Prowadziliście w 2024 roku w waszej NGO uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów? Ta metoda księgowania nie okazała się dla Was wystarczająca i chcecie lub musicie z niej zrezygnować? Pamiętajcie, że trzeba to zrobić w terminie! To jeden z pierwszych, ważnych dla organizacji pozarządowych, terminów w roku kalendarzowym.
Decyzja w sprawie prowadzenia lub rezygnacji z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK), a następnie zgłoszenie tej decyzji do urzędu skarbowego musi nastąpić w określonym terminie. W pierwszej kolejności piszemy o rezygnacji, ponieważ termin jej zgłoszenia przypada już w pierwszej połowie pierwszego miesiąca nowego roku. To ważna data dla tych, którzy chcą lub muszą z UEPIK zrezygnować.
UEPIK PRZYPOMNIENIE
Uproszczona ewidencja – lub też ewidencja podatkowa – to sposób na uniknięcie części obowiązków, które narzuca ustawa o rachunkowości, a które trudne są do spełnienia w przypadku małych organizacji pozarządowych. Na taką „prostszą” księgowość mogą się zdecydować organizacje pozarządowe, ale nie wszystkie: wskazanie, które organizacje uprawnione są do stosowania UEPIK, znajduje się w ustawie o działalności pożytku. O UEPIK czytaj w PORADNIK [KLIKNIJ].
Prowadzenie UEPIK wymaga zgłoszenia w terminie decyzji o prowadzeniu uproszczonej ewidencji do urzędu skarbowego. Podobnie jest w przypadku rezygnacji z ewidencji podatkowej. Termin rezygnacji z UEPIK to pierwszy termin w nowym roku, którego musimy przypilnować.
Pozostając lub rezygnując z UEPIK w 2025 roku bierzemy pod uwagę nowy, zwiększony limit przychodów, który powoduje, że UEPIK jest formalnie dostępny dla znacznej większości organizacji pozarządowych (zob. Nowelizacja pożytku opublikowana. UEPIK do miliona od nowego roku).
Jaki jest termin rezygnacji z UEPIK w 2025 roku?
Jeśli decydujemy się zrezygnować lub też MUSIMY zrezygnować z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, mamy obowiązek we wskazanym terminie poinformować urząd skarbowy. Jeśli tego nie zrobimy rezygnacja będzie nieskuteczna.
Ustawa o działalności pożytku wskazuje, że należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego „w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym [organizacja] prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów”.
W większości organizacji pozarządowych rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu - graniczny termin mija więc dla nich 14 stycznia kolejnego roku.
Dla organizacji pozarządowych, które prowadziły UEPIK w 2024 r., a teraz chcą lub muszą z uproszczonej ewidencji zrezygnować, termin mija 14 stycznia 2025 roku.
Jeśli nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, ponieważ okazała się ona dobrym sposobem zapanowania nad finansami w naszej organizacji, oraz nadal spełniamy warunki wskazane w ustawie, nie musimy nic robić. Urząd nie potrzebuje informacji, że nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję.
Kiedy rezygnujemy z uproszczonej ewidencji
W pierwszej kolejności MUSIMY zrezygnować z UEPIK, jeśli prowadziliśmy uproszczoną ewidencję, a przestaliśmy spełniać warunki.
Szczegółowo o tym, kto może prowadzić UEPIK (warunki), piszemy w PORADNIK [KLIKNIJ]. Sprawdźcie, jakie warunki trzeba spełniać i zgłoście rezygnację, jeśli już ich nie spełniacie!
Organizacja pozarządowa powinna zrezygnować z uproszczonej ewidencji również wtedy, kiedy przewiduje, że w kolejnym okresie (zwykle kolejnym roku) wspomniane powyżej warunki zmienią się. Decyzja o rezygnacji z uproszczonej ewidencji powinna więc wybiegać w przyszłość.
Prowadząc UEPIK, ograniczamy sobie możliwość niektórych działań. Rozważmy więc, czy w 2025 roku będziemy:
1. Ubiegać się o status OPP. Status pożytku daje nam różne możliwości – np. możemy ubiegać się o 1,5%. Jeśli nasza organizacja zdecyduje się na rejestrację statusu OPP, a będzie prowadzić UEPIK, to z rejestracją musimy poczekać do kolejnego roku obrotowego. Posiadanie statusu OPP przez organizację eliminuje ją bowiem z grona podmiotów, które mogą prowadzić UEPIK. Poważnie myślicie o statusie OPP? Zrezygnujcie z uproszczonej ewidencji.
2. Prowadzić działalność gospodarczą. Prowadzenia działalności gospodarczej nie można łączyć z UEPIK. Jeśli nic nie sprzedajecie, nie pobieracie i nie planujecie pobierać opłat za żadną z waszych usług (w ramach działalności gospodarczej), sytuacja jest bezpieczna.
Przy UEPIK można prowadzić odpłatną działalność pożytku, trzeba jednak robić to bardzo uważnie i pilnować, żeby nie przemieniła się ona w działalność gospodarczą.
Dobrze rozważcie więc ten aspekt zdobywania środków na działania NGO, zastanawiając się nad uproszczoną ewidencją. Zrezygnujcie z UEPIK, kiedy w perspektywie roku planujecie rejestrować działalność gospodarczą!
3. Ubiegać się o wysokie dotacje / często startować w konkursach. UEPIK można łączyć z korzystaniem z dotacji, ale nie jest to proste. Z pewnością większa liczba projektów (dotacji) i prowadzenie UEPIK to poważna komplikacja. Niekiedy można się też spotkać z sytuacją, że jakiś konkurs będzie wprost zamknięty dla organizacji prowadzących uproszczoną ewidencję. Przemyślmy więc, gdzie i o jakie środki planujemy ubiegać się w kolejnym roku. Jeśli przewidujemy dużą aktywność na tym polu, to UEPIK nie jest dla nas.
Zasady dotyczące uproszczonej ewidencji opisane są w ustawie o działalności pożytku publicznego w artykule 10a. Ustawa wskazuje kto może prowadzić uproszczoną ewidencję (jakie warunki trzeba spełnić), kiedy musimy z niej zrezygnować oraz w jakich sytuacjach i w jakich terminach musimy przekazać informację do urzędu skarbowego. Przeczytaj uważnie w PORADNIK 👉Które organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
Nowy limit przychodów
Jak wspomnieliśmy już na początku artykułu, od 2025 roku, przy podejmowaniu decyzji o uproszczonej ewidencji bierzemy pod uwagę nowy limit przychodów, który wynosi aż MILION zł. Nowy limit otwiera bardzo szeroko drzwi do stosowania uproszczonej ewidencji w organizacjach pozarządowych. Czy należy z tego otwarcia skorzystać? Wybór należy do organizacji. Warto przypomnieć, że zanim nie zostanie zmienione rozporządzenie dotyczące stosowania UEPIK, a to nastąpi dopiero w 2026 roku, kształt uproszczonej ewidencji powoduje, że jest ona dostosowana do potrzeb NGO-sów, które:
- mają małe aktywa, niewielkie środki na koncie bankowym, mało środków w kasie, brak lub mało należności dla organizacji, brak lub mało zobowiązań;
- mają mało różnorodne przychody, na przykład tylko składki i pojedyncze darowizny;
- nie zatrudniają pracowników lub wypłacają jedynie pojedyncze wynagrodzenia w ciągu roku;
- nie planują ubiegać się o dotacje (chyba, że są przygotowane na stworzenie odrębnego od UEPIK sposobu księgowania przychodów i kosztów na potrzeby dotacji);
- nie planują w danym roku ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego czy prowadzić działalność gospodarczą (te dwa ostatnie ograniczenia zapisane są wprost w art. 10a ustawy o pożytku).
Rozważając w 2025 roku rezygnację lub pozostanie przy UEPIK przeczytaj koniecznie: Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów (UEPIK) dla małych organizacji (??).
Zbieramy aktualne informacje o UEPIK
Aktualne informacje o uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK) warto śledzić w wątku: prosta księgowość [KLIKNIJ].
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23