Uproszczona ewidencja. Milion już od nowego roku, ale na rozporządzenie poczekamy znacznie dłużej
Sejm zakończył prace nad ustawą o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nowelizacja dotyczy przepisów o uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Jej podstawowym celem jest znaczne poszerzenie kręgu organizacji pozarządowych mających prawo wyboru UEPIK.
Sejm przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o kołach gospodyń wiejskich 8 listopada 2024 roku. Projektem zajmie się teraz Senat. Nastąpi to już na najbliższym posiedzeniu Senatu, które rozpoczyna się 20 listopada 2024 r.
Zobacz przyjęty przez Sejm projekt
Projekt komisyjny i jego metamorfoza
Projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku przedłożyła Komisja do Spraw Petycji. Projekt był dość krótki choć radykalny: zakładał dopuszczenie do kręgu NGO mogących prowadzić uproszczoną ewidencję organizacji ze statusem OPP oraz zwiększenie limitu przychodów ograniczającego możliwość prowadzenia UEPIK do miliona złotych (obecnie limit ten wynosi 100 tysięcy).
O przedłożeniu (jego pierwotnym kształcie) pisaliśmy m.in. w informacji: UEPIK do miliona w projekcie Komisji Petycji). W wrześniu projekt został gruntownie przepracowany w Podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi. W ustawie pozostawiono propozycję dotyczącą podwyższenia limitu do miliona, ale zrezygnowano z umożliwienia stosowania UEPIK przez OPP (co wymagałoby m.in. poważniejszych zmian w sprawozdawczości organizacji pożytku).
W pracach podkomisji aktywnie uczestniczyli przedstawiciele organizacji pozarządowych. Z ich udziałem wypracowano zmiany wykraczające poza pierwotną propozycję Komisji Petycji.
o pracach nad projektem w Podkomisji do sprawa organizacji pozarządowych pisaliśmy wcześniej w artykule: Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów. Prace sejmowej podkomisji
Zmiany drugiej kolejności
Zmiany, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 roku, dotyczą trzech zagadnień.
Po pierwsze upraszczają opis przychodów z początku artykułu 10a. Dziś w artykule tym znajdziemy listę dopuszczanych przy uproszczonej ewidencji przychodów. Zmiany wprowadzą sytuację, że artykuł o uproszczonej ewidencji nie będzie wskazywał takiej listy. Zostanie z niego wykreślony również punkt o konieczności działania w sferze zadań publicznych. Pozostaną tylko negatywne przesłanki o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz statusie pożytku, a także kluczowy przy tej nowelizacji limit przychodów.
Po drugie zmiany wydłużają terminy dotyczące zgłoszeń o wyborze i rezygnacji z UEPIK. Obecnie taki zgłoszenia dokonywane były w pierwszym miesiącu roku - w nowelizacji zaproponowano wydłużenie do 3 miesięcy. Pojawia się też przepis zezwalający na rezygnację z UEPIK (i powrót do pełnej księgowości za dany rok) w każdym momencie roku.
Po trzecie zaproponowano zmianę, która ma spowodować gruntowne przerobienie rozporządzenia o sposobie prowadzenia uproszczonej ewidencji.
Zbliżone zmiany dotyczące UEPIK zaplanowano również w ustawie o kołach gospodyń wiejskich. KGW korzystają z uproszczonej ewidencji na podobnych zasadach co organizacje pozarządowe i mają ją opisaną w swojej ustawie. Projekt Komisji Petycji nie dostrzegał UEPIK-u dla KGW, ale podczas prac w Sejmie przedstawicielom organizacji pozarządowych udało się przekonać posłów, że zmiana ewidencji dla NGO, bez zmiany ewidencji dla KGW byłaby niezrozumiała. W nowelizacji ustawy o kołach nie ma zapisów dotyczących nowelizacji rozporządzenia.
Milion i stare zasady w 2025 roku
Zanim w ustawie pojawią się opisane powyżej zmiany, już 1 stycznia 2025 roku zmieni się w niej jedno: limit. W nowym roku uproszczoną ewidencję będą mogły prowadzić NGO-sy, których przychody w 2024 roku nie przekroczyły MILIONA. Wszystko inne w regulacji dotyczącej uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez cały 2025 rok pozostanie po staremu.
Milion i stare rozporządzenie
Podzielenie zmian zaproponowanych w nowelizacji ustawy o pożytku na dwie części wydaje się nie mieć większego uzasadnienia merytorycznego. Podczas prac nad ustawą w podkomisji o wejściu w życie przepisów w 2026 roku zadecydowała postawa Ministerstwa Finansów. Resort wiedząc, że będzie zmuszony do wypracowania nowego rozporządzenia, oświadczył, że potrzebuje na to czasu. Jednocześnie posłowie dali się przekonać, że zwiększenie limitu jest tak bardzo oczekiwane przez organizacje społeczne, że nie należy z nim czekać.
Kilka miesięcy temu, przed zbyt pochopnym rozszerzeniem kręgu organizacji dopuszczonych do UEPIK ostrzegali doradczynie i doradcy poradnik.ngo.pl (zobacz stanowisko). Część problemów przedstawionych w opublikowanym wtedy stanowisku jest nadal aktualna i nabiera specjalnego znaczenia w opisanym scenariuszu wprowadzenia przepisów w dwóch krokach (z nowym rozporządzeniem dopiero za rok). Poniżej cytujemy wybrane fragmenty stanowiska.
Uważamy, że punktem wyjścia dla działań upowszechniających stosowanie UEPIK powinna być w pierwszej kolejności zmiana rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (…) - zmianie powinien ulec sposób prowadzenia UEPIK, aby faktycznie był ułatwieniem w prowadzeniu księgowości w małych organizacjach pozarządowych.
(…) zmiany wymaga przede wszystkim sposób prowadzenia UEPIK, gdyż obecny kształt UEPIK dla NGO z rozbudowanymi działaniami, różnymi źródłami przychodów, jest w istocie utrudnieniem a nie ułatwieniem - im większa skala działań, tym większa trudność w prowadzeniu UEPIK. Niestety - to też mniejsza wiarygodność wynikających z UEPIK danych finansowych (prowadzenie pełnej księgowości daje mechanizmy kontrolowania np. kwot poniesionych kosztów ze środkami wypłacanymi z konta bankowego, czego UEPIK nie daje - nie ma w niej zasady podwójnego zapisu). Określony w rozporządzeniu wzór tabel ewidencji UEPIK wskazuje, że ma służyć do sporządzenia CIT-8 (deklaracji o podatku dochodowym od osób prawnych), jednak obecny kształt UEPIK jest trudny w wykorzystaniu do celu, do którego został stworzony - nie pokazuje niektórych przychodów, które trzeba wyodrębnić do sporządzenia CIT (np. składek, darowizn) - powoduje konieczność “ręcznego” przeglądania ewidencji by to ustalić. Ponadto nie daje możliwości wyodrębniania wielu informacji wymaganych w obligatoryjnych sprawozdaniach organizacji, np. sprawozdania z działalności fundacji.
(…) wady uproszczonej ewidencji w jej obecnym kształcie stają się dla organizacji stosującej UEPIK tym bardziej dotkliwe i niebezpieczne (m.in. zwiększające ryzyko utraty kontroli Zarządu nad organizacją) im większe dochody osiąga organizacja pozarządowa. Większe dochody to zwykle więcej źródeł przychodów, więcej dotacji na realizację zadań publicznych, pojawienie się zatrudnienia, więcej obowiązków podatkowych i innych zobowiązań publiczno-prawnych. Ryzyko utraty kontroli w przypadku prowadzenia UEPIK rośnie więc wraz ze wzrostem dochodów - bo rośnie ilość faktów, które należy uwzględniać i opisywać. UEPIK nie jest w stanie w obecnym kształcie odpowiedzieć na taki wzrost.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23