Jakie warunki muszą spełniać materiały promocyjne OPP finansowane z 1,5%
Jesteś OPP. Zbierasz 1,5%. Przygotowujesz materiały promocyjne np. ulotki, plakaty, spoty. Jeśli finansujesz lub współfinansujesz je z pieniędzy zebranych wcześniej z 1,5% - poinformuj o tym! To twój obowiązek!
Organizacje pożytku publicznego zbierają środki z alokacji, wydają te środki i zabiegają o nie. Część OPP prowadzi kampanie procentowe właściwie przez cały rok - inne koncentrują się na sezonie rozliczeniowym (na początku roku) i być może właśnie rozpoczynają przygotowania do kolejnego okresu. Wszystkie jednak muszą prowadzić kampanie zgodnie z prawem. Przypominamy więc przepisy.
W 2023 roku podatnicy wskazywali OPP, którym chcieli przekazać 1,5% swojego podatku. Był to pierwszy rok, kiedy mogliśmy korzystać z 1,5% zamiast z 1%. Okres rozliczeń podatkowych i kampanii procentowych zakończył się, a do organizacji pożytku publicznego zaczęły spływać środki z alokacji. Niedługo zaczną je wydawać, w tym na kolejne kampanie procentowe - kampanie w kolejnym okresie rozliczeń podatkowych.
Wykorzystując środki z 1,5% do promocji, należy stosować się do zapisów ustawy o pożytku oraz specjalnego rozporządzenia. W skrócie chodzi o to, żeby na materiałach promocyjnych znalazła się odpowiednia informacja. Przez lata informacja ta właściwie się nie zmieniała - obecnie jej kształt będzie również bardzo podobny do tego, co na materiałach promocyjnych pisaliśmy dotychczas. Ale trzeba pamiętać o zmianie jednego na 1,5%!
Obowiązkowa informacja o finansowaniu kampanii z 1,5%
Organizacja pożytku publicznego zbiera 1,5% od podatników. Aby zachęcić ich do przekazania środków akurat na nią, produkuje materiały promocyjne (zamawia ogłoszenie w prasie, wykupuje reklamę w internecie, drukuje ulotki itp.). Działania te oznaczają wydatki. OPP może je pokryć z różnych źródeł – np. ze składek (jeśli to stowarzyszenie) lub z projektu (jeśli pisząc projekt przewidziała takie wydatki). W tych przypadkach obowiązek z art. 27c. ust. 1 ustawy (cytowanego poniżej) organizacji pożytku nie dotyczy.
Jeśli jednak do sfinansowania opisanej tu promocji (w całości lub w części) organizacja wykorzysta środki, które otrzymała w ramach 1,5 procenta, to musi o tym poinformować. Informacja musi znaleźć się na wydrukowanej ulotce, być elementem ogłoszenia w gazecie, wyświetlić się w telewizyjnym spocie.
art. 27c. ust. 1 ustawy o działalności pożytku
Promocja prowadzona przez organizację pożytku publicznego, polegająca na publicznym zachęcaniu do przekazania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych, bez względu na formę dotarcia do podatnika, zawiera w szczególności informację o jej finansowaniu lub współfinansowaniu ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Szczegóły w NOWYM rozporządzeniu Przewodniczącego KPP
Zacytowany wyżej zapis z ustawy o pożytku to nie wszystko. Żeby prawidłowo zastosować art. 27c, trzeba też wdrożyć szczegółowe zalecenia z rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
UWAGA: stosujemy nowe rozporządzenie
OPP muszą stosować się do nowego rozporządzenia Przewodniczącego KPP. To rozporządzenie z 20 grudnia 2022 roku, którego przepisy, w zakresie dotyczącym oznaczenia materiałów promocyjnych, weszły w życie 1 maja 2023 r.
zobacz: Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych
(Dziennik Ustaw 2022 r. poz. 2756)
Rozporządzenie zezwala stosować na materiałach promocyjnych dwie formułki:
- Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Sfinansowano/współfinansowano z 1,5% podatku
Druga, krótsza formułka, dozwolona jest w sytuacji, kiedy materiał promocyjny ma rozmiary uniemożliwiające zastosowanie pierwszej formułki.
Rozporządzenie opisuje też m.in. miejsce w materiale promocyjnym, gdzie powinna się znaleźć treść komunikatu, procent powierzchni, którą ma zajmować, sposób, w jaki ma zostać odczytana informacja, wysokość liter itp.
Programy komputerowe do PIT z oznaczeniem dotyczącym 1,5%
Omawiany artykuł 27c ustawy o pożytku oraz wskazane rozporządzenie dotyczą również obowiązku właściwego oznaczania programów komputerowych wspomagających rozliczenia podatkowe i przekazywanie 1,5%.
Programy do PIT-ów były wykorzystywane przez organizacje pożytku. Nie zawsze do końca uczciwie wobec podatnika i innych OPP. Organizacja bezpłatnie udostępniała program, który ułatwiał rozliczenie podatkowe. W programie "zaszyty" był jednak numer KRS jednej OPP i niemożliwa była jego zmiana. Procent szedł do rozpowszechniającej program organizacji, a korzystająca z programu osoba nie zawsze nawet zdawała sobie sprawę, że tak się dzieje. Innym wariantem były programy do rozliczeń, gdzie lista OPP do wyboru ograniczała się np. do dziesięciu.
Użycie takich programów, ani nawet umieszczanie w nich organizacji pożytku w opisany sposób, nie zostało zakazane. Wprowadzono jednak obowiązek podjęcia działań, dzięki którym podatnik będzie świadomy, że korzystając z programu ma OGRANICZONY wybór organizacji pożytku, bądź też, że wybór ten jest SWOBODNY.
Zgodnie z art. 27c. ust. 2 ustawy o działalności pożytku każdy program musi więc zawierać odpowiednią informację o możliwości swobodnego wyboru i przekazania 1,5% OPP albo o braku swobodnego wyboru i przekazania 1,5%.
Obowiązek dotyczący programów komputerowych nakładany jest na wszystkich, którzy takie programy rozpowszechniają – niezależnie od tego, czy będzie to organizacja pozarządowa ze statusem pożytku zbierająca 1,5%, czy też inny podmiot (np. redakcja gazety, która dodaje do danego wydania program do PIT).
Podobnie jak w przypadku obowiązku informowania o wykorzystaniu środków z 1,5% do promocji, również w tym przypadku przepisy szczegółowe znajdują się w rozporządzeniu (tym samym). Zaglądamy do niego, żeby wiedzieć jakiego sformułowania użyć i jak umieścić je w programie [kliknij i zobacz rozporządzenie].
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23