Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy to jedna z najmniej lubianych przez NGO-sy regulacji. Organizacjom trudno jest zrozumieć dlaczego muszą się do niej stosować. Jeszcze trudniej im rozgraniczyć dwa rodzaje obowiązków z ustawy - jeden nieco starszy, drugi stosunkowo nowy. W poradnik.ngo.pl tłumaczymy kto i na jakie zapisy ustawy musi zwrócić uwagę.
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i o finansowaniu terroryzmu wchodziła w życie (jeśli chodzi o jej zastosowanie do NGO) w dwóch okresach. W każdym z okresów chodziło o inny rodzaj obowiązków i inną grupę organizacji pozarządowych, które zostały zmuszone do stosowania tych obowiązków. Stąd nieporozumienia i dezorientacja wielu organizacji. W PORADNIK.NGO.PL staramy się ułożyć te wątki w zrozumiałą całość.
czytaj w PORADNIK.NGO.PL: Obowiązki NGO z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy / CRBR
2018 i 2022 rok
Organizacje pozarządowe muszą dla siebie wyciągnąć z ustawy dwie rzeczy: obowiązki związane z Centralnym Rejestrem Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) oraz obowiązki tzw. "instytucji obowiązanych". Zaczynając od tych pierwszych - dotyczą one wszystkich fundacji oraz wszystkich stowarzyszeń, które zarejestrowane są w KRS. Łatwo zorientować się, że są to więc dla III sektora obowiązki dość powszechne - będą dotyczyć ponad 100 tys. podmiotów! Grono instytucji obowiązanych jest znacznie mniejsze. Za to organizacje, które musiały stosować się do ustawy jako instytucje obowiązane zaczęły realizować swoje obowiązki wcześniej - już w 2018 roku. CRBR to obowiązek nowy - NGO-sy zaczęły stosować się do przepisów o rejestrze na przełomie 2021 i 2022 roku.
Pamiętajcie, że niezależnie od tego czy "tylko" rejestrujecie się w CRBR, czy też dodatkowo musicie realizować obowiązki instytucji obowiązanych, przepisy z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy to coś co zostanie z NGO-sami na długi czas. Weszły w życie we wskazanych latach i musimy się do nich stosować tak jak do innych powszechnych przepisów (np. o prawie pracy, RODO, podatkowych czy księgowych).
Beneficjenci rzeczywiści
Pierwsza grupa obowiązków (ta dotycząca bardzo licznej grupy NGO-sów) - obowiązki związane z Centralnym Rejestrem Beneficjentów rzeczywistych - to obowiązki nowe i stosunkowo prostsze. Kluczowym pojęciem, które należy zgłębić, żeby je prawidłowo realizować, jest pojęcie "beneficjentów rzeczywistych" organizacji pozarządowej. Nie chodzi tu przy tym o nasze standardowe rozumienie beneficjentów, które dominuje w III sektorze i dotyczy po prostu odbiorców naszych działań. Beneficjenci rzeczywiści wg ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy to ktoś inny. Kto jest beneficjentem rzeczywistym tłumaczyliśmy m.in. podczas spotkania lajw.
Nagranie lajw "Jak, gdzie i kiedy zgłaszać beneficjentów rzeczywistych NGO?"
Chcesz dowiedzieć się więcej o beneficjentach rzeczywistych oraz procedurze ich zgłaszania do CRBR - zajrzyj do PORADNIK.NGO.PL: Obowiązki NGO z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy / CRBR.
Instytucje obowiązane
Pierwsze obowiązki, do których musiały zacząć stosować się NGO-sy, kiedy w 2018 roku pojawiła się nowa ustawa o przeciwdziałania praniu pieniędzy, to obowiązki tzw. instytucji obowiązanych. Organizacja zostaje taką instytucją kiedy w określony sposób zdobywa środki na działanie. Jak wspomniano wyżej, grupa organizacji będących instytucjami obowiązanymi jest mniejsza niż zgłaszających beneficjentów do CRBR, ale za to obowiązki wydają się bardziej skomplikowane i jest ich więcej.
Poznaj definicję instytucji obowiązanej z ustawy o przeciwdziałaniu prani pieniędzy oraz obowiązki, która musi ona realizować. Czytaj w PORADNIK.NGO.PL: Obowiązki NGO z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy / CRBR.
Śledź na bieżąco wątek "ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy" - aktualne informacje o obowiązkach z ustawy dotyczących organizacji pozarządowych.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23