Jak przygotować, podpisać i złożyć sprawozdanie finansowe NGO z działalnością gospodarczą w 2021 roku [INSTRUKCJA]
Organizacja pozarządowa ma obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego za miniony rok obrotowy. Obowiązek ten realizuje w odpowiednim terminie i formie. W 2021 r. sprawozdania sporządza się i podpisuje ELEKTRONICZNIE. Opisujemy krok po kroku, jak można to zrobić, tym razem koncentrując się na organizacjach pozarządowych z działalnością gospodarczą.
UWAGA: Tekst dotyczy składania sprawozdań w 2021 roku (za rok 2020). Aktualne informacje o sprawozdaniach w 2022 roku (za 2021) znajdziecie w wątku: SPRAWOZDANIA kliknij >>
Sprawozdania organizacji – najważniejsze informacje
Wzór
Sprawozdanie finansowe organizacji pozarządowej jest sporządzane zgodnie z załącznikiem numer 6 do ustawy o rachunkowości.
Podpisy
Sprawozdanie finansowe zgodnie z art. 52 ustawy o rachunkowości podpisuje osoba sporządzająca (czyli osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych – księgowa/księgowy) oraz wszyscy członkowie zarządu.
Uwaga! Trwają prace, by podpis pod sprawozdaniem składała tylko jedna osoba z zarządu, zob. Sprawozdania finansowe – nadal potrzeba zebrać podpisy wszystkich członów zarządu.
Terminy
W większości organizacji rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy. W roku 2020, w związku z pandemią COVID-19 terminy sprawozdawcze zostały przesunięte. Czy i w 2021 r. terminy będą przesunięte? Tego na razie nie wiemy, ale zobacz koniecznie: Ministerstwo Finansów enigmatycznie o przedłużeniu terminów dotyczących sprawozdań finansowych NGO.
- Sporządzenie i podpisywanie sprawozdania – w ciągu 3 miesięcy od zakończenia roku obrotowego (do 31 marca);
- Zatwierdzenie sprawozdania – w ciągu 6 miesięcy od zakończenia roku obrotowego (do 30 czerwca);
- Przesłanie sprawozdania wraz z uchwałą zatwierdzającą do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) – w ciągu 15 dni od daty zatwierdzenia.
Wyjaśniamy, jak i co technicznie trzeba zrobić.
1. Krok pierwszy – sporządź sprawozdanie
Osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (najczęściej księgowy, księgowa) robi sprawozdanie finansowe według załącznika nr 6 (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa). W 2021 roku sprawozdanie finansowe MUSI być zrobione w tzw. strukturze logicznej.
Do stworzenia pliku w strukturze logicznej można wykorzystać bezpłatną aplikację udostępnioną przez Ministerstwo Finansów – https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start
Technicznie oznacza to wpisanie po kolei w poszczególne pola aplikacji informacji o naszych przychodach, kosztach, wyniku, aktywach, pasywach, itd.
Zanim jednak zaczniemy wpisywać liczby w poszczególne pola aplikacji, trzeba wybrać typ jednostki. Wybieramy „jednostka OPP – sprawozdanie finansowe na podstawie załącznika nr 6” i nie ma znaczenia, czy mamy, czy też nie mamy statusu OPP – dla nas ważny jest załącznik nr 6.
Druga rzecz, którą trzeba wybrać, to informacja, w jakich jednostkach będziemy podawać nasze przychody, koszty, wynik, aktywa, pasywa, itd. Mamy do wyboru „w złotych” albo w „tysiącach złotych”.
Nasza rekomendacja
Aplikacja jest tylko narzędziem do zapisania sprawozdania w strukturze logicznej. Nie liczy, nie podsumowuje, nie przenosi, trzeba samodzielnie wszystko do niej wpisywać. Dlatego zanim zaczniesz wprowadzać informacje do aplikacji, zrób po prostu sprawozdanie finansowe w Excelu (plik w formacie xls) albo wygeneruj plik ze sprawozdaniem z programu księgowego, którego używasz.
Skorzystaj z przygotowanego wzoru sprawozdania finansowego, przystosowanego do wymogów sporządzania i przekazywania sprawozdania w strukturze logicznej: Wzór sprawozdania finansowego dla ngo w PORADNIK.
Sprawdź wersję aplikacji – informacja, ta znajduje się na dole strony. Jeśli sprawozdanie jest robione w programie księgowym, warto sprawdzić czy jest on kompatybilny z tą wersją aplikacji.
UWAGA! Po wpisaniu sprawozdania w aplikację MUSISZ zapisać sprawozdanie u siebie na swoim komputerze.
Kliknij "wygeneruj". Plik będzie miał rozszerzenie .xml Zapisz ten plik u siebie w komputerze (możesz zmienić nazwę, ale zostaw rozszerzenie .xml). Możesz też zapisać dokument roboczy.
2. Krok drugi – załóż profil zaufany (ePUAP)
Podpis zaufany (zwany też często profilem) to forma internetowego potwierdzenia tożsamości danej osoby fizycznej. Dzięki niemu osoba fizyczna może przez internet podpisywać dokumenty składane do różnych urzędów publicznych.
Sprawozdanie finansowe podpisywane jest przez osobę je sporządzającą oraz przez WSZYSTKICH członków zarządu. W związku z tym wszystkie te osoby muszą założyć SWÓJ osobisty podpis zaufany.
Uwaga! Trwają prace, by podpis pod sprawozdaniem składała tylko jedna osoba z zarządu, zob. Sprawozdania finansowe – nadal potrzeba zebrać podpisy wszystkich członów zarządu.
zobacz też: Profil zaufany (ePUAP). Po co i jak go założyć?
3. Krok trzeci – podpisz sprawozdanie
Usługa podpisywania sprawozdania finansowego podpisem zaufanym dostępna jest pod adresem: https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start
Kto pierwszy się podpisuje?
Osoba, która zrobiła sprawozdanie finansowe. Jak?
- wejdź na stronę https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start
- kliknij „podpisz sprawozdanie”
- przeniesie Cię na stronę do elektronicznego podpisywania dokumentów
- kliknij „wybierz dokument z dysku”, dodaj dokument, który został wygenerowany z aplikacji i zapisany przez Ciebie na twoim komputerze
Sprawdź np. po dacie i godzinie zapisania, czy to właściwy plik.
- kliknij „podpisz” – znajdziesz się na stronie do logowania
- zaloguj się, w wybrany przez siebie sposób (np. przez bankowość elektroniczną)
- po zalogowaniu kliknij „podpisz podpisem zaufanym”
- kliknij „potwierdź”
- po autoryzacji otrzymasz informację, że dokument został poprawnie podpisany, kliknij „pobierz”, żeby pobrać podpisany przez Ciebie plik. Zapisz go u siebie na komputerze, możesz dodać do nazwy swoje inicjały, będzie wiadomo, że to ten podpisany przez Ciebie.
Plik zostanie zapisany na twoim dysku (u ciebie w komputerze) w postaci pliku z rozszerzeniem „xml” , znajdziesz go w folderze „pobrane”, najlepiej przenieść go do utworzonego wcześniej folderu „sprawozdanie finansowe_2020”, gdzie jest już zapisany plik wygenerowany z aplikacji, plik z twoim podpisem ma taką samą nazwę z małą „(1)” na końcu – możesz dla odróżnienia dodać swoje inicjały.
Kto się podpisuje następny i jak to zrobić?
Osoba, która sporządziła sprawozdanie finansowe i podpisała je podpisem zaufanym musi przesłać podpisany przez siebie plik (rozszerzenie xml) mailem do jednego z członków zarządu. Kto ma nim być? Musicie się na to umówić w gronie zarządu – ustalić wcześniej, jaka będzie kolejność przesyłania i podpisywania sprawozdania. Przykładowo jest trzech członków zarządu. Księgowy przesyła podpisane sprawozdanie do wiceprezesa, wiceprezes do członka zarządu, a członek zarządu do prezesa, który jako ostatni podpisuje sprawozdanie finansowe.
Członek zarządu pobiera załączony w mailu plik, zapisuje go na swoim dysku, wchodzi na stronę https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start i podpisuje przesłany plik zgodnie z opisanymi wcześniej krokami.
Po podpisaniu, członek zarządu zapisuje plik na dysku i wysyła maila załączając plik z dwoma podpisami do kolejnego członka zarządu, itd.
Uwaga: żeby się nie pomylić warto zmienić nazwę pliku np. dodając swoje inicjały albo cyfrę 2 do pliku z dwoma podpisami. Warto też pamiętać, że nawet jeśli nie zmienimy nazwy, to plik z dwoma podpisami jest „cięższy”, ma inną datę, godzinę zapisana.
Ostania osoba z zarządu, po podpisaniu pliku według przedstawionych wskazówek, zapisuje ostateczny plik ze wszystkimi podpisami na dysku. Warto zrobić kopię tego pliku i zamieścić we wcześniej utworzonym folderze „sprawozdanie finansowe_2020”. Plik jest przygotowany w postaci .xml i zawiera treść dokumentu oraz wszystkie złożone podpisem zaufanym podpisy.
Tak przygotowany plik „czeka” na dysku na zatwierdzenie sprawozdania. Dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania będzie go można przesłać do Krajowego Rejestru Sądowego.
By sprawdzić, jak „wgląda” nasze sprawozdanie oraz czy na pewno wszystkie osoby podpisały właściwy plik możemy wykorzystać funkcję "Wizualizacja sprawozdań" https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start.
4. Krok czwarty – zatwierdź sprawozdanie
Sprawozdanie finansowe musi zostać zatwierdzone. Ostateczny termin zatwierdzenia sprawozdania dla organizacji, których rok obrotowy jest taki jak kalendarzowy, mija 30 czerwca. Kto zatwierdza sprawozdanie? To zależy od zapisów statutu. W przypadku stowarzyszenia, klubu sportowego to najczęściej walne zebranie członków. W przypadku fundacji – rada fundacji albo zarząd.
Organ zatwierdzający przygotowuje uchwałę o zatwierdzeniu.
Uwaga: uchwała na tym etapie ma wersję papierową i na niej składają podpisy osoby z organu zatwierdzającego sprawozdanie (np. przewodniczący i protokolant walnego zebrania członków).
Podpisaną uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania trzeba albo zeskanować, albo zrobić zdjęcie i zapisać w folderze, gdzie jest przechowywane elektronicznie zrobione i podpisane sprawozdanie finansowe.
5. Krok piąty – wyślij sprawozdanie i uchwałę do Krajowego Rejestru Sądowego
Elektronicznie zrobione i podpisane sprawozdanie finansowe oraz skan/zdjęcie uchwały o zatwierdzeniu trzeba przekazać/wysłać TYLKO do Krajowego Rejestru Sądowego w ciągu 15 dni od daty zatwierdzenia. Nie wysyła się osobno sprawozdania do szefa KAS ani urzędu skarbowego.
Kto ma przesłać sprawozdanie do KRS?
Za przekazanie sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego odpowiedzialny jest zarząd. Warto umówić się wcześniej z gronie zarządu, kto to zrobi. Najlepiej by był to członek zarządu, który ostatni podpisywał sprawozdanie finansowe i ma ostateczny plik ze wszystkimi podpisami.
Uwaga! Dane osoby, którą wybierzecie do przesłania dokumentów muszą widnieć w KRS (w składzie zarządu).
Jak wysłać sprawozdanie do KRS?
Wybrana z zarządu osoba wchodzi na stronę https://ekrs.ms.gov.pl
- jeśli ma założone konto, to wybiera – „Bezpłatne zgłoszenie dokumentów finansowych” i loguje się do systemu.
- jeśli nie ma konta, to musi najpierw założyć na stronie https://ekrs.ms.gov.pl – zakładka „S-24 – rejestracja spółki, inne wnioski”, polecenie „Utwórz konto” w lewym, dolnym rogu.
Konto autoryzuje się podpisem kwalifikowalnym lub podpisem zaufanym ePUAP. Właścicielem konta jest osoba, a nie organizacja.
Po założeniu konta wraca na stronę główną https://ekrs.ms.gov.pl, wybiera „Bezpłatne zgłoszenie dokumentów finansowych” i loguje się do systemu.
Po zalogowaniu się system prowadzi nas dalej informując, co należy zrobić.
Na co warto zwrócić uwagę? Załączając sprawozdanie w strukturze logicznej podaje się „datę sporządzenia sprawozdania finansowego”. System „czyta” strukturę logiczną załączanego sprawozdania finansowego i „widzi” czy wpisana przez nas data i data „zaszyta” w sprawozdaniu się zgadzają.
W II kwartale (bliżej okresu zatwierdzania sprawozdań finansowych) przygotujemy oddzielne instrukcje, które będą więcej uwagi poświęcały etapowi zamykającemu obowiązki sprawozdawcze – etapowi, kiedy wysyłamy zatwierdzone sprawozdanie.
Podobną instrukcję dotyczącą organizacji pozarządowych BEZ działalności gospodarczej znajdziesz tu: Jak przygotować, podpisać i złożyć sprawozdanie finansowe NGO bez działalności gospodarczej w 2021 roku [INSTRUKCJA].
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23