Jak oznaczyć rolę Miasta przy realizacji projektu organizacji? Podpowiadamy
M.st. Warszawa wprowadziło nową identyfikację wizualną. Dla organizacji pozarządowych jest to szczególnie ważna informacja, bo wszystkie działania, które Miasto finansuje lub współfinansuje muszą być oznaczone odpowiednim znakiem.
Po blisko 20 latach Miasto zmienia logo. Z poprzednim organizacje już się oswoiły, nauczyły się używać i jakoś sobie z nim radzić w projektach. Do nowego na pewno będą musiały się przyzwyczaić. Ale nie martwcie się. Nowy system identyfikacji wizualnej jest naprawdę sensownie przemyślany!
Po co ta zmiana?
Stare logo było energiczne i miało swoje zalety. Jednak w przypadku projektów, które dotykają cięższej materii, np. przemocy domowej lub pomocy uchodźcom wojennym, dodawanie kolorowego logo z dopiskiem „Zakochaj się w Warszawie” mogło budzić zdziwienie.
Podobny zgryz miały jednostki organizacyjne Miasta lub inne podmioty: kolorowa syrenka na śmieciarce czy studzience kanalizacyjnej również nie przystawała.
Nasz projekt [współ]finansuje miasto, co teraz?
We wszystkich aktualnie realizowanych projektach organizacje, zgodnie z umową, muszą stosować identyfikację wizualną. Nowa księga znaku jest prosta i czytelna. Jednak, niestety nie przedstawia w sposób wizualny, jak organizacje mają stosować logo.
Dla nas kluczowa jest strona 55, na której wskazano, że „w przypadku projektów zewnętrznych należy informować o roli miasta w projekcie. Jeżeli w projekcie graficznym są opisy ról poszczególnych podmiotów (np. Współorganizatorzy, Partnerzy, Finansujący), należy stosować znak promocyjny m.st. Warszawy w wersji podstawowej, zgodnie z zasadami opisanymi w części dotyczącej znaku.”
Tak, jak i poprzednio więc trzeba po prostu stosować logo z dopiskiem „Projekt [współ]finansuje miasto stołeczne Warszawa”. Myślę, że wiele organizacji ucieszy wygodniejsza horyzontalna wersja logo. Poprzedni pionowy format powodował, że na dolnych belkach na plakatach i innych materiałach logo było nieczytelne.
Przeczytaj też: Na co zwrócić uwagę, realizując projekt? Promocja >
Opis identyfikacji wizualnej
Aktualna identyfikacja przewiduje stosowanie logo w trzech wersjach: na białym tle oraz dwóch wersjach na czarnym tle.
Wersją podstawową, domyślną, jest ta kolorowa, jednak w miarę potrzeb można stosować wersję czerwoną, czarną i białą.
W księdze znaku można również znaleźć wersję złotą, jednak jest ona zarezerwowana tylko i wyłączenie do specjalnych zastosowań przez urząd miasta i nie mogą stosować jej organizacje pozarządowe.
Rozmiar znaku
Produkując mniejsze materiały wizualne sprawdźcie, jakich rozmiarów jest logo i czy wpisuje się w standardy przewidziane przez księgę znaku. Jeżeli z jakichś względów w Waszym projekcie materiały będą tak małe, że logo będzie poniżej minimum, po prostu go nie stosujcie.
Pamiętajcie również, że w przypadku, gdy projekt realizujcie na zlecenie biura merytorycznego (np. edukacji, kultury itp.), musicie wysłać projekt graficzny do zaakceptowania do biura marketingu, jeżeli planujecie wydruk powyżej formatu A1.
Oczywiście poszczególne biura mogą tworzyć swoje indywidualne zasady, więc zawsze sprawdzajcie zapisy umowy dotacyjnej.
Pole ochronne
Logo miasta musi znajdować się w odpowiedniej odległości od innych elementów graficznych oraz krawędzi projektu. Zasada jest prosta, pole ochronne wynosi ½ szerokości tarczy.
Kolory, fonty, wzory plakatów i inne
W księdze znaku opisano również wiele innych elementów związanych z identyfikacją wizualną Miasta. Zdefiniowano paletę kolorów, wskazano w jaki sposób biura mają umieszczać logo na swoich materiałach, z jakich fontów korzystać itd.
Jednak te kwestie nie dotyczą organizacji pozarządowych. Organizacje mają swoje własne identyfikacje, tworzą treści pod swoje potrzeby i ich zadaniem nie jest tworzenie materiałów w oparciu o identyfikację Miasta.
Ważne jest to, żeby w odpowiedni sposób oznaczyć rolę Miasta przy realizacji przez NGO-sy projektu.
Co ze starymi materiałami?
Wyprodukowane w poprzednich latach materiały np. plakaty, roll-upy, ulotki i inne materiały, na których znajduje się poprzedni znak promocyjny miasta mogą być wciąż wykorzystywane przez organizacje. Ale na wszystkich nowo wyprodukowanych materiałach musi być nowy znak.
Na stronach internetowych aktualnie trwających projektów również należy umieścić nowy znak.
Pliki do pobrania
Miasto przygotowało dwa pliki, które dla organizacji są kluczowe. Jeden jest dla projektów finansowanych, a drugi dla współfinansowanych. Oba to są paczki z grafikami w różnych formatach i kolorach, tak żeby odpowiadały one wszelkim potrzebom organizacji.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23