Jeśli chcesz prowadzić uproszczona ewidencję przychodów i kosztów (UEPIK) w 2025 roku, do końca stycznia musisz dokonać wyboru i poinformować o nim urząd skarbowy. Przypominamy o terminie zgłoszenia decyzji o formie prowadzonej księgowości i zbieramy informacje, które pomogą Ci wybrać.
Uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów (UEPiK) mogą wybrać małe organizacje. Uproszczoną ewidencję wybieramy lub z niej rezygnujemy w określonych momentach roku.
Uproszczona ewidencja – lub też ewidencja podatkowa – to sposób na uniknięcie części obowiązków, które narzuca ustawa o rachunkowości, a które trudne są do spełnienia w przypadku małych organizacji pozarządowych. Na taką „prostszą” księgowość mogą się zdecydować organizacje pozarządowe, ale nie wszystkie: wskazanie, które organizacje uprawnione są do stosowania UEPIK, znajduje się w ustawie o działalności pożytku.
Koniec stycznia - ważny termin dla organizacji, które decydują się na prowadzenie UEPIK
W styczniu mamy dwa terminy, które ważne są dla organizacji pozarządowych prowadzących lub planujących prowadzić uproszczoną ewidencję. NGO-sy, które taką formę księgowości prowadziły w 2024 roku, a teraz muszą lub chcą z niej zrezygnować, informowały o zakończeniu prowadzenia UEPIK (i przejściu na pełną księgowość) do 14 stycznia (ten termin już minął - przypominaliśmy o nim w artykule: Rezygnacja z UEPIK. Zgłoś do 14 stycznia).
Organizacje pozarządowe, które chcą prowadzić uproszczoną ewidencję w 2025 roku muszą pamiętać o innym terminie. To termin zgłoszenia wyboru UEPIK. Zgłoszenia dokonujemy do urzędu skarbowego. Musimy zdążyć do 31 stycznia 2025 roku (ten termin dotyczy NGO-sów z rokiem rozliczeniowym, który jest tożsamy z rokiem kalendarzowym - czyli większości organizacji).
Wybieramy uproszczoną ewidencję
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów to wybór. Dla jednych NGO-sów będzie to dogodny sposób zbierania informacji o przepływach finansowych, dla innych kłopotliwy, albo wręcz zabroniony. Co należy wziąć pod uwagę zastanawiając się nad formą prowadzenia księgowości?
Rekomendacja: zanim wybierzemy uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów musimy przeanalizować czy informacje zbierane w ramach UEPIK - szczególnie jeśli ograniczą się do schematu wskazanego w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe (…) - wystarczą do rozliczenia projektów, sporządzenia wymaganych od twojej organizacji sprawozdań oraz realizacji innych obowiązków formalno-prawnych. Pełna księgowość wskazuje na gotowe schematy pomagające zebrać większość potrzebnych informacji - przy UEPIK organizacja będzie musiała, w większości przypadków, stworzyć sobie własny sposób gromadzenia danych.
Warunki, które musimy spełnić, żeby móc wybrać uproszczoną ewidencję opisuje ustawa o działalności pożytku publicznego. W skrócie UEPIK mogą prowadzić organizacje pozarządowe, które:
- nie mają statusu organizacji pożytku publicznego (OPP)
- nie prowadzą działalności gospodarczej (nie są zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców KRS)
- nie przekraczają limitu rocznych przychodów (limit liczony jest dla roku poprzedniego), który obecnie wynosi milion złotych.
Warunków jest więcej i są w ustawie ściśle opisane. Sprawdź więc koniecznie, które organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
MILION. Czy korzystać z nowego limitu?
Od 1 stycznia 2025 roku UEPIK mogą wybierać organizacje pozarządowe, których przychody mieszczą się w granicach MILIONA złotych. W takim limicie odnajdzie się znakomita większość organizacji. Czy to oznacza, że uproszczona ewidencja powinna stać się dominującą formą prowadzenia księgowości w III sektorze?
Pomimo znacznego zwiększenia limitu (w roku ubiegłym wynosił on tylko 100 tys. zł) w zasadach prowadzenia UEPIK ((konkretnie w kształcie rozporządzenia, które podpowiada nam jak prowadzić tę formę księgowości) nie nastąpiły inne zmiany. Oznacza to, że ta forma prowadzenia księgowości dostosowana jest do potrzeb podobnej grupy organizacji jak w poprzednim okresie (przed zmianą wielkości limitu). Stosowanie uproszczonej ewidencji jest więc bezpieczne w przypadku organizacji, które:
- mają małe aktywa, niewielkie środki na koncie bankowym, mało środków w kasie, brak lub mało należności dla organizacji, brak lub mało zobowiązań;
- mają mało różnorodne przychody, na przykład tylko składki i pojedyncze darowizny;
- nie zatrudniają pracowników lub wypłacają jedynie pojedyncze wynagrodzenia w ciągu roku;
- nie planują ubiegać się o dotacje (chyba, że są przygotowane na stworzenie odrębnego od UEPIK sposobu księgowania przychodów i kosztów na potrzeby dotacji);
- nie planują w danym roku ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego czy prowadzić działalność gospodarczą (te dwa ostatnie ograniczenia zapisane są wprost w art. 10a ustawy o pożytku).
przeczytaj KONIECZNIE: Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów (UEPIK) dla małych organizacji (??)
Decyzja w perspektywie roku
Decyzja o wyborze lub rezygnacji z uproszczonej ewidencji to decyzja, której konsekwencje będą trwać co najmniej rok. Musimy więc przewidzieć co w tym zbliżającym roku się wydarzy - jakie będzie rozwój naszej organizacji. Ale w pierwszej kolejności sprawdzamy oczywiście stan na dziś. Ustalamy czy spełniamy warunki z ustawy o pożytku: jeśli tak, to możemy wybrać UEPIK.
Prowadząc UEPIK ograniczamy sobie możliwość niektórych działań w kolejnym okresie - w zbliżającym się roku.
Rozważmy więc, czy będziemy:
1. Ubiegać się o status OPP. Status pożytku daje nam różne możliwości – np. możemy ubiegać się o 1,5%. Jeśli nasza organizacja zdecyduje się na rejestrację statusu OPP, a będzie prowadzić UEPIK, to z rejestracją musimy poczekać do kolejnego roku obrotowego. Posiadanie statusu OPP przez organizację eliminuje ją bowiem z grona podmiotów, które mogą prowadzić UEPIK. Poważnie myślicie o statusie OPP? Nie decydujcie się na prowadzenie uproszczonej ewidencji.
2. Prowadzić działalność gospodarczą. Prowadzenia działalności gospodarczej nie można łączyć z UEPIK. Jeśli nic nie sprzedajecie, nie pobieracie i nie planujecie pobierać opłat za żadną z waszych usług (w ramach działalności gospodarczej), sytuacja jest bezpieczna.
Przy UEPIK można prowadzić odpłatną działalność pożytku, trzeba jednak robić to bardzo uważnie i pilnować, żeby nie przemieniła się ona w działalność gospodarczą.
Dobrze rozważcie więc ten aspekt zdobywania środków na działania NGO, zastanawiając się nad uproszczoną ewidencją. Zapomnijcie o UEPIK, kiedy w perspektywie roku planujecie rejestrować działalność gospodarczą!
3. Ubiegać się o wysokie dotacje / często startować w konkursach. UEPIK można łączyć z korzystaniem z dotacji, ale nie jest to proste. Z pewnością większa liczba projektów (dotacji) i prowadzenie UEPIK to poważna komplikacja. Niekiedy można się też spotkać z sytuacją, że jakiś konkurs będzie wprost zamknięty dla organizacji prowadzących uproszczoną ewidencję. Przemyślmy więc, gdzie i o jakie środki planujemy ubiegać się w kolejnym roku. Jeśli przewidujemy dużą aktywność na tym polu, to UEPIK nie jest dla nas.
Wszystko, co musisz wiedzieć o uproszczonej ewidencji w 2025 roku. Zapraszamy na lajw ngo.pl!
Zastanawiasz się na początku roku, w jakiej formie prowadzić księgowość w Twojej organizacji pozarządowej? Zapraszamy na styczniowy #ngoplLIVE, Już 22 stycznia, o godzinie 15:00. W tajniki uproszczonej ewidencji wprowadzi nas Katarzyna Adamska-Dutkiewicz. Dołącz do wydarzenia na FB >>
Zbieramy aktualne informacje o UEPIK
Aktualne informacje o uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK) warto śledzić w wątku: prosta księgowość [KLIKNIJ].
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23