Zgłoszenia do CRBR. Stowarzyszenia i fundacje w kolejnym komunikacie Ministerstwa Finansów
Publikujemy wybrane fragmenty informacji Ministerstwa Finansów, które dotyczą zgłaszania baneficjentów rzeczywistych stowarzyszeń i fundacji do CRBR. Komunikat pojawił się na stronie resortu 2 lutego 2022 roku.
Obszerna informacja "I a. Zgłoszenie informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (zwanego dalej „CRBR”) – nowe podmioty zobowiązane do zgłaszania informacji do CRBR (po zmianach obowiązujących od 31 X 2021)" wyjaśnia wiele zagadnień dotyczących zgłaszania do rejestru i poświęca uwagę różnym grupom zobowiązanych podmiotów.
Wybrane fragmenty komunikatu
13. Kogo należy wskazać jako beneficjenta rzeczywistego w stowarzyszeniu wpisanym do KRS?
Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.
Zasady funkcjonowania stowarzyszenia zostały uregulowane ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261). Nie mniej poszczególne kwestie mogą zostać odmiennie uregulowane w umowach (statutach) podmiotów.
Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednie lub pośrednią kontrolę nad stowarzyszeniem poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez stowarzyszenie, lub każda osoba fizyczna, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.
Dlatego też taki podmiot musi dokonać oceny stanu faktycznego i prawnego i we własnym zakresie wskazać osobę lub osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad podmiotem. Przykładowym beneficjentem rzeczywistym w stowarzyszeniach wpisanych do KRS jest np. członek zarządu (co nie wyklucza wskazania innych osób jako beneficjentów rzeczywistych). Jednakże w każdej sytuacji wskazanie przez podmiot beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.
14. Jakie uprawnienia powinny zostać wskazane dla beneficjenta rzeczywistego stowarzyszenia wpisanego do KRS w zgłoszeniu do CRBR?
W stowarzyszeniu wpisanym do KRS dla osoby fizycznej będącej beneficjentem rzeczywistymnależy wybierać wyłącznie „inne uprawnienia” (brak przesłanek do identyfikowania osób fizycznych jako beneficjentów rzeczywistych stowarzyszeń na podstawie bezpośredniego lub pośredniego prawa własności podmiotu).
W przypadku wyboru „inne uprawnienia” należy zwrócić uwagę na odpowiedź do pytania 37 w cz.I.
15. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w stowarzyszeniach wpisanych do KRS ?
W stowarzyszeniach wpisanych do KRS funkcje reprezentanta mogą pełnić: członek zarządu, kurator prokurent, likwidator.
16. Kogo należy wskazać jako beneficjenta rzeczywistego w fundacji?
Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.
Zasady funkcjonowania fundacji zostały uregulowane ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2167). Niemniej poszczególne kwestie mogą zostać odmiennie uregulowane w umowach (statutach) podmiotów.
Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednią kontrolę nad fundacją poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez fundację, lub każda osoba fizyczna w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.
Dlatego też taki podmiot musi dokonać oceny stanu faktycznego i prawnego i we własnym zakresie wskazać osobę lub osoby fizyczne sprawujące kontrolę nad podmiotem. Przykładowym beneficjentem rzeczywistym w fundacji jest członek zarządu oraz inne osoby mające wpływ na fundację – na ogólnych zasadach.
Jednakże w każdej sytuacji wskazanie przez podmiot beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.
17. Jakie uprawnienia powinny zostać wskazane dla beneficjenta rzeczywistego fundacji w zgłoszeniu do CRBR?
W fundacji dla osoby fizycznej będącej beneficjentem rzeczywistymnależy wybierać wyłącznie „inne uprawnienia” (brak przesłanek do identyfikowania osób fizycznych jako beneficjentów rzeczywistych fundacji na podstawie bezpośredniego lub pośredniego prawa własności podmiotu).
W przypadku wyboru oraz „inne uprawnienia” należy zwrócić uwagę na odpowiedź do pytania 37 w cz.I.
18. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w fundacji?
W fundacji funkcje reprezentanta mogą pełnić: członek zarządu, członek zarządu przymusowego, likwidator i kurator.
Źródło: Ministerstwo Finansów
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.