Jak NGO zgłasza się do Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych [instrukcja]
31 października 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, która nałożyła na organizacje pozarządowe (z wyjątkiem stowarzyszeń zwykłych) obowiązek zgłaszania beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Tłumaczymy, jak w praktyce realizować nowy obowiązek.
O tym, że ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy jest w tym zakresie bardzo nieintuicyjna dla organizacji pozarządowych, które – w przeciwieństwie do spółek, których ten obowiązek dotyczył przed nowelizacją – nie mają właścicieli, a samo pojęcie „beneficjent” kojarzy się nam raczej z tymi, na rzecz których działamy, niż z tymi, którzy kontrolują organizację, pisaliśmy już w maju (w informacji "Nowe obowiązki…").
Prawidłowego wypełnienia obowiązków nie ułatwia także fakt, że sam rejestr sprawia wrażenie na szybko uzupełnionego o dodatkowe pola, bez uwzględnienia specyfiki organizacji, a rządowa instrukcja zgłaszania beneficjentów jest nadal nieaktualna i opisuje tylko spółki. Na dodatek nawet po prawidłowym wypełnieniu informacje, jakie się wyświetlają, są niezgodne z tym co wpisaliśmy.
W odpowiedzi na liczne pytania od użytkowników portalu, nie czekamy jednak na oficjalne instrukcje wypełniania zgłoszenia i przedstawiamy proces, tak jak go teraz rozumiemy, na przykładzie dwóch rodzajów organizacji – stowarzyszenia osób fizycznych i typowej fundacji założonej przez osoby fizyczne.
Kiedy zgłaszamy?
Organizacje wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed 31 października 2021 roku mają na to czas do 31 stycznia 2022, organizacje powstałe już po wejściu w życie nowelizacji – 7 dni (nie licząc sobót i dni ustawowo wonnych od pracy) od daty zaistnienia zdarzenia. 7-dniowy termin obowiązuje także przy kolejnych zmianach beneficjentów rzeczywistych lub innych zmianach danych podlegających wpisowi.
Uwaga! Należy pamiętać, że 7-dniowy termin będzie inaczej liczony dla wpisów konstytutywnych, a inaczej dla deklaratoryjnych. Wpis konstytutywny to taki, który zaczyna obowiązywać dopiero po odnotowaniu go w KRS – zmiana statutu, zmiana nazwy organizacji, czy zmiana sposobu reprezentacji – dlatego 7-dniowy termin zaczyna biec od odnotowania zmiany w KRS. Wpis deklaratoryjny zaś to ten, który obowiązuje od momentu podjęcia uchwały, którą KRS jedynie odnotowuje – np. powoływanie i odwoływanie członków zarządu, zmiana adresu – dla wpisów deklaratoryjnych 7-dniowy termin liczymy więc od dnia faktycznej zmiany, nie czekając na odnotowanie jej w KRS.
Kto zgłasza?
Zgłoszenia dokonują osoby uprawnione do reprezentowania organizacji, zgodnie z zapisanymi w statucie zasadami reprezentacji. Jeśli reprezentacja ta jest więcej niż jednoosobowa, zgłoszenie muszą podpisać te osoby i w takim składzie, jak to jest przewidziane w statucie. To one będą też odpowiadać za poprawność i terminowość dokonanego zgłoszenia. W zgłoszeniu te osoby figurują jako Zgłaszający.
Kogo zgłaszać?
Oprócz Zgłaszających, którymi (prawie) zawsze są członkowie zarządu, w rejestrze zgłaszamy beneficjentów rzeczywistych.
Sposobowi ustalania beneficjentów rzeczywistych poświęcony był wcześniejszy artykuł - znajdziesz go tutaj: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy. Nowe obowiązki NGO od października. Warto przeczytać również wyjaśnienia Ministerstwa Finansów: Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych - komunikat Ministerstwa Finansów.
W skrócie – beneficjenta rzeczywistego będziemy szukać w organie stanowiącym naszej organizacji. Będzie nim (beneficjentem) każda osoba fizyczna, która dysponuje w tym organie więcej niż 25% głosów. Jeśli takich osób nie ma, bo w organie stanowiącym są co najmniej 4 osoby, a zatem żadna z nich nie dysponuje więcej niż 25% głosów – zgłosimy osoby zajmujące kierownicze stanowisko w organizacji, czyli zarząd. Tak będzie na przykład w przypadku stowarzyszeń, w których organem stanowiącym jest walne zgromadzenie członków, ale w jego skład wchodzi zawsze co najmniej 7 osób, bo taka jest minimalna liczba członków w stowarzyszeniu, zatem żadna nie ma więcej niż 25% głosów w tym organie. W przypadku stowarzyszenia zgłaszamy zatem cały zarząd, przy czym ci z członków zarządu, którzy będą zgłoszenie podpisywać, będą także Zgłaszającymi. Członkowie komisji rewizyjnej nie są natomiast beneficjentami rzeczywistymi stowarzyszenia, komisja nie jest bowiem organem stanowiącym stowarzyszenia, a jedynie organem kontrolnym.
W przypadku fundacji beneficjent rzeczywisty nie jest już tak oczywisty, fundacja bowiem poza zarządem nie ma żadnych obowiązkowych organów statutowych, fundator może je tworzyć i nazywać dowolnie, przyznając poszczególnym organom kompetencje według uznania, a z samej nazwy organu nie wynikają jeszcze wprost jego kompetencje. Aby ustalić beneficjenta rzeczywistego w fundacji musimy więc najpierw zidentyfikować nasz organ stanowiący. Rozpoznamy go nie po nazwie, a po kompetencjach – to ten organ, który zgodnie ze statutem danej fundacji decyduje o jej istnieniu oraz ustroju. Pomocne będzie zatem sprawdzenie, któremu z organów statut przyznaje takie kluczowe uprawnienia jak uchwalanie statutu, powoływanie i odwoływanie zarządu, czy wreszcie likwidacja fundacji. Często będzie to Fundator (Zgromadzenie Fundatorów, Konwent Fundatorów, itp.), Rada Fundacji (ale tylko wtedy, kiedy jej kompetencje wykraczają poza funkcję kontrolną i ma na przykład kompetencje zmiany statutu fundacji czy podjęcia decyzji o jej likwidacji), czy wreszcie sam Zarząd, jeśli to jemu statut powierza – oprócz zarządzania – także podejmowanie kluczowych decyzji o istnieniu bądź nieistnieniu fundacji i jej statucie. Beneficjent rzeczywisty będzie się więc rekrutować z ustalonego w taki sposób organu stanowiącego fundacji, oczywiście pod warunkiem, że spełniony jest także warunek drugi – posiada więcej niż 25% głosów w organie. Jeśli organ jest cztero- i więcej osobowy, w Rejestrze zgłosimy członków zarządu, jako osoby zajmujące wyższe stanowisko kierownicze.
Jak zgłaszać?
Zgłoszenia dokonujemy wyłącznie przez stronę crbr.podatki.gov.pl (https://crbr.podatki.gov.pl), podpisując je profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jeśli statut organizacji wymaga podpisu więcej niż jednej osoby, formularz wypełnia i podpisuje jedna z uprawnionych osób, a następnie tak podpisany jest przekazany do podpisania kolejnej osobie.
Krok pierwszy
Na stronie Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (crbr.podatki.gov.pl) wybieramy kafelek „Utwórz zgłoszenie”, a następnie podajemy NIP organizacji i w okienku „forma organizacyjna” z rozwijanej listy wybieramy odpowiednią formę prawną naszej organizacji – klikamy „dalej”.
Krok drugi
Po przejściu do kolejnego okna w polu wyświetlonym przy „Utwórz nowe zgłoszenie” wybieramy datę zdarzenia. W przypadku pierwszego wpisu będzie to dzień, w którym dokonujemy zgłoszenia, w przypadku wpisów kolejnych – dzień zaistnienia zmiany (patrz wyżej, gdzie omawiam wpisy konstytutywne i deklaratoryjne).
Po kliknięciu „Utwórz nowe zgłoszenie” przejdziemy do kolejnego kroku.
Krok trzeci
W kolejnym kroku przechodzimy do wypełniania dwóch części:
A – dane podmiotu
B – dane beneficjentów/zgłaszających
Dane podmiotu nie wymagają dodatkowych wyjaśnień, schody zaczynają się dopiero od wypełniania punktu B, nie tylko dlatego, że możemy mieć kłopot z ustaleniem naszych beneficjentów rzeczywistych, ale także z uwagi na nieintuicyjny format samego formularza.
W części B zgłaszamy dwie kategorie osób, przy czym jedna osoba może być – i często będzie – zarówno zgłaszającym, jak i beneficjentem rzeczywistym:
Zgłaszający – będą to zawsze członkowie zarządu, którzy – zgodnie z przewidzianymi w statucie organizacji zasadami reprezentacji – będą podpisywać zgłoszenie.
Beneficjent rzeczywisty - osoby sprawujące kontrolę nad organizacją poprzez posiadane uprawnienia (o ustalaniu beneficjentów rzeczywistych pisaliśmy powyżej oraz w informacji "Nowe obowiązki…").
Dla ułatwienia zaczniemy od zgłoszenia Zgłaszającego, czyli członka zarządu uprawnionego do reprezentowania organizacji.
B1. Dane identyfikacyjne beneficjenta/zgłaszającego
Klikamy „dodaj beneficjenta/zgłaszającego” i uzupełniamy punkty 10-16 o dane osobowe. Uwaga! System pozwoli wybrać podanie daty urodzenia zamiast numeru PESEL, ale w przypadku osoby posiadającej numer PESEL podanie go jest obowiązkowe, wtedy pole „data urodzenia” stanie się nieaktywne. Datę urodzenia zamiast numeru PESEL podajemy wyłącznie w przypadku osób, które nie mają nadanego PESEL (np. cudzoziemców). Jeśli osoba ma więcej niż jedno obywatelstwo, wpisujemy jedno – jeśli jednym z nich jest polskie, to je podajmy.
B2. Informacja o udziałach lub uprawnieniach beneficjenta/informacja o funkcji zgłaszającego
W punkcie 17 można zaznaczyć tylko jedno z czterech okienek – zaznaczamy „Zgłaszający” i podajemy funkcję, jaką w organizacji pełni ta osoba – nie ma tu wielkiego wyboru, w znakomitej większości z rozwijanej listy wybierzemy „członek zarządu”.
W taki sam sposób zgłaszamy pozostałych członków zarządu, którzy zgodnie z zasadami reprezentacji podpiszą zgłoszenie. Jeśli do reprezentowania organizacji uprawnionych jest 2 z 5 członków zarządu – zgłaszamy dwóch.
W przypadku członków zarządu stowarzyszenia, którzy są zarówno Zgłaszającymi, jak i beneficjentami rzeczywistymi (ale wyłącznie dlatego, że żaden członek organu stanowiącego – czyli walnego zgromadzenia – nie ma więcej niż 25% głosów, a w takich przypadkach zawsze wskazujemy zarząd) należy kliknąć w niebieskie pole „dodaj informacje o udziałach lub uprawnieniach beneficjenta/informację o funkcji zgłaszającego”, aby wyświetlić dodatkowe pola pozwalające na przypisanie im także tych uprawnień. Z czterech możliwych okienek zaznaczamy trzecie – „inne uprawnienia” a następnie w punkcie 24 wpisujemy „osoba zajmująca wyższe stanowisko kierownicze – prezes/wiceprezes/członek zarządu”. W ten sposób członek zarządu stowarzyszenia funkcjonuje w Rejestrze w dwóch rolach – Zgłaszającego i beneficjenta rzeczywistego. W taki sam sposób uzupełniamy informacje o pozostałych Zgłaszających – dodając im dodatkowe uprawnienie.
Po uzupełnieniu wpisów dotyczących Zgłaszających, zgłaszamy tych członków zarządu, którzy nie są Zgłaszającymi – klikając u góry niebieskie pole „dodaj beneficjenta/zgłaszającego”, zaznaczając „inne uprawienia” i wpisując w punkcie 24 „osoba zajmująca wyższe stanowisko kierownicze – prezes/wiceprezes/członek zarządu”.
Po dokonaniu wszystkich wpisów, w Rejestrze będą figurować wszyscy członkowie zarządu stowarzyszenia, przy czym niektórzy z nich – ci, którzy będą zgłoszenie podpisywać – będą jednocześnie wskazani jako Zgłaszający.
W przypadku fundacji, po wpisaniu Zgłaszających (członków zarządu podpisujących zgłoszenie) w taki sam sposób zgłaszamy beneficjentów rzeczywistych – osoby fizyczne posiadające więcej niż 25% głosów w organie stanowiącym fundacji. Jeśli zaś takich osób nie ma – zgłaszamy wszystkich członków zarządu, tak jak to zostało pokazane w przypadku stowarzyszeń.
Jeszcze o beneficjentach w fundacji
Zdarza się, że statut fundacji przyznaje szerokie kompetencje fundatorowi lub ciału złożonemu z fundatorów, jeśli było ich więcej (może mieć różną nazwę, np. Konwent, Zgromadzenie Fundatorów, Rada Fundatorów itp.). Jeśli fundator zagwarantował sobie w statucie podejmowanie decyzji o likwidacji fundacji czy zmianie statutu – to on będzie beneficjentem rzeczywistym. Jeśli jednak w organie złożonym z fundatorów jest ich co najmniej czterech – podobnie jak w przypadku stowarzyszeń, wskażemy tylko członków zarządu. Dużo częściej jednak organem stanowiącym jest rada fundacji – choć nie każda, i sama nazwa o tym nie przesądza. Może się też zdarzyć, że kompetencje organu stanowiącego są podzielone – np. Rada zmienia statut za zgodą Fundatorów – wtedy najbezpieczniej wpisać członków obu organów, jeśli są mniej niż 4-osobowe a zatem każdy członek ma ponad 25% głosów w danym organie.
Beneficjent rzeczywisty jest kategorią dość szeroką, a ustawa nie podaje zamkniętego katalogu, jest to „każda osoba fizyczna sprawującą bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad organizacją poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez organizację”. Każdorazowo trzeba zatem przeanalizować naszą sytuację, a jeśli beneficjenci rzeczywiści są w więcej niż jednym organie – zgłosić wszystkich, jeśli mogą decydować samodzielnie lub wspólnie z nie więcej niż dwiema innymi osobami.
Można przyjąć, że w przypadku organu cztero i więcej osobowego ten wpływ jest zbyt rozproszony, aby uznać, że jedna osoba go ma – wtedy zawsze wskażemy zarząd.
Podpisywanie i wysyłanie zgłoszenia
Ostatnim krokiem jest podpisanie zgłoszenia przez Zgłaszającego/Zgłaszających – osoby uprawnione do reprezentowania organizacji. Wniosek mogą podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym na platformie ePUAP. Kolejność składania podpisów nie ma znaczenia.
Po złożeniu podpisów zamykamy proces wysyłając zgłoszenie.
Więcej o podpisywaniu zgłoszenia
przeczytaj koniecznie: Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Podpisywanie zgłoszenia przez NGO
Pobierz bezpłatny kalendarz NGO.PL na 2022 rok (format pdf, do samodzielnego wydruku) >
Znajdziesz w nim m.in. daty ważnych terminów, obowiązków formalnych organizacji wobec urzędów (sprawozdania, deklaracje).
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23