Wszystko, co musisz wiedzieć o uproszczonej ewidencji w 2025 roku [film]
Zastanawiasz się na początku roku, w jakiej formie prowadzić księgowość w Twojej organizacji pozarządowej? Jedną z możliwości jest uproszczona ewidencja przychodów i kosztów (UEPIK). Kto może ją prowadzić? Dla kogo jest UEPIK?
Zapraszamy do obejrzenia nagrania styczniowego #ngoplLIVE, podczas którego opowiadaliśmy o uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów👇
W tajniki uproszczonej ewidencji wprowadza nas Katarzyna Adamska-Dutkiewicz. Od 1998 roku związana z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, w której pracowała na stanowiskach: asystentki programowej, później jako główna księgowa, szkoleniowiec, a obecnie jako koordynatorka programów, doradczyni i wiceprezeska. Należy do Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP, Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę i Stowarzyszenia Dialog Społeczny.
PRZEJDŹ DO WYBRANEJ CZĘŚCI NAGRANIA
00:00:00 | Przywitanie, przedstawienie ekspertki, wprowadzenie w tematykę spotkania.
00:05:22 | Księgowość obowiązkiem każdej organizacji pozarządowej. Jaką księgowość może prowadzić NGO?
00:07:07 | Jakie warunki musi spełnić organizacja pozarządowa, żeby móc prowadzić UEPIK? Nowy limit przychodów ważny przy wyborze UEPIK
00:16:19 | Moment wyboru uproszczonej ewidencji (lub rezygnacji z UEPIK). Jak dokonujemy wyboru i jakie formalności się z nim wiążą?
00:23:57 | Dlaczego uproszczona ewidencja jest łatwiejsza niż pełna księgowość? Które organizacje pozarządowe powinny rozważyć UEPIK? Czy prowadzenie uproszczonej ewidencji wymaga wsparcia księgowej lub biura rachunkowego?
00:37:15 | Jak wygląda prowadzenie uproszczonej ewidencji w praktyce? Rozporządzenie w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji.
00:45:15 | Dotacje a uproszczona ewidencja – jak radzić sobie z rozliczaniem projektów? Jak uzupełniać UEPIK o potrzebne organizacji elementy?
00:51:01 | Odpowiadamy na wybrane pytania z komentarzy.
00:57:25 | Zakończenie, podziękowania dla ekspertki i tłumaczki PJM. Ostatnia minuta dla ekspertki.
Wybór UEPIK w 2025 roku
W 2025 roku grupa organizacji pozarządowych, które mogą wybrać uproszczoną ewidencję poszerzyła się. Obowiązuje nowy, zwiększony limit przychodów i większość organizacji może prowadzić księgowość w tej formie.
- Czy to oznacza, że Twoja organizacja powinna się na nią decydować?
- Jak w praktyce wygląda stosowanie uproszczonej ewidencji?
- Na jakie ograniczenia trafisz wybierając UEPIK?
Opowiadaliśmy o tym podczas spotkani i wskazywaliśmy co brać pod uwagę przy wyborze formy prowadzenia księgowości w Twojej organizacji. Koniecznie zobacz nagranie!
Wybór UEPIK - ważne przypomnienie❗🔔
Twoja organizacja pozarządowa spełnia warunki prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów i chcecie wybrać ten sposób księgowości. Przypominamy co macie zrobić:
- Podejmijcie decyzję w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Decyzję czyli uchwałę o wyborze UEPIK podejmuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe. Informację o tym, kto zatwierdza sprawozdanie finansowe macie zapisaną w statucie. W stowarzyszeniu to najczęściej walne zebranie członków, w fundacji może to być zarząd, albo rada fundacji.
- Zgłoście decyzję do urzędu skarbowego w ustawowym terminie. Dla organizacji, które już działały w w roku poprzednim to 31 stycznia. Dla nowych organizacji to 30 dni od daty rozpoczęcia działalności (zobacz m.in. Koniec stycznia. Czas na decyzję o wyborze uproszczonej ewidencji).
Zbieramy aktualne informacje o UEPIK
Aktualne informacje o uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK) warto śledzić w wątku: prosta księgowość [KLIKNIJ].
Wideo serwisu PORADNIK.NGO.PL zbieramy w tym miejscu: przejrzyj wideo serwisu poradnik.ngo.pl >>
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23