Przed nami kolejny okres rozliczeń podatkowych. Rozpocznie się formalnie w połowie lutego, a wraz z nim wystartują lub zintensyfikują się kampanie procentowe organizacji pożytku publicznego, zabiegających o przekazanie im przez podatników 1,5% podatku. Przypominamy, na co muszą uważać OPP prowadzące kampanie, szczególnie te, które finansują je ze środków zebranych przy poprzednich rozliczeniach podatkowych.
Organizacje pożytku publicznego zbierają środki z alokacji, wydają te środki i zabiegają o nie. Część OPP prowadzi kampanie procentowe właściwie przez cały rok - inne koncentrują się na sezonie rozliczeniowym (na początku roku). Wszystkie jednak muszą prowadzić kampanie zgodnie z prawem.
Obowiązkowa informacja o finansowaniu kampanii
Organizacja pożytku publicznego zbiera procent od podatników. Aby zachęcić ich do przekazania środków akurat na nią, produkuje materiały promocyjne (zamawia ogłoszenie w prasie, wykupuje reklamę w internecie, drukuje ulotki itp.). Działania te oznaczają wydatki. OPP może je pokryć z różnych źródeł – np. ze składek (jeśli to stowarzyszenie) lub z projektu (jeśli pisząc projekt przewidziała takie wydatki). W tych przypadkach obowiązek z art. 27c. ust. 1 ustawy (cytowanego poniżej) organizacji pożytku nie dotyczy.
Jeśli jednak do sfinansowania opisanej tu promocji (w całości lub w części) organizacja wykorzysta środki, które otrzymała (co oczywiste – w latach poprzednich) w ramach alokacji, to musi o tym poinformować. Informacja musi znaleźć się na wydrukowanej ulotce, być elementem ogłoszenia w gazecie, wyświetlić się w telewizyjnym spocie.
art. 27c. ust. 1 ustawy o działalności pożytku [w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.]
Promocja prowadzona przez organizację pożytku publicznego, polegająca na publicznym zachęcaniu do przekazania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych, bez względu na formę dotarcia do podatnika, zawiera w szczególności informację o jej finansowaniu lub współfinansowaniu ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Więcej w rozporządzeniu Przewodniczącego KPP
Zacytowany wyżej zapis z ustawy o pożytku to nie wszystko. Żeby prawidłowo zastosować art. 27c, trzeba też wdrożyć szczegółowe zalecenia z rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego. Rozporządzenie zezwala stosować na materiałach promocyjnych dwie formułki - standardową i krótszą. Krótsza formułka, dozwolona jest w sytuacji, kiedy materiał promocyjny ma rozmiary uniemożliwiające zastosowanie pierwszej formułki. Rozporządzenie opisuje też m.in. miejsce w materiale promocyjnym, gdzie powinna się znaleźć treść komunikatu, procent powierzchni, którą ma zajmować, sposób, w jaki ma zostać odczytana informacja, wysokość liter itp.
Zmiana rozporządzenia. Jaką wersję stosować?
Wspomniane wyżej rozporządzenie zostało zmienione 1 stycznia 2023 r. Zmiana ta wynikała z zastąpienia w tym roku 1% przez 1,5%.
Przypomnijmy: Jeden procent zastąpiony przez PÓŁTORA
W połowie 2022 roku, dość nieoczekiwanie, NGO-som udało się podwyższyć obowiązującą od blisko 20 lat "wysokość" procenta. Od nowego roku (od 1 stycznia 2023) mamy więc w ustawie o działalności pożytku publicznego PÓŁTORA procenta. O podwyższeniu wielkości alokacji pisaliśmy m.in. w artykule: 1,5% dla organizacji pożytku publicznego.
Którą wersję rozporządzenia ma stosować organizacja pożytku publicznego, która prowadzi teraz kampanię i musi stosować przepisy z art. 27c? Pisaliśmy o tym niedawno w artykule: 1,5% i nowelizacja rozporządzeń do ustawy o pożytku.
Najbliższe (czasem już trwające) kampanie procentowe, jeśli finansowane są ze środków z alokacji z lat poprzednich, finansowane są jeszcze z jednego procenta. Dlatego wydając nowe rozporządzenie z 1,5% przewidziano okres przejściowy, który kończy się 30 kwietnia tego roku. Obowiązkowe informacje (formułki), które trzeba zamieszczać teraz na materiałach promocyjnych będą więc nadal (ostatni raz) mówić o 1%.
Do dnia 30 kwietnia 2023 r. na materiałach promocyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1 i § 3, zamieszcza się informacje o treści określonej odpowiednio w § 2 ust. 1 i § 3 rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. poz. 2053) [przepisy z poprzedniego rozporządzenia w tej sprawie].
Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych, Dziennik Ustaw z 2022 r. poz. 2756.
(obowiązuje od 1 stycznia 2023, ale jak zapisano wyżej nabierze znaczenia dopiero przy kolejnych kampaniach)
Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (isap.sejm.gov.pl)
(stare rozporządzenie - ma jednak jeszcze znaczenie dla obecnie prowadzonych kampanii)
Programy komputerowe do PIT z oznaczeniem dotyczącym 1,5%
Programy do PIT-ów były wykorzystywane przez organizacje pożytku. Nie zawsze do końca uczciwie (wobec podatnika i innych OPP). Organizacja bezpłatnie udostępniała program, który pozwalał na łatwe rozliczenie się z urzędem skarbowym. W programie tym "zaszyty" był jednak numer KRS jednej organizacji pożytku (oczywiście tej, która program rozpowszechniała) i niemożliwa była jego zmiana. Procent szedł do rozpowszechniającej program organizacji, a korzystająca z programu osoba nie zawsze nawet zdawała sobie sprawę, że tak się dzieje. Innym wariantem takiego sposobu zachęcania do przekazania alokacji były programy do rozliczeń, gdzie lista OPP do wyboru ograniczała się np. do dziesięciu.
Użycie takich programów, ani nawet umieszczanie w nich organizacji pożytku w opisany sposób nie zostało zakazane. Wprowadzono jednak obowiązek podjęcia działań, dzięki którym podatnik będzie świadomy, że korzystając z danego programu do PIT ma OGRANICZONY wybór organizacji pożytku, bądź też, że wybór ten jest SWOBODNY.
Zgodnie z art. 27c. ust. 2 ustawy o działalności pożytku każdy program musi więc zawierać odpowiednią informację o możliwości swobodnego wyboru i przekazania 1,5% OPP albo o braku swobodnego wyboru i przekazania 1,5%.
Obowiązek dotyczący programów komputerowych nakładany jest na wszystkich, którzy takie programy rozpowszechniają – niezależnie od tego, czy będzie to organizacja pozarządowa ze statusem pożytku zbierająca 1,5%, czy też inny podmiot (np. redakcja gazety, która dodaje do danego wydania program do PIT).
Uzupełnienie przepisu ustawowego, podobnie jak w przypadku obowiązku informowania o finansowaniu kampanii, znajduje się w rozporządzeniu. Trzeba do niego zajrzeć, żeby wiedzieć jakiego sformułowania użyć i jak umieścić je w programie. W tym przypadku nie ma okresu przejściowego (jak w opisanych wyżej formułkach dot. finansowania) i należy stosować nowe rozporządzenie, czyli te, w którym znajdują się paragrafy wskazujące na 1,5% [kliknij i zobacz rozporządzenie].
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23