.in. z powodu niesatysfakcjonującej jakości i liczby ofert składanych przez organizacje pozarządowe w tym konkursie.
Przesunięte środki finansowe (20.000 zł) przeznaczone będą na zwiększenie zakresu dwóch otwartych konkursów z zadania szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.
Wydział Spraw Społecznych i Zdrowia Urzędu Dzielnicy Żoliborz poinformował z kolei, że Kwota 932.500,00 zł w pełni została przeznaczona na otwarty konkurs ofert na realizację w latach 2021-2024 zadania publicznego w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym (Prowadzenie placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży w Dzielnicy Żoliborz w latach 2021-2024), zaś zmniejszenie kwoty przeznaczonej na dotacje w 2022 roku wynika ze zmniejszonego budżetu na rok 2022 oraz konieczności realizacji pozostałych działań w ramach Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy w 2022 r.
Wawer wyjaśnił, że różnica w planowanym na 2022 r. budżecie na realizację zadań publicznych wynika z nieuwzględnienia zwiększenie środków przez Biuro Pomocy i Projektów Społecznych w planie na rok 2022. W przyszłym roku po zwiększeniu plan budżetu będzie wynosił: 1 107 000,00 zł. Większe środki w 2021 roku wynikały także ze zwiększenia środków już w trakcie roku budżetowego – środki zostały uzyskane z Biura Pomocy i Projektów Społecznych. W 2022 roku dzielnica planuje analogicznie jak w roku 2021 wystąpić do Biura z wnioskiem o zwieszenie środków w tym dziale. W związku z tym, budżet na dotacje będzie na podobnym poziomie jak w roku 2021.
Rembertów przyznał, że w 2022 roku planuje zmniejszenie środków finansowych na realizację szkolenia i współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży.
W 2021 roku na zadanie to pierwotnie przeznaczono kwotę 140 000 zł. Podczas dwóch konkursów rozdysponowano 75 060,00 zł, przy czym jedna z organizacji zrezygnowała z przyjęcia dotacji w kwocie 5 400,00 zł. Z posiadanych przez urząd dzielnicy informacji wynika, że organizacje, które do tej pory prowadziły w dzielnicy szkolenie sportowe dzieci i młodzieży, zrezygnowały ze złożenia ofert w konkursach. Powodem tego jest przede wszystkim nieposiadanie własnej bazy sportowej, sytuacja pandemiczna oraz brak dostępu do obiektów przyszkolnych, co skutkuje brakiem możliwość realizacji zadania.
– O ile wyjaśnienia ze strony urzędów w Wawrze i Rembertowie mnie przekonały, o tyle plany Żoliborza mnie zaniepokoiły, ponieważ oznacza to, że środki z „korkowego” zostaną przeznaczone na przeciwdziałanie alkoholizmowi, ale nie poprzez organizacje pozarządowe. To nie jest dobra tendencja. Dlatego chciałabym, abyśmy zaprosili burmistrza Żoliborza na następne posiedzenie Rady i usłyszeli jego wyjaśnienia – mówiła Anna Gierałtowska.
Powstanie nowa placówka zajmująca się zdrowiem kobiet
Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego wysłuchała obszernej informacji na temat utworzenia Warszawskiego Instytutu Zdrowia Kobiety z połączenia Szpitala Bielańskiego im. Ks. Jerzego Popiełuszki i Szpitala Specjalistycznego „Inflancka” im. Krysi Niżyńskiej „Zakurzonej”.
Połączenie obu placówek jest wynikiem ogólnie trudnej sytuacji podmiotów leczniczych w Warszawie oraz specyficznych uwarunkowań łączonych szpitali, m.in. spadająca liczba urodzeń w szpitalu przy ul. Inflanckiej.
Inspiracją do połączenia obu szpitali są doświadczenia COVID-owe.
– W okresie pandemii nasze obie placówki ściśle współpracowały – wyjaśniał prof. Łukasz Wicherek ze Szpitala Bielańskiego. – Szpital Bielański przyjmował ciężarne pacjentki zarażone covidem, a Inflancka pozostałe. Bliskość obu placówek oraz uwarunkowania organizacyjne i finansowe skłoniły nas do tego, aby zaproponować połączenie szpitali i utworzenie jednego bytu formalno-prawnego w dwóch lokalizacjach.
Nowa placówka medyczna – Warszawski Instytut Zdrowia Kobiety ma być wielospecjalistycznym szpitalem zajmującym się interdyscyplinarnym rozwiązywaniem problemów pacjentek w różnym wieku. Wszyscy pracujący w Szpitali "Inflancka" mają zachować zatrudnienie.
– Na mapie Warszawy może powstać coś unikatowego – dodała Dorota Gałczyńska-Zych, dyrektorka Szpitala Bielańskiego.
– Wszyscy wiążemy z tym wielkie nadzieje – mówiła także Aldona Machnowska-Góra, która zapowiedziała, że na spotkanie w tej sprawie czekają także Warszawska Rada Kobiet oraz Warszawska Rada Seniorów.
Warszawska Rada Pożytku pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie połączenia obu placówek.
Znów o opłatach za śmieci
Ostatnim punktem grudniowego posiedzenia WRP była rozmowa o kolejnej uchwale śmieciowej, uzależniającej opłaty za wywóz śmieci od metraża mieszkania.
Miasto zawrzało po ogłoszeniu nowych zasad naliczenia opłat za wywóz śmieci – mówiła Maria Pokój. – To rozwiązanie jest takie, jakby nam kazano płacić za masło tyle, ile zużywamy chleba. Może Rada Miasta pochyli się na tą sprawą raz a dobrze, abyśmy płacili za śmieci, a nie za metry czy wodę.
Nowe zasady zostały przyjęte nie dlatego, że jako Rada Miasta mamy przyjemność wymyślać ciągle nowe rozwiązania, ale dlatego, że poprzednie, czyli opłaty uzależnione od ilości zużytej wody zakwestionował sąd – tłumaczyła radna Renata Niewitecka. – Oczywiście, najlepiej byłoby płacić od ilości wyprodukowanych śmieci, ale ustawodawca nie daje nam takich możliwości.
Ustalono, że na kolejne spotkanie WRP zostanie zaproszony Sekretarz Miasta, aby wyjaśnił, dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie.
WRP pozytywnie zaopiniowała także projekt uchwały w sprawie zespołu przyrodniczo-krajobrazowego „Park SGGW”. Uchwała ma przede wszystkim charakter aktualizacyjny – Park SGGW został utworzony przez wojewodę mazowieckiego w 2003 r. Od tego czasu zmieniły się różne przepisy, na podstawie których Park działał.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23