Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów (UEPIK) dla małych organizacji (??)
Wprowadzona w 2016 roku możliwość wyboru uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów była ofertą dla małych organizacji. Już nie jest. Zmieniony właśnie limit przychodów czyni UEPIK dostępną dla ogromnej większości organizacji, w tym takich, które z pewnością małe nie są.
Z uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK) mogą korzystać dziś organizacje nieprowadzące działalności gospodarczej, niemające statusu organizacji pożytku publicznego, których przychody z poprzedniego roku nie przekroczyły 100 tysięcy złotych. Limit ten właśnie został zmieniony. Od 1 stycznia 2025 roku UEPIK będą mogły wybrać NGO-sy, których przychody mieszczą się w granicach MILIONA złotych. W takim limicie odnajdzie się znakomita większość organizacji. Czy to oznacza, że uproszczona ewidencja powinna stać się dominującą formą prowadzenia księgowości w III sektorze?
Ustawa o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o kołach gospodyń wiejskich, zmieniająca artykuł 10a ustawy o pożytku, który zawiera regulacje dotyczące UEPIK, została podpisana przez Prezydenta 27 listopada 2024 roku [zobacz].
Co należy wziąć pod uwagę zanim zdecydujemy o wyborze UEPIK
Rekomendacja: zanim wybierzemy uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów musimy przeanalizować czy informacje zbierane w ramach UEPIK - szczególnie jeśli ograniczą się do schematu wskazanego w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe (…) - wystarczą do rozliczenia projektów, sporządzenia wymaganych od twojej organizacji sprawozdań oraz realizacji innych obowiązków formalno-prawnych. Pełna księgowość wskazuje na gotowe schematy pomagające zebrać większość potrzebnych informacji - przy UEPIK organizacja będzie musiała, w większości przypadków, stworzyć sobie własny sposób gromadzenia danych.
Każda organizacja pozarządowa spełniająca wymogi (piszemy o nich m.in. w artykule: Wybór lub rezygnacja z UEPIK. Zacznij rozważać formę prowadzenia księgowości w przyszłym roku) powinna bardzo wnikliwie przeanalizować wszystkie za i przeciw, zanim skorzysta z UEPiK. Może się okazać, że "uproszczona ewidencja" nie spełni w jej przypadku swojej funkcji, nie dostarczy odpowiednich i wiarygodnych informacji władzom i członkom samej organizacji, jak i jej partnerom, za to – paradoksalnie – przysporzy większej pracy osobie zajmującej się księgowością.
Im mniejszym budżetem dysponuje organizacja, tym większe szanse, że UEPIK spełni swoją rolę. Im większym budżetem dysponuje, tym większe problemy pojawią się w praktyce stosowania uproszczonej ewidencji.
Jak działa UEPIK: rozliczenie z podatku dochodowego od osób prawnych (obowiązkowe dla wszystkich NGO)
Prowadząc UEPIK należy zbierać w prostym zestawieniu przychody i koszty, podobnie jak to robią mali przedsiębiorcy wypełniając księgę przychodów i rozchodów (KPiR). W przypadku organizacji trzeba jednak również zbierać dane potrzebne do rozliczenia z podatku dochodowego od osób prawnych (deklaracji CIT-8 z załącznikiem CIT-8/O). Dochodzi do zderzenia dwóch porządków: proste, jak w przypadku księgi przychodów, zestawienie przychodów i kosztów, nie przystaje do rozbudowanej struktury informacji wymaganych przy rozliczeniu zwolnień podatkowych w deklaracji CIT-8/O.
Co to oznacza w praktyce? Sama tabela służąca do prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów (opisana w rozporządzeniu) na pierwszy rzut oka wydaje się intuicyjna. Wymaga wpisywania następujących po sobie dokumentów z podaniem danych kontrahenta, opisu zdarzenia, kwot przychodów (z wyodrębnieniem działalności odpłatnej i pozostałej) albo kosztów.
Jednak podczas wpisywania poszczególnych kosztów intuicja będzie zdecydowania niewystarczającą. Koszty muszą zostać bowiem podzielone na te stanowiące koszty uzyskania przychodu i te niestanowiące kosztów uzyskania przychodu. Wynika to z zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i związane jest z wykazywaniem kosztów w deklaracji CIT-8. Obowiązek ten, realizowany w momencie wpisywania pojedynczego kosztu, może być kłopotliwy nawet dla księgowych.
Do zebrania danych do deklaracji CIT, trzeba również sporządzać tabelę nazwaną zestawieniem przepływów finansowych (ZPF). W tym wypadku nie można już mówić o prostocie, a raczej o poważnej specjalizacji. Zestawienie to ma służyć comiesięcznemu zebraniu informacji o przychodach i kosztach w podziale na stosowane w organizacji zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z zachowaniem różnego traktowania kosztów stanowiących i niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. W tabeli powinniśmy również monitorować wydatkowanie środków zwolnionych z podatku pozostałych z poprzednich lat. Prawidłowe jej wypełnienie będzie możliwe – ponownie – jedynie w przypadku organizacji o małych i mało zróżnicowanych przychodach.
ZPF jest zestawieniem ściśle podatkowym. Zbierane w nim dane to kwoty wpisywane w poszczególnych polach rocznej deklaracji CIT-8 i załącznika CIT-8/O. W praktyce mamy więc tu comiesięczne kompletowanie danych deklaracji podatkowej, której obowiązek sporządzenia pojawi się dopiero po zakończonym roku.
Co ważne, w kontekście dużego podniesienia dopuszczalnego rocznego limitu przychodów organizacji, tabela przewiduje możliwość ewidencjonowania kwot TYLKO dla trzech zwolnień podatkowych wynikających z art. 17 ust 1 pkt. 4, 40 i 47 ustawy o CIT - na inne zwolnienia, np. wynikające z dotacji otrzymanych od agencji rządowych (pkt 48), czy z pomocy zagranicznej (pkt 23), zwyczajnie nie ma tu miejsca.
Rekomendacja: wybierając UEPIK weźcie pod uwagę opinię biura księgowego - jeśli korzystacie z jego pomocy. NGO-sy, nawet te najmniejsze, często zmuszone są do korzystania ze wsparcia profesjonalnych księgowych lub biur księgowych. Nawet jeśli na co dzień organizacja prowadzi księgowość samodzielnie, zwykle "poważne" obowiązki, jak właśnie sporządzenie CIT-8, powierza profesjonalistom. Warto skonsultować z biurem lub osobą prowadzącą księgowość, która forma księgowości jest dla niej najlepszym narzędziem do zapanowania nad finansami NGO. Spytajmy czy UEPIK daje im właściwe informacje, np. te potrzebne do rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych, oraz czy porządkuje je w optymalny dla nich sposób.
Jak działa UEPIK: dotacje
Sprowadzenie informacji księgowych do ogólnej kwoty przychodów i kosztów (wg. schematu z rozporządzenia) niesie kolejne ograniczenia. Nie ma w takim wypadku miejsca na podział przychodów i kosztów na poszczególne projekty (działania) organizacji. W efekcie ograniczona jest informacja o tym, z jakich źródeł zostały sfinansowane i ile kosztowały.
Wyodrębnienie przychodów i kosztów w przypadku większości dotacji jest obowiązkowe. Organizacja stosująca uproszczoną ewidencję musi we własnym zakresie (bez podpowiedzi rozporządzenia) opracować sposób wyodrębnienia księgowego kosztów finansowanych z poszczególnych dotacji. Może to np. zrobić, opracowując tabelę pomocniczą, zawierającą wyodrębnione koszty finansowane z dotacji, do której będą wpisywane koszty poszczególnej dotacji, z równoczesnym wpisaniem ich do UEPIK. Ważne jest przy tym, by pomocnicza tabela zawierała numery wpisu każdego dokumentu w UEPIK. Taka rozbudowa nie wynika z przepisów o UEPIK, więc by była bezpieczna dla organizacji, musimy mieć pewność, że zyska ona akceptację dotującego (że będzie dla niego wystarczającym wypełnieniem obowiązku księgowego wyodrębnienia środków z dotacji).
Rozporządzenie w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe (…) to podstawowa wskazówka, opisująca sposób zbierania informacji w ramach uproszczonej ewidencji. W trakcie prac nad zmianą ustawy o pożytku apelowano o poprawienie rozporządzenia. Dodatkowe zalecenia jak to zrobić (co miałaby się znaleźć w rozporządzeniu) sformułowano w ramach nowej delegacji w artykule 10a - delegacji, czyli poleceniu przygotowania rozporządzenia, jego zmiany. Zmiana rozporządzenia nastąpi jednak dopiero w 2026 roku. W pierwszym roku funkcjonowania milionowego limitu UEPIK będzie prowadzona wg schematu ze starego (niezmienionego) rozporządzenia, które działa od wprowadzenia uproszczonej ewidencji w 2016 r. Niedostatki uproszczonej ewidencji opisywane w tym artykule wynikają właśnie z jego obecnego kształtu.
Pogubiony majątek
Innym ograniczeniem uproszczonej ewidencji jest brak informacji o posiadanych przez organizację aktywach, na przykład gotówce, stanie kont bankowych, zobowiązaniach czy należnościach dla organizacji. Nie będzie to problemem dla bardzo małej organizacji, ale zapanowanie i zebranie wiarygodnych informacji o całym majątku nawet nieco większej organizacji będzie już dużym wyzwaniem (o milionowym majątku nie wspominając).
To zresztą nie koniec obowiązków. Dla każdej zatrudnionej w organizacji osoby, prowadząc UEPIK, trzeba będzie sporządzić oddzielną ewidencję wynagrodzeń, składek ZUS i zaliczek na podatek PIT. Analogiczny obowiązek dotyczy majątku rzeczowego i wartości niematerialnych i prawnych.
Patrząc na zakres danych zbieranych w wymaganych w UEPIK tabelach „Zestawienie przychodów i kosztów” oraz „Zestawienie przepływów finansowych” widzimy, że mamy do czynienia nie tyle z „uproszczoną ewidencją przychodów i kosztów” co z PODATKOWĄ ewidencją przychodów i kosztów. To co otrzymujemy w podsumowaniach ewidencji to tylko dane do sporządzenia deklaracji CIT-8 i załącznika CIT-8/O. A jak wykazaliśmy w części dotyczącej wypełniania tych deklaracji, nawet w tym zadaniu UEPIK nie sprawdza się za dobrze. Ostatecznie więc najbardziej pasowałoby do niej określenie "kulawa ewidencja podatkowa przychodów i kosztów".
Dla kogo UEPIK? Podsumujmy
Formalnie od 1 stycznia 2025 roku uproszczona ewidencja przychodów i kosztów będzie dostępna dla ogromnej rzeszy organizacji pozarządowych. W przybliżeniu będzie mogło z niej skorzystać co najmniej 80% organizacji (tyle organizacji może mieścić się w limicie - nie bierzemy tu jednak pod uwagę pozostałych warunków ustawowych).
Czy zmiana limitu powoduje, że zmienia się odpowiedź na pytanie: Dla kogo UEPIK? Raczej nie - przynajmniej do czasu, kiedy nie zostanie zmienione rozporządzenie, o którym już wspominaliśmy. To zresztą też nie da automatycznej gwarancji, że wszystkie uprawnione NGO-sy będą mogły czuć się bezpiecznie stosując uproszczoną ewidencję.
Dziś - w perspektywie 2025 roku - należy wskazać, że UEPIK jest dla podobnej grupy organizacji jak w poprzednim okresie. Stosowanie uproszczonej ewidencji będzie bezpieczne w przypadku organizacji, które:
- mają małe aktywa, niewielkie środki na koncie bankowym, mało środków w kasie, brak lub mało należności dla organizacji, brak lub mało zobowiązań;
- mają mało różnorodne przychody, na przykład tylko składki i pojedyncze darowizny;
- nie zatrudniają pracowników lub wypłacają jedynie pojedyncze wynagrodzenia w ciągu roku;
- nie planują ubiegać się o dotacje (chyba, że są przygotowane na stworzenie odrębnego od UEPIK sposobu księgowania przychodów i kosztów na potrzeby dotacji);
- nie planują w danym roku ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego czy prowadzić działalność gospodarczą (te dwa ostatnie ograniczenia zapisane są wprost w art. 10a ustawy o pożytku).
Wybór organizacji
Wybór UEPIK jest wyborem organizacji. Organizacje mogą wybierać formę prowadzenia księgowości i korzystać z szeroko otwartych drzwi do UEPIK - o tym otwarciu zadecydowało dziesięciokrotne zwiększenie dotychczasowego limitu przychodów. Konsekwencje tego wyboru poniosą same organizacje. Staraliśmy się tu wskazać na wady tego rozwiązania, wady które mogą się ujawnić szczególnie w przypadku organizacji zbliżających się do granic nowego limitu. Nikomu jednak nie można zabronić skorzystania z przysługującego mu prawa.
Zobacz też opis innych problemów, które mogą pojawić się w trakcie stosowania uproszczonej ewidencji:
więcej informacji o nowym limicie przychodów i nowelizacji ustawy o pożytku: Uproszczona ewidencja. Milion już od nowego roku, ale na rozporządzenie poczekamy znacznie dłużej
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.