W Sejmie pojawił się kolejny projekt, którego celem jest znaczne poszerzenie grupy organizacji pozarządowych mogących prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów. Prostszą formę księgowości będą mogły wybierać również organizacje ze statusem pożytku.
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów to rozwiązanie, które jest z nami od kilku lat. Jest prawdopodobne, że korzysta z niego nawet co trzecia organizacja (zob. Raport). UEPIK to metoda prowadzenia księgowości w NGO, która dedykowana jest małym organizacjom i pomaga uniknąć części obowiązków "prawdziwej" księgowości. Jednym z ważniejszych kryteriów dopuszczających możliwość stosowania UEPIK jest kwota rocznych przychodów. Na początku ustalono ją na poziomie 100 tysięcy złotych i poziom ten wciąż pozostaje taki sam.
zobacz w PORADNIK.NGO.PL: Co to jest uproszczona ewidencja przychodów i kosztów
Komisja do Spraw Petycji wniosła swój projekt w odpowiedzi na petycję, która pojawiła się w Sejmie jeszcze w poprzedniej kadencji (zobacz: Petycja w sprawie zmiany art. 10a ust. 1, sejm.gov.pl). Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wpłynął do Sejmu 16 maja 2024 r. Nie nadano mu jeszcze numeru druki. Projekt skierowano do Biura Legislacyjnego oraz Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu
Co zaproponowano w projekcie zmiany ustawy o działalności pożytku
Wniesiony przez Komisje do Spraw Petycji projekt jest dość krótki. Poniżej prezentujemy w całości propozycję Komisji.
Art. 1. W ustawie z dnia 24 kwietnia 2023 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) w art. 10a w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
1) skreśla się pkt 3;
2) w pkt 5 wyrazy "100 000 zł" zastępuje się wyrazami "1 000 000 zł".
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Skreślenie punktu 3 oznacza, że uproszczoną ewidencję będą mogły prowadzić organizacje pozarządowe, które mają status organizacji pożytku publicznego (co w obecnym stanie prawnym jest zabronione).
Zmiana w punkcie 5 oznacza dziesięciokrotne podwyższenie obecnego limitu rocznych przychodów, którego przekroczenie skutkuje brakiem możliwości wyboru UEPIK. Prostą księgowość mogłyby więc prowadzić NGO-y, których roczne przychody (z roku poprzedzającego wybór UEPIK) nie przekraczają miliona złotych.
Uzasadnienie proponowanych zmian
W uzasadnieniu przeczytamy oczywiście, że głównym celem projektodawców jest "rozszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych" do prowadzenia uproszczonej ewidencji. Dalej znajdziemy wskazanie, że "[z]asadniczym skutkiem społecznym i prawnym projektowanej ustawy będzie zwiększenie aktywności obywateli w mniejszych organizacjach pozarządowych, dzięki eliminacji bariery w rozwoju tych organizacji, jaką niewątpliwie jest […] obowiązek prowadzenia pełnej rachunkowości".
Warto tu zwrócić uwagę autorom uzasadnienia, że to właśnie dzisiejszy limit koncentruje zalety stosowania UEPIK na grupie mniejszych organizacji, natomiast proponowany limit miliona złotych spowoduje, że dostęp do uproszczonej ewidencji uzyska znakomita większość NGO-sów w Polsce (wg. badań z 2020 r. w milionowym limicie zmieściłoby się ponad 90 proc. organizacji).
Zobacz tekst projektu wraz z uzasadnieniem
Kolejna próba upowszechnienia UEPIK
Opisany projekt jest kolejną w tej kadencji Sejmu propozycją dotyczącą uproszczonej ewidencji. Zwiększenie limitu do 300 tysięcy znajdziemy w projekcie poselskim z lutego 2024 r. Projekt opisaliśmy w artykule: Posłowie PIS przypominają pomysły z poprzedniej kadencji Sejmu. Przeczytaj też komentarz do prób poszerzenia grona uprawnionych do UEPIK: Tak prosta księgowość, jak prosta(cka?) zmiana prawa.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23