W Sejmie znajdują się w tej chwili dwa projekty ustaw ważne dla organizacji pozarządowych. Oba są na etapie pierwszego czytania. Planowane jest zwiększenie kręgu organizacji mogących prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów oraz ułatwienie klubom sportowym rejestrowanym w ewidencji starosty przejścia do Krajowego Rejestru Sądowego.
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie trafił w czerwcu 2024 r. do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która przekierowała go następnie do Podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi. Pierwsze posiedzenie podkomisji miało miejsce 22 lipca, a zakończenie prac w podkomisji planowane jest na początek września.
Natomiast poselski projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych skierowany został 22 lipca 2024 r. do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Nie ma go jednak w porządku obrad posiedzenia 23-26 lipca, więc pierwsze czytanie nastąpi prawdopodobnie po wakacjach parlamentarnych.
Projekty opisywaliśmy już wcześniej w informacjach:
Posłowie PIS przypominają pomysły z poprzedniej kadencji Sejmu
Uproszczona ewidencja. Milion, 300 tysięcy, OPP
W obu wymienionych tu projektach znajdują się propozycje dotyczące poszerzenia kręgu organizacji pozarządowych uprawnionych do wyboru i prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK). Dziś jednym z warunków, które trzeba spełnić, żeby wybrać ten typ księgowości są roczne przychody mniejsze niż 100 tys. zł. Projekt poselski proponuje zwiększenie tej kwoty do 300 tys. (i nic więcej), natomiast projekt Komisji Petycji zwiększenie limitu do miliona oraz umożliwienie prowadzenia UEPIK organizacjom, które mają status pożytku publicznego (dziś to niemożliwe).
Jak zaznaczono na początku, prace nad projektem komisyjnym (milion + OPP) już się rozpoczęły. Z pierwszego posiedzenia podkomisji wynika, że postulat milionowego limitu może zostać utrzymany, natomiast propozycja dotycząca umożliwienia prowadzenia uproszczonej ewidencji organizacjom pożytku ma niewielkie szanse. W podkomisji odbędą się też prace nad poprawieniem całego artykułu 10a ustawy o pożytku (artykułu poświęconego UEPIK), w oparciu o uwagi i postulaty zgromadzone przez Zespół OFOP Proste prawo dla NGO (zaprezentowane podczas posiedzenia 22 lipca).
Do jakiej komisji trafi projekt poselski jeszcze nie wiemy. Trudno też przewidzieć czy zawarta w nim propozycja dotycząca zwiększenia limitu w ogóle będzie przedmiotem prac, w sytuacji kiedy nad tym samym (ale większym) limitem pochylono się już badając projekt Komisji Petycji.
Kluby sportowe w KRS
Projekt poselski, poza propozycją dotyczącą UEPIK, zawiera jeszcze drugą propozycję dotyczącą NGO-sów, a konkretnie klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych. To propozycja dodania nowego artykułu w ustawie o sporcie. Posłowie chcą rozwiązać problem, którego dobry opis znajdziemy w uzasadnieniu (cytat poniżej).
W aktualnym stanie prawnym uczniowski klub sportowy i inny klub sportowy, który funkcjonuje na podstawie wpisu do ewidencji prowadzonej przez właściwego starostę, nie może skutecznie złożyć wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego.
W celu dokonania takiego wpisu (rejestracji w KRS) konieczne jest założenie nowego stowarzyszenia. Dotychczas funkcjonujący uczniowski klub sportowy i inny klub sportowy może w tej sytuacji albo nadal prowadzić działalność (funkcjonują wtedy dwa odrębne podmioty prawa – jeden na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, drugi na podstawie wpisu do ewidencji prowadzonej przez właściwego starostę) albo podjąć działania zmierzające do likwidacji.
Potrzeba usunięcia tej bariery jest przedmiotem licznych postulatów społecznych.
Kluby sportowe i uczniowskie kluby sportowe jako swoją "pierwszą" i "domyślną" ewidencję mają w ustawie o sporcie zapisaną ewidencję prowadzoną przez starostów. Większość klubów tu właśnie rozpoczyna swój żywot. Zdarza się jednak, że klub ma potrzebę uzyskać wpis do KRS (np. chce rozpocząć działalność gospodarczą). W obecnym stanie prawnym takie przejście do KRS rodzi komplikacje. Zaproponowane przepisy próbują opisać przejście z ewidencji starosty do KRS, bez narażania się na konsekwencje opisane w zacytowanym wyżej fragmencie uzasadnienia.
Poniżej propozycja nowego artykułu w ustawie o sporcie.
W ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2023 r. poz. 2048) po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:
„4a. 1. Uczniowski klub sportowy oraz klub sportowy, o którym mowa w art. 4 ust. 7, może dokonać wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Złożenie wniosku o wpis uczniowskiego klubu sportowego oraz klubu sportowego, o którym mowa w art. 4 ust. 7, do Krajowego Rejestru Sądowego wymaga zgody wyrażonej w trybie przewidzianym dla zmiany statutu podmiotu zamierzającego złożyć wniosek o ten wpis.
3. Zmiana statutu uczniowskiego klubu sportowego oraz klubu sportowego, o którym mowa w art. 4 ust. 7, dokonana w związku z wyrażeniem zgody, o której mowa w ust. 2, nie wymaga zatwierdzenia przez starostę.
4. Sąd rejestrowy przesyła niezwłocznie właściwemu staroście odpis postanowienia o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego uczniowskiego klubu sportowego lub klubu sportowego, o którym mowa w art. 4 ust. 7.
5. Właściwy starosta z urzędu wykreśla uczniowski klub sportowy lub klub sportowy, o którym mowa w art. 4 ust. 7, z ewidencji, o której mowa w art. 4 ust. 4, zaznaczając, że przyczyną wykreślenia jest wpis podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego.
5. Uczniowski klub sportowy oraz klub sportowy, o którym mowa w art. 4 ust. 7, po dokonaniu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, zachowuje wszystkie dotychczasowe prawa i obowiązki i może podejmować działalność gospodarczą w zakresie przewidzianym w statucie.”.
Zobacz omawiane projekty
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23