Ostatnie posiedzenie WRP. O pracach nad kryzysowym budżetem i Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych
Ostatnie posiedzenie Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego IV kadencji zdominowały tematy związane z zaangażowaniem Rady w prace nad budżetem na 2021 rok. Rozmawiano także o odmrożonych pracach nad Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych. Rada wybrała również laureata nagrody GRAND S3KTOR 2019, którego poznamy podczas gali we wrześniu.
Ostatnie w tej kadencji posiedzenie Warszawskiej Rady Działalności Pożytk Publicznego, które odbyyło się zdalnie, 17 czerwca, rozpoczęło się od gratulacji dla nowo wybranych członków WRP. W Radzie V kadencji zasiądą wszyscy członkowie WRP IV kadencji, którzy startowali w wyborach.
Znamy pozarządowy skład nowej Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego >
Odpowiedzi na postulaty zespołu
Odpowiedzi na postulaty zespołu szybkiego reagowania poświęcono znaczną część dyskusji podczas czerwcowego posiedzenia Rady.
Przypomnijmy: zespół został powołany podczas poprzedniego posiedzenia Rady.
WRP w maju o pieniądzach i współpracy z organizacjami w czasie "covidowym"
Miał za zadanie m.in. wypracowanie rozwiązań możliwych do zastosowania w Mieście w sytuacji kryzysu wywołanego przez epidemię Covid-19 w kontekście współpracy Miasta i organizacji społecznych.
Do tej pory zespół zebrał w jednym dokumencie nowe potrzeby mieszkańców i mieszkanek Warszawy oraz organizacji społecznych, jakie się pojawiły w kontekście pandemii. Wsparł również władze miejskie, przygotowując m.in. uwagi do tarczy 4.0. nad którą pracował sejm. Zabiegał również o włączenie w prace nad budżetem miasta na rok 2021 w części dotyczącej współpracy m.st. Warszawy z NGO.
WRP chce się włączyć w prace nad budżetem miasta na 2021 rok >
Dalsze prace nad budżetem w komisjach dialogu
Podczas posiedzenia Rady wszystkie te działania, w imieniu zespołu, poprzypomniał Bartłomiej Włodkowski.
– Nasz głos wydaje się być bardzo cenny i ważny. Nasze doświadczenie może być pomocne dla władz Miasta – mówił Bartłomiej Włodkowski, podkreślając, że nie chodzi wyłącznie o to ab zapowiadane zmniejszenia w budżecie na zadania publiczne były jak najmniejsze, ale by podejmowane decyzje były jak najbardziej przemyślane. To pozwoli uniknąć konfliktów, przygotować organizacje na zmiany, ale także uwzględnić potrzeby społeczne wynikające z obecnej sytuacji. – Nasz najważniejszy postulat jest taki, aby stworzyć przestrzeń rozmowy i współpracy, bardzo konkretnej, technicznej, w którą zostaną zaangażowane również Branżowe i Dzielnicowe Komisje Dialogu Społecznego.
– Zrobimy wszystko, aby pomniejszone wpływy do budżetu Miasta miały jak najmniejszy wpływ na zadania realizowane przez organizacje – zapowiedział Marcin Wojdat, sekretarz Miasta, odpowiadając na obawy przedstawicieli organizacji. Jednocześnie zaproponował, aby prace dotyczące budżetu jednak w dużej mierze toczyły się w komisjach dialogu społecznego.
– Tworzenie budżetu na kolejny rok to proces bardzo rozproszony i bardziej skomplikowany niż cały nasz system dialogu społecznego – zauważył Marcin Wojdat. – Proponuję, aby wypracować schemat działań, które mogłyby podjąć BKDS-sy w kontaktach z biurami, z którymi współþracują: aby toczyła się między nimi merytoryczna rozmowa o tym, jakie zadania są potrzebne, a nie ile będzie pięniędzy. Przynajmniej na tym etapie. Powinniśmy wyposażyć BKDS w wytyczne – jak prowadzić rozmowy z burami, a Urząd podobne wytyczne powinien przygotować dla biur.
Zgadzając się z propozycją Marcina Wojdata, Bartłomiej Włodkowski dodał, że jednak potrzebny będzie zespół koordynujący te prace.
– Między komisjami i biurami, czy dzielnicami są różne relacje: jedne są wzorowym dialogiem, inne – niekoniecznie. Dlatego przyda się zespół, który – w razie potrzeby – pomoże, wesprze te prace – mówił Włodkowski.
Po dyskusji rolę tę powierzono – działającemu już w Radzie – zespołowi do szybkiego reagowania.
Wnioski organizacji źródłem informacji o potrzebach
Marta Lewandowska zwróciła uwagę, że w dokumencie przygotowanym przez zespół, zbierającym potrzeby sygnalizowane przez mieszkańców, mieszkanki i organizacje społeczne wskazane są także konkretne komisje dialogu społecznego, które mogłyby kontynuować tę pracę.
Zauważyła także, że w określaniu nowych potrzeb, które się pojawiają w kontekście pandemii i wywołanego przez nią kryzysu pomocne mogłyby być informacje o tym, jakie wnioski składają organizacje starające się o dofinansowanie w ramach procedury pozakonkursowej, przewidzianej przez przepisy Tarczy antykryzysowej.
Pieniądze na przeciwdziałanie skutkom koronawirusa. Bez konkursu ofert >
– Miasto zaprosiło organizacje do wejścia w ten szybki tryb, organizacje składały wnioski, potem jednak działy się różne rzeczy wokół tej procedury – mówiła Marta Lewandowska, dodając, że jest ona bardzo nietransparentna. – Nie ma na przykład dostępu do informacji, jakie wnioski były zgłaszane, są znane tylko te dofinansowane. A to jest bardzo cenne źródło informacji,organizacje tymi wnioskami sygnalizują ważne potrzeby.
W odpowiedzi na to Ewa Kolankiewicz pełnomocnik prezydenta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi poinformowała, że lista wszystkich składanych wniosków dostępna jest na stronie: http://ngo.um.warszawa.pl/baza-wiedzy/ewidencja-wniosk-w-o-realizacj-zadania-publicznego-dot-covid-19
Zamrożenie wydatków nie będzie dotyczyć współpracy Miasta i organizacji
Podczas dyskusji poruszono także kwestię komunikatu wydanego na początku czerwca przez władze Warszawy na temat zamrożenia niektórych wydatków: http://www.um.warszawa.pl/aktualnosci/warszawa-zamra-niekt-re-wydatki.
– Dostaliśmy już informację, że zamrożenia nie dotyczą obszaru współpracy Miasta i organizacji społecznych, o których nie rozmawialibyśmy podczas posiedzeń Rady [Rada opinowała zamrożenia w Biurze Sportu] - przy. red.], ale chciałbym się co do tego upewnić – prosił Bartłomiej Włodkowski.
Marcin Wojdat zapewnił, że nie było takiej intencji i nawet jeśli wśród zamrożonych wydatków znalazłyby się jakieś dotyczące współpracy Miasta i organizacji – zostaną one z tej listy usunięte.
Odmrożone prace nad Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych
Gorąca dyskusja wywiązała się niemal na koniec posiedzenia Rady na temat odmrożonych prac nad Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych.
Zdaniem Anny Gierałtowskiej, przedstawicielki WRP w Radzie Programowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, wznowione prace zaplanowano w zbyt szybkim tempie, a dokumenty nad którymi mają toczyć się dyskusje (konkretnie Diagnoza) są niedopracowane, ponieważ nie uwzględniają uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji.
– Jesteśmy w bardzo trudnym momencie, wiele spotkań nadal toczy się on-line i tak też zaplanowano spotkania dotyczące Strategii, które mają się odbyć jeszcze w czerwcu – mówiła Anna Gierałtowska. – Tworzy się strategia bardzo ważna, zwłaszcza w obliczu zmian i kryzysu, który nas czeka. Powinniśmy poświęcić jej więcej czasu.
Prezydent Paweł Rabiej i Dyrektor Biura Pomocy i Projektów Społecznych Tomasz Pactwa wyjaśniali, że obecnie podejmowane działania są odmrożeniem tych, które były prowadzone na początku roku i – gdyby nie covid – powinny się już kończyć.
– Pracujemy nad tą Strategią bardzo wolno – mówił Paweł Rabiej, tłumacząc, że zakończył się pierwszy etap prac, czyli przygotowanie diagnozy. Była ona konsultowana, organizacje mogły wnieść do niej swoje uwagi w czasie konsultacji, niewiele z nich z tej możliwości skorzystało.
Obecnie zaczyna się II etap prac, czyli wstępne przygotowanie celów strategii. W przyszłym tygodniu zaplanowno spotkania, podczas których cele te mają być precyzowane.
W III etapie prac – zespół, który pisze Strategię – w porozumieniu z BKDS-sami i biurami będzie określał priorytety, które zostaną zapisane w dokumencie.
– Apelowałbym o nie wstrzymywanie tych prac. Startegię musimy przyjąc do końca roku, ponieważ taki jest wymóg ustawowy. Czas wakacyjny i forma on-line rzeczywiście mogą być pewnym zagrożeniem dla frekwencji podczas spotkań, ale wcale nie jesteśmy pewni, czy we wrześniu będzie możliwe zorganizowanie spotkań bezpośrednich – mówił Paweł Rabiej.
– Większość zgłaszanych problemów wynika z tego, że nie ma jasnego komunikatu, na ktorym etapie prac jesteśmy – zauważyła Ewa Kolankiewicz, również uczestnicząca w praca Rady Programowej. Jej zdaniem nie bez znaczenia jest fakt, że strategię zaczęto tworzyć w zupełnie innych warunkach niż będzie ona przyjmowana. Dlatego pojawił się postulat, aby poszerzyć ten dokument o komponent uwzględniający problemy wynikające z epidemii covid-19 i kryzysu gospodarczego. - Aby dokumetn odpowiadał rzeczywistości, w której się znajdujemy.
Ustalono, że na stronach Biura Pomocy i Projektów Społecznych pojawi się pełna informacja o harmonogramie dalszych prac.
Podsumowanie prac WRP
Czerwcowe posiedzenie Rady, jako ostatnie w tej kadencji, zakończyło się krótkim podsumowaniem jej prac.
Podsumowanie prac Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego IV kadencji (2017-2020)
-
WRDPP IV kadencji.ppt
ppt ・1.54 MB
Prezydent Paweł Rabiej podziękował członkom i członkiniom Rady za ich pracę i zaangażowanie.
– Było to dla mnie ważne doświadczenie i potężna lekcja. Przy okazji przypomniało mi się że, gdy jako kandydat Nowoczesnej startowałem w wyborach na fotel prezydenta Warszawy, powiedziałem, że w Warszawie dialog społeczny nie działa. Teraz wiem, że były to słowa głboko nieprawdziwe i niesprawiedliwe – przyznał się wiceprezydent.
Dodał także, że Warszawska Rada Pożytku to ciało ważne, które wpływa na budżet Miasta i na decyzje podejmowane przez urzędników. Jest to miejsce, gdzie kwitnie współpraca i ucierają się różne stanowiska. A wypracowane opinie charakteryzuje dojrzałość i strategiczna perspektywa – świadomość, że tworzone rozwiązaniabędą służyć 2 mln mieszkańców i mieszkanek.
– A najbardziej cieszę się z tego, że w Warszawie, która jest stanem umysłu, pokazujemy, że ten nasz stan umysłu pozwala rozwiązywać wiele problemów społecznych. To doświadczenie zostanie ze mną na wiele lat - zakończył Paweł Rabiej.
Podczas ostatniego posiedzenia Rady rozmawiano także o
- pracach nad uchwałą „śmieciową” – Ewa Kościuch-Manandhar wyraziła rozczarowanie, że – mimo próśb – BKDS ds. lokalowych nie został włączony w dyskusję nad nowym brzmieniem uchwały. Obecny na spotkaniu Paweł Lachowicz, derektor Biura Gospodarki Odpadami zapowiedział, że podejmie rozmowy z organizacjami na temat nowych stawek za wywóz śmieci.
- perspektywach dokończenia w najbliższych latach inwestycji Przystań Warszawa w Porcie Czerniakowskim.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23