Organizacje pożytku publicznego zbierają środki z alokacji, wydają te środki i zabiegają o nie. Część OPP prowadzi kampanie procentowe właściwie przez cały rok - inne koncentrują się na sezonie rozliczeniowym (na początku roku) i właśnie rozpoczynają przygotowania do kolejnego okresu. Wszystkie jednak muszą prowadzić kampanie zgodnie z prawem. Przypominamy więc przepisy.
Zbieramy informacje dla OPP, które przygotowują materiały promocyjne do kampanii procentowych. Pamiętajcie o wymaganiach, które stawia ustawa o działalności pożytku publicznego, i odpowiednio oznaczcie materiały wykorzystywane podczas swoich kampanii. Tym razem jednak będziecie musieli pamiętać o czymś jeszcze.
Nie jeden - półtora
W tym roku, w konsekwencji szerszych zmian podatkowych, które dotyczyły całego systemu, JEDEN procent zmienił się w PÓŁTORA procent. Pisaliśmy o tym szeroko, relacjonując w portalu jak doszło do tej zmiany (zob. m.in. 1,5% dla organizacji pożytku publicznego). Mamy teraz okres przejściowy - w jednych artykułach piszemy jeszcze o 1% (np. kiedy podsumowujemy ostatni okres rozliczeń z podatków), w innych zaczynamy już pisać o 1,5%. Poniższy tekst należy właśnie do tej drugiej kategorii. Piszemy w nim o przygotowaniach do zbliżających się kampanii procentowych, a te będą dotyczyć zbierania 1,5%. Przepisy, które omawiamy poniżej, dotyczące wymogów wobec materiałów promocyjnych nie zmieniły się - tylko je przypominamy. Co się zmienia? W najbliższych kampaniach organizacje będą zabiegać o 1,5%, a nie, jak do tej pory, o 1%. O tym też warto pamiętać, przygotowując materiały promocyjne.
UWAGA: W ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do której sięgamy kiedy omawiamy przepisy dotyczące kampanii promocyjnych, 1,5 procent pojawi się dopiero 1 stycznia 2023 roku (zastępując "stary" 1%). W cytowanych poniżej fragmentach z ustawy, mimo że zastosujemy je do nowych kampanii (tych dotyczących 1,5%), występuje więc nadal 1%. Mamy nadzieję, że nie utrudni to Wam zrozumienia zaprezentowanych zasad, które na szczęście niezależne są od tego, czy przypiszemy je do jednego, czy do półtora procenta.
Obowiązkowa informacja o finansowaniu kampanii
Organizacja pożytku publicznego zbiera procent od podatników. Aby zachęcić ich do przekazania środków akurat na nią, produkuje materiały promocyjne (zamawia ogłoszenie w prasie, wykupuje reklamę w internecie, drukuje ulotki itp.). Działania te oznaczają wydatki. OPP może je pokryć z różnych źródeł – np. ze składek (jeśli to stowarzyszenie) lub z projektu (jeśli pisząc projekt przewidziała takie wydatki). W tych przypadkach obowiązek z art. 27c. ust. 1 ustawy (cytowanego poniżej) organizacji pożytku nie dotyczy.
Jeśli jednak do sfinansowania opisanej tu promocji (w całości lub w części) organizacja wykorzysta środki, które otrzymała (co oczywiste – w latach poprzednich) w ramach 1 procenta, to musi o tym poinformować. Informacja musi znaleźć się na wydrukowanej ulotce, być elementem ogłoszenia w gazecie, wyświetlić się w telewizyjnym spocie.
art. 27c. ust. 1 ustawy o działalności pożytku
Promocja prowadzona przez organizację pożytku publicznego, polegająca na publicznym zachęcaniu do przekazania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, bez względu na formę dotarcia do podatnika, zawiera w szczególności informację o jej finansowaniu lub współfinansowaniu ze środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Więcej w rozporządzeniu Przewodniczącego KPP
Zacytowany wyżej zapis z ustawy o pożytku to nie wszystko. Żeby prawidłowo zastosować art. 27c, trzeba też wdrożyć szczegółowe zalecenia z rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Rozporządzenie zezwala stosować na materiałach promocyjnych dwie formułki:
- Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Sfinansowano/współfinansowano z 1% podatku
Druga, krótsza formułka, dozwolona jest w sytuacji, kiedy materiał promocyjny ma rozmiary uniemożliwiające zastosowanie pierwszej formułki.
Rozporządzenie opisuje też m.in. miejsce w materiale promocyjnym, gdzie powinna się znaleźć treść komunikatu, procent powierzchni, którą ma zajmować, sposób, w jaki ma zostać odczytana informacja, wysokość liter itp.
Programy komputerowe do PIT z odpowiednim oznaczeniem
Programy komputerowe do rozliczania PIT – mniej korzystających
Programy do PIT były niegdyś dużą pomocą przy rozliczaniu się z podatków. Jednak już kolejny rok Ministerstwo Finansów udostępnia bezpłatnie podatnikom usługę Twój e-PIT, która spełnia podobną funkcję jak wcześniej programy. Wraz z pojawieniem się usługi zmienił się też sposób rozliczania z urzędem skarbowym: podatnicy nie muszą już właściwie zbyt dużo liczyć, mogą nie liczyć wcale, mogą nawet nie zaglądać do deklaracji.
Programy do rozliczania się z fiskusem zaczęły tracić na znaczeniu. Zawsze będą tacy podatnicy, którzy chcą wszystko sprawdzić sami, jednak wpływ wykorzystywanych do tego programów komputerowych i zapisanych tam danych o OPP, na to, gdzie kierujemy 1% (a już niedługo 1,5%) słabnie.
Na razie jednak przepisy o programach wciąż obowiązują, więc je tu dla porządku przypominamy.
Programy do PIT-ów były wykorzystywane przez organizacje pożytku do zbierania 1%. Nie zawsze do końca uczciwie (wobec podatnika i innych OPP). Organizacja bezpłatnie udostępniała program, który pozwalał na łatwe rozliczenie się z urzędem skarbowym. W programie tym "zaszyty" był jednak numer KRS jednej organizacji pożytku (oczywiście tej, która program rozpowszechniała) i niemożliwa była jego zmiana. 1% szedł do rozpowszechniającej program organizacji, a korzystająca z programu osoba nie zawsze nawet zdawała sobie sprawę, że tak się dzieje. Innym wariantem takiego sposobu zachęcania do przekazania alokacji były programy do rozliczeń, gdzie lista OPP do wyboru ograniczała się np. do dziesięciu.
Użycie takich programów, ani nawet umieszczanie w nich organizacji pożytku w opisany sposób nie zostało zakazane. Wprowadzono jednak obowiązek podjęcia działań, dzięki którym podatnik będzie świadomy, że korzystając z danego programu do PIT ma OGRANICZONY wybór organizacji pożytku, bądź też, że wybór ten jest SWOBODNY.
Zgodnie z art. 27c. ust. 2 ustawy o działalności pożytku każdy program musi więc zawierać odpowiednią informację o możliwości swobodnego wyboru i przekazania 1% OPP albo o braku swobodnego wyboru i przekazania 1%.
Obowiązek dotyczący programów komputerowych nakładany jest na wszystkich, którzy takie programy rozpowszechniają – niezależnie od tego, czy będzie to organizacja pozarządowa ze statusem pożytku zbierająca 1%, czy też inny podmiot (np. redakcja gazety, która dodaje do danego wydania program do PIT).
Uzupełnienie przepisu ustawowego, podobnie jak w przypadku obowiązku informowania o finansowaniu kampanii, znajduje się w opisanym już rozporządzeniu. Trzeba do niego zajrzeć, żeby wiedzieć jakiego sformułowania użyć i jak umieścić je w programie (zobacz rozporządzenie).
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23