Od ponad pół roku organizacje pozarządowe zgłaszają swoich beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Wcześniej nie miały tego obowiązku, ale ich beneficjenci ujawniani byli w banku. Banki nadal zbierają informacje o beneficjentach i zdarza się, że nie podoba im się to, jakich beneficjentów wskazuje NGO. Co zrobić w takiej sytuacji?
Przypomnienie
Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i o finansowaniu terroryzmu, obowiązek zgłaszania beneficjentów rzeczywistych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych mają wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego organizacje pozarządowe działające w formie stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni – dotyczy to także organizacji znajdujących się w likwidacji.
Zgłaszaniu beneficjentów do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) poświęciliśmy dużo uwagi w styczniu 2022 r. Wyjaśnialiśmy, które organizacje zgłaszają swoich beneficjentów, kim są ci beneficjenci w przypadku fundacji i stowarzyszeń oraz jak powinniśmy dokonywać elektronicznych zgłoszeń. Jeśli nie mieliście jeszcze okazji zapoznać się z obowiązkami związanymi z CRBR przeczytajcie koniecznie: Jak NGO zgłasza się do Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych [instrukcja].
Banki zbierają informację o naszych beneficjentach
Przepisy o CRBR to przepisy z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Część organizacji miało okazję poznać tę ustawę już wcześniej, ponieważ zawiera ona przepisy, do których muszą się stosować np. NGO organizujące loterie (zob. Charytatywne loterie fantowe i obowiązki z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy). Inne zetknęły się z ustawą i beneficjentami właśnie za pośrednictwem banków. Banki są instytucjami zobowiązanymi i zbierają dane o beneficjentach rzeczywistych swoich klientów. Jeśli organizacja ma konto w banku (a ma je właściwie każda NGO) musi przekazać bankowi informację o swoich beneficjentach.
Banki zaczęły zbierać informacje o beneficjentach znacznie wcześniej niż pół roku temu (kiedy obowiązkiem zgłaszania beneficjentów do CRBR obarczone zostały fundacje i stowarzyszenia z KRS). Pisaliśmy o tym w 2019 r., ponieważ już wtedy pojawiały się problemy (zob. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy. Beneficjenci rzeczywiści stowarzyszeń i fundacji).
Problemy nie zniknęły. Są nawet większe ponieważ żądania banków mogą doprowadzić do sytuacji, że beneficjenci w banku i beneficjenci zgłoszeni do CRBR przez organizacje będą inni. Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśnia to w artykule dla ngo.pl Katarzyna Sadło.
Bank – jak każda tzw. „instytucja obowiązana” - ma bowiem obowiązek ustalić beneficjentów rzeczywistych swoich klientów, a specyfika organizacji pozarządowych, które z założenia nie mają struktury własnościowej, bankom tego nie ułatwia.
(…) wiele organizacji otrzymało nawet od swoich banków informacje, że mają zmienić swoje wpisy w CRBR i zgłosić tam takich beneficjentów rzeczywistych, jakich ustalił dla nich bank.
(fragment artykułu: Nie zapominajmy o CRBR)
Niektóre banki mają więc swoje wewnętrzne instrukcje i swoją interpretację przepisów o beneficjentach rzeczywistych i próbują narzucić je organizacjom. Problem wydaje się na tyle istotny, że zwrócił uwagę Ministerstwa Finansów, które poświęciło mu specjalny bardzo obszerny komunikat (zob. Komunikat nr 37 w sprawie zasad odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi przez instytucję obowiązaną informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta, strona internetowa Ministerstwa Finansów).
Organizacje pozarządowe nie powinny ulegać presji banków. Te, które zobowiązane są do zgłaszania swoich beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, musiały przed dokonaniem zgłoszenia zdecydować kto jest ich beneficjentem. Tej decyzji należy się trzymać.
Zacytujmy jeszcze raz fragment artykułu Katarzyny Sadło.
W przypadku nieuzasadnionych – Waszym zdaniem – wątpliwości czy żądań zgłaszanych przez inne podmioty odmiennie identyfikujące Waszych beneficjentów rzeczywistych, nie należy „dla świętego spokoju” ulegać żądaniom skorygowania wpisów w CRBR, zawsze bowiem to Wy a nie bank ponosicie odpowiedzialność (w tym karną) za błędne zgłoszenie.
Właściwym postępowaniem jest dążenie do wyjaśnienia wątpliwości z danym podmiotem i przedstawienie własnego uzasadnienia dla zgłoszenia tych, a nie innych beneficjentów rzeczywistych.
(fragment artykułu: Nie zapominajmy o CRBR)
O beneficjentach i bankach podczas #ngoplLIVE
Problem z żądaniami banków poruszyliśmy również podczas spotkania lajw "Jak, gdzie i kiedy zgłaszać beneficjentów rzeczywistych NGO?". Zachęcamy do obejrzenia nagrania. Fragment dotyczący banków znajduje się ok. 38 minuty nagrania [38:29 Weryfikacja zgłaszanych beneficjentów i problemy, które pojawiają się w kontaktach z bankami].
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23