Czego nie ma (a powinno być) w rządowej nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego? Wyjaśnia Cezary Miżejewski [wideo]
Rada Działalności Pożytku Publicznego (RDPP) negatywnie zaopiniowała projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przedstawiony przez Departament ds. Społeczeństwa Obywatelskiego. Rada już od dawna wskazywała pożądane przez organizacje społeczne kierunki zmian w tej ustawie. Jeden z ważnych postulatów dotyczył wprowadzenia nowych trybów zlecania zadań publicznych. Cezary Miżejewski z RDPP tłumaczy, na czym te propozycje polegają i co jeszcze można w tej sprawie zrobić.
Rada Działalności Pożytku Publicznego negatywnie zaopiniowała projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przedstawiony przez Departament ds. Społeczeństwa Obywatelskiego, pod kierownictwem ministry Adriany Porowskiej. Co dalej?
Temat nowelizacji ustawy rozgrzewał sektor pozarządowy przez ostatnie miesiące. Ministra Porowska, podejmując urząd, wielokrotnie powtarzała, że „sektorowi należy się nowelizacja”. Niestety projekt nowelizacji, który przedstawił Departament ds. Społeczeństwa Obywatelskiego nie odpowiedział na potrzeby organizacji społecznych.
ZOBACZ także: Nowelizacja pożytku rozczarowuje. Prezentujemy stanowiska >
Pożądane kierunki zmian
Jeszcze w kwietniu 2025 r. RDPP przyjęła uchwałę, w której wskazała, jakie kierunki zmian ustawy o pożytku byłyby pożądane. Jednym z istotnych postulatów była kwestia „nowych trybów: negocjacyjnego oraz partnerstwa publiczno-społecznego, które w znaczący sposób mogą przyczynić się do zmian w filozofii zlecania zadań publicznych, wzmacniając zarówno lokalne organizacje i samorządy jak również ich wzajemną współpracę.”.
Za wprowadzeniem nowych trybów optowały również samorządy reprezentowane w RDPP m.in. przez Związek Miast Polskich i Unię Metropolii. Wprowadzenie tych zmian nie jest obciążające dla budżetu państwa, więc opór wobec nich jest mocno niezrozumiały. Ze strony organizacji społecznych padały również liczne inne propozycje, m.in. „uwzględnienia waloryzacji kosztów zadania, z uwagi na inflację, w umowach na okres dłuższy niż 6 miesięcy”, co jest standardem przy umowach z podmiotami komercyjnymi, a sektor non-profit nie może się doczekać takiego traktowania.
Nowe tryby zlecania zadań publicznych mogą wydawać się czymś niezrozumiałym, zachęcamy więc do obejrzenia rozmowy z Cezarym Miżejewskim, członkiem Rady Działalności Pożytku Publicznego i jednym z autorów postulowanych zapisów. Nasz gość czytelnie tłumaczy, o co chodzi w tych zmianach.
Co możemy zrobić?
Do 27 września trwały konsultacje publiczne projektu nowelizacji ustawy o pożytku. Nie wiemy jeszcze, jakie uwagi spłynęły, ale aktualnie możliwe są trzy scenariusze:
1. Departament decyduje się poprawić nowelizację, rząd ją przyjmuje i kieruje do Sejmu.
2. Departament nie nanosi uwag zgłoszonych w ramach procesu konsultacji lub nanosi kosmetyczne i kieruje projekt do Sejmu.
3. Rząd wycofuje się z nowelizacji ustawy o pożytku.
Gdybym miał strzelać, to powiedziałby, że najprawdopodobniejszy jest scenariusz numer 2. Ale w praktyce wszystkie są realne.
Na co powinniśmy się przygotować?Na konieczność chodzenia do Sejmu i budowania poparcia wśród posłanek i posłów wszystkich partii. Wiem, że wielu osobom może się to wydawać skomplikowane lub mało skuteczne. Ale jest to stosunkowo proste i może być naprawdę efektywne.
Jak brać udział w pracach Sejmu i Senatu? Podpowiada posłanka [wideo] >
Gdy projekt trafi do Sejmu, to wyląduje w jednej z komisji parlamentarnych. Każda osoba może zgłosić się, że chce przyjść na posiedzenie dowolnej komisji i zabrać głos. Organizacje powinny stawić się możliwie tłumnie na takich posiedzeniach i – dobrze przygotowane – przedstawić swoją perspektywę.
To są idealne sytuacje, by przekonać posłów, żeby w ramach poprawek poselskich zmienili kształt nowelizacji ustawy. Sektor pozarządowy jest naprawdę różnorodny i mamy szansę zyskać przychylność przedstawicielek i przedstawicieli różnych partii.
Przy projektach ustaw, które nie są szczególnie medialne prace w komisjach bywają zaskakująco merytoryczne, więc wyszedłbym z prostego założenia: jeżeli rząd nie chce przeprowadzić nowelizacji ustawy o pożytku, to spróbujmy sami ją przeprowadzić przy pomocy parlamentarzystów.
Źródła:
1. Uchwała RDDP z 2 kwietnia - https://www.gov.pl/attachment/2e98b317-ea09-400a-a34d-0085899a821f
2. Załącznik do uchwały RDDP z 2 kwietnia - https://www.gov.pl/attachment/e135902e-b2f9-4420-a0d0-522d757d01aa
3. Uchwała RDDP 29 września - https://www.gov.pl/attachment/8cd7900c-c278-41ce-b279-e77dd4c537cf
4. Wykaz prac Rządowego Centrum Legislacji - https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12401452/katalog/13151865#13151865
5. Ministra Porowska na dorocznej konferencji NIW - https://youtu.be/qjnvOSu7aR4?t=4514
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.