Komisje dialogu społecznego. Współtworzą i konsultują politykę Miasta
Komisje dialogu społecznego (KDS) skupiają przedstawicieli i przedstawicielki warszawskich organizacji pozarządowych zainteresowanych współpracą z władzami miasta w realizacji zadań publicznych. Celem tej współpracy jest poprawa efektywności i jakości działań kierowanych do mieszkańców i mieszkanek stolicy.
Organizacje, działając na rzecz osób mieszkających w Warszawie i z nimi, są jednym z najlepszych źródeł wiedzy o potrzebach społecznych i sposobach ich zaspokajania. Wypracowana w stolicy formuła współpracy pozwala im współuczestniczyć w kształtowaniu polityki miasta.
W Warszawie działają dwa rodzaje KDS-ów:
- Branżowe komisje dialogu społecznego (BKDS) –w poszczególnych dziedzinach zadań publicznych Miasta,
- Dzielnicowe komisje dialogu społecznego (DKDS) – zajmujące się potrzebami i problemami poszczególnych dzielnic.
Działalność komisji
Głównym zadaniem merytorycznym komisji jest współtworzenie i konsultowanie polityki Miasta w dziedzinie, w której działa dana komisja.
Komisje opiniują tematy i ogłoszenia zadań konkursowych oraz wskazują przedstawicieli i przedstawicielki organizacji do prac w komisjach konkursowych, które oceniają wnioski o dotacje oraz do zespołów ds. oceny realizacji zadania publicznego w ramach małych dotacji.
Komisje zajmują się także współtworzeniem i konsultowaniem dokumentów i projektów aktów prawnych Urzędu.
KDS-y mogą także same inicjować działania poprawiające sytuację mieszkańców i mieszkanek Warszawy.
Obecnie w Warszawie działa 29 branżowych komisji dialogu społecznego (przy biurach Urzędu m.st. Warszawy) oraz 18 dzielnicowych komisji dialogu społecznego.
Powstanie i skład komisji
Aby powołać Branżową Komisję Dialogu Społecznego (BKDS) działającą przy biurze Urzędu m.st. Warszawy potrzebna jest inicjatywa co najmniej 10 organizacji, które zgłaszają taką chęć dyrektorowi lub dyrektorce danego biura.
Jeśli uzna on lub ona zasadność wniosku, zwołuje pierwsze spotkanie – w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia. Jeśli sytuacja jest wątpliwa lub dyrektor, dyrektorka odmawia powołania BKDS-u, organizacje mogą zwrócić się z prośbą o mediację do Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi. Przy jednym biurze Urzędu m.st. Warszawy może działać więcej niż jedna komisja dialogu społecznego.
W przypadku powołania Dzielnicowych Komisji Dialogu Społecznego procedura jest bardzo podobna, z tą różnicą, że z inicjatywą może wystąpić już 5 organizacji działających w danej dzielnicy. W każdej dzielnicy może działać tylko jedna komisja dialogu społecznego. Obecnie komisje są we wszystkich. Nie można więc powołać nowej, ale można przystąpić do już istniejących.
W skład komisji wchodzą przedstawiciele i przedstawicielki organizacji pozarządowych, jednostek organizacyjnych Miasta (lub Dzielnicy) działających w poszczególnych dziedzinach, np. domu kultury lub ośrodka pomocy społecznej (mają oni głos doradczy) oraz przynajmniej jeden urzędnik biura (lub wydziału Dzielnicy), przy którym działa komisja.
Komisje mają charakter otwarty, to znaczy, że każda organizacja może do nich dołączyć w dowolnym momencie – wystarczy przyjść na spotkanie. Przedstawiciel lub przedstawicielka nowej organizacji uzyskuje prawo głosu od następnego posiedzenia komisji.
W spotkaniach mogą brać udział również eksperci i ekspertki, przedstawiciele i przedstawicielki różnych instytucji oraz inni zaproszeni goście i gościnie. Mają oni głos doradczy.
Zadania komisji
Zadania komisji dialogu społecznego opisane są w programie współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych. Częściowo wynikają one z zapisów Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a częściowo są wynikiem dialogu między Miastem a organizacjami.
Te zadania to:
- konsultowanie i współtworzenie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez władze Miasta w zakresie działalności danego KDS-u (np. uchwał dotyczących przyjmowania programów z zakresu polityki społecznej, ochrony środowiska, polityki lokalowej, edukacji, zdrowia, sportu itd.);
- opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z zadaniami publicznymi oraz opiniowanie projektów ogłoszeń konkursowych;
- delegowanie przedstawicieli i przedstawicielek do udziału w komisjach konkursowych rozpatrujących oferty o przyznanie dotacji oraz do zespołów opiniujących oferty składane w ramach trybu małych dotacji;
- wskazywanie przedstawicieli i przedstawicielek do zespołów roboczych, które rozpatrują uwagi zgłoszone w trakcie konsultacji projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji znajdujących się w KDS-sie;
- współpraca z biurami (lub wydziałami dzielnic) Urzędu m.st. Warszawy w celu polepszenia i podwyższenia efektywności działań kierowanych do mieszkańców;
- współpraca z innymi komisjami dialogu społecznego, Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego, Forum Komisji Dialogu Społecznego;
- przygotowanie założeń do konkursów ofert w ramach grup roboczych powołanych na podstawie procedury wniosków z inicjatywy własnej.
Jak pracują KDS-y?
Pracami KDS-u kieruje przewodniczący/przewodnicząca wybrani przez komisję. W niektórych komisjach zadanie to należy do wybieranego prezydium. Komisje mogą ustalać regulamin, który określa tryb i organizację ich pracy, czyli np. sposób zwoływania posiedzeń, sposób wyboru i odwoływania przewodniczącego/przewodniczącej oraz czas trwania jego/jej kadencji.
Dane osób kierujących pracami komisji (adres e-mail oraz nazwa organizacji, którą reprezentują) – za ich zgodą – znajdują się na stronie Urzędu.
Na stronie internetowej Urzędu znajduje się:
- aktualna informacja o przewodniczącym(ej) i składzie osobowym prezydium wraz z danymi kontaktowymi (za zgodą tych osób);
- aktualna lista organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych skupionych w danym KDS-ie;
- informacja o terminie, miejscu i programie kolejnego posiedzenia komisji (powinna być podana co najmniej 5 dni przed planowanym posiedzeniem).
Komisje nie mają obowiązku przesyłania do zamieszczenia na stronach Miasta sprawozdań z poszczególnych posiedzeń. Niektóre jednak udostępniają swoje dokumenty we własnym zakresie – przykładem może być Branżowa komisja dialogu społecznego ds. bezdomności, która zamieszcza protokoły swoich posiedzeń, spotkań prezydium czy grup roboczych na wirtualnym dysku.
Przy głosowaniach obowiązuje zasada, że każdy podmiot (zarówno organizacja pozarządowa, jak i Miasto) dysponuje tylko jednym głosem (niezależnie od tego, ilu urzędników i urzędniczek lub przedstawicieli i przedstawicielek danej organizacji bierze udział w pracach komisji).
Komisje spotykają się najczęściej raz w miesiącu. Są to spotkania jawne i otwarte. Po spotkaniu komisja jest zobowiązana przesłać do Miasta treść podjętych uchwał i stanowisk. Są one umieszczane na stronie internetowej Urzędu m.st. Warszawy. Tam znajdują się również informacje o datach i miejscach kolejnych spotkań oraz sprawozdania roczne z prac komisji. Obsługę organizacyjną prac komisji zapewnia właściwe merytorycznie biuro lub wydział Urzędu Dzielnicy.
Komisje dialogu społecznego mają dużą swobodę w ustalaniu, w jaki sposób chcą pracować. W czasie pandemii COVID-19 np. część komisji zawiesiła swoje działania, a część przeszła na zdalny tryb pracy. Taka forma spotykania się i podejmowania decyzji jest dopuszczalna.
Warto jednak zadbać, aby był to wynik wspólnych uzgodnień wszystkich członków i członkiń komisji. W niektórych przypadkach zdalne formy przyczyniły się do zwiększenia częstotliwości spotykania się, np. komisja ds. kultury spotykała się wówczas nawet raz na dwa tygodnie.
Jeśli przy biurze merytorycznym Urzędu m.st. Warszawy działa więcej niż jedna komisja, wówczas mogą one obradować wspólnie. Ustalają wówczas zakres, czas i formę współpracy.
Obradowanie połączonych komisji to oczywiście okazja do wymiany doświadczeń lub informacji o prowadzonej działalności, ale przede wszystkim może być to narzędzie do pracy nad zagadnieniami wspólnymi dla wszystkich komisji, działających przy danym biurze (np. do wspólnego konsultowania ogłoszeń konkursowych).
Narzędziem ułatwiającym prace komisji są także zespoły robocze, które mogą powstawać zarówno w związku z realizacją konkretnego zadania (np. organizacja wspólnego wydarzenia), jak i zająć się szczególnym, łączącym różne perspektywy, obszarem tematycznym.
W posiedzeniach komisji są zobowiązani brać udział również dyrektorzy biur lub członkowie zarządu dzielnic: dyrektor lub dyrektorka biura bierze udział w przynajmniej jednym spotkaniu BKDS-u w roku, a członek lub członkini zarządu bierze udział w co najmniej dwóch spotkaniach DKDS-u w danym roku.
Dyrektorzy i członkowie zarządów mogą oczywiście uczestniczyć w spotkaniach komisji częściej – na jej zaproszenie lub z własnej inicjatywy.
Rozwiązanie KDS-u
Niektóre komisje przestają po pewnym czasie funkcjonować i następuje ich rozwiązanie. Dzieje się to w sytuacji, gdy komisja:
- nie przesyła informacji o terminach i programie spotkań,
- nie przestrzega zasad określonych w § 5 Programu współpracy (pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji, jawności, zrównoważonego rozwoju i równości szans).
W tych przypadkach o rozwiązaniu komisji decyduje dyrektor/dyrektorka biura, przy którym działa komisja lub zarząd dzielnicy. Zanim podejmą decyzję – informują o takiej możliwości zainteresowaną komisję oraz Pełnomocnika/Pełnomocniczkę ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Komisja ma 30 dni od daty pisma na złożenie wyjaśnień.
Na podstawie złożonych wyjaśnień lub po upływie czasu na złożenie wyjaśnień dyrektor, dyrektorka biura lub zarząd dzielnicy podejmują decyzję o rozwiązaniu lub nierozwiązaniu komisji.
Komisja ma możliwość odwołania się od tej decyzji do Pełnomocnika/Pełnomocniczki ds. współpracy z organizacjami.
Komisja może także – kierując się swoimi powodami – podjąć uchwałę o samorozwiązaniu.
Więcej informacji o komisjach dialogu społecznego znajdziesz w Poradniku warszawa.ngo.pl >
Wszystkie informacje dotyczące działających aktualnie komisji dialogu społecznego (branżowych i dzielnicowych) można znaleźć na internetowej stronie Miasta poświęconej współpracy z organizacjami pozarządowymi: um.warszawa.pl/waw/ngo, zakładka: Komisje dialogu społecznego.
Jak się włączyć w prace KDS-ów?
Jeśli jesteś przedstawicielem lub przedstawicielką organizacji pozarządowej i chcesz się włączyć w prace komisji dialogu społecznego – zgłoś się do wybranej komisji. Wtedy będziesz mógł/mogła:
- konsultować akty prawa miejscowego, dotyczące obszaru działania Twojej organizacji;
- opiniować ogłoszenia konkursowe;
- brać udział w ocenianiu ofert na realizację zadań publicznych;
- poznać inne organizacje i nawiązać z nimi współpracę;
- wpływać na politykę Miasta w obszarze działania Twojej organizacji.
Zgłoś się do wybranej komisji dialogu społecznego także wówczas, gdy chcesz, aby zajęła się:
- problemem, który dostrzegasz we współpracy Miasta i organizacji;
- potrzebą zgłaszaną Twojej organizacji przez mieszkańców, mieszkanki Warszawy, podopiecznych i podopieczne Twojej organizacji;
- zagadnieniem, które uważasz za ważne dla Warszawy, a niedostrzegane przez inne organizacje lub władze miasta.
Listę wszystkich BKDS-ów i DKDS-ów (wraz z adresami kontaktowymi i terminami spotkań) znajdziesz na stronie Urzędu m.st. Warszawy: zakładka NGO i aktywni mieszkańcy – NGO – Komisje dialogu społecznego .
Czym jest dialog społeczny w Warszawie? Kto w nim bierze udział? O czym się w ten sposób rozmawia? Jak włączyć się w ten dialog? I czy warto?
Wszystkie najważniejsze informacje na ten temat znajdziecie w najnowszej publikacji Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych: Organizacje pozarządowe w dialogu z Miastem. System dialogu społecznego w Warszawie.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23