7 najważniejszych zmian w prawie w 2025, które musisz znać, jeśli prowadzisz organizację pozarządową
Liczba zmian w prawie, które wpływają na pracę organizacji pozarządowych, rośnie w ostatnich latach w sposób, który zadziwia nawet nas - prawników. Trend regulowania działań podmiotów prawnych (między innymi sławne regulacje ESG), który ma za zdanie sprawić, by firmy były bardziej odpowiedzialne społecznie, dotyka też organizacji pozarządowych.
Rok 2025 przyniesie kolejne zmiany w przepisach prawa, które będą miały wpływ na funkcjonowanie organizacji pozarządowych w Polsce. Od uproszczenia procesów ewidencyjnych, przez nowe technologie w komunikacji urzędowej, aż po zmiany w prawie pracy i dostosowania do europejskich dyrektyw.
Niełatwo jest się w tym połapać. I dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie podsumowanie, które pomoże Ci dobrze przygotować się na Nowy Rok.
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY W PRAWIE DLA NGO W 2025
1. E-doręczenia
Kto: wszystkie organizacje pozarządowe z działalnością gospodarczą zarejestrowane w KRS (Krajowym Rejestrze Sądowym – w rejestrze przedsiębiorców)
Kiedy: istniejące organizacje od 1 kwietnia 2025 r., nowe od 1 stycznia 2025 r.
Trudność we wdrożeniu w organizacji: mała
Od 2025 roku organizacje pozarządowe, które prowadzą działalność gospodarczą (widnieją w KRS w rejestrze przedsiębiorców) będą musiały korzystać z usługi e-doręczeń, która docelowo ma zastąpić tradycyjną korespondencję urzędową i sądową. Docelowo, bo jeszcze przez jakiś czas obie formy będą obowiązywać równolegle. Dlatego w 2025 roku musisz przygotować się na odbieranie korespondencji w formie cyfrowej i tradycyjnej.
System e-doręczeń zapewnia skuteczność doręczenia, która ma taki sam priorytet jak listy polecone. Dlatego tak ważne będzie sprawdzanie cyfrowej skrzynki. Ile może kosztować nieodebranie w terminie pisma z urzędu przekonało się już wiele organizacji.
Organizacje muszą założyć adres e-doręczeń na stronie rządowej oraz wyznaczyć administratora skrzynki – zwykle będzie to osoba zarządzająca sekretariatem. Link do założenia: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia (kliknij złóż wniosek i wybierz podmiot niepubliczny). Założenie jest darmowe. Możesz skorzystać też z kwalifikowanych dostawców usług, którzy oferują swoje systemy e-doręczeń spełniające wymagania ustawy.
E-doręczenia pozwolą na szybszą wymianę dokumentów oraz mniejsze koszty w porównaniu z tradycyjną korespondencją, więc poza obowiązkiem prawnym, warto założyć skrzynkę elektroniczną, by taniej i prościej wysyłać listy.
(zobacz też: e-Doręczenia przy rejestracji w KRS już od 1 stycznia 2025 roku)
2. Zmiany w uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK)
Kto: organizacje pozarządowe z przychodem do 1 000 000 zł
Kiedy: od 1 stycznia 2025 r.
UEPIK to uproszczona forma rozliczeń dla organizacji pozarządowych, z której można, ale nie trzeba korzystać. Zastępuje księgowość prowadzoną zgodnie z przepisami o rachunkowości [zobacz].
Zmiany w uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPIK) mają na celu zwiększenie dostępności tej formy. Od 2025 roku zmieniają się zapisy ustawy, która reguluje podstawowe zasady UEPIK, takie jak to, kto może z niej skorzystać. Rozporządzenie, które ustala sposób prowadzenia UEPIK, czyli jak robić to w praktyce, zmieni się najprawdopodobniej od początku 2026 roku.
Zmiany od 2025 roku:
- Zmienia się limit przychodów: do tej pory wynosił on 100 000 zł. Po zmianie jest to aż 1 000 000 zł.
Kolejne zmiany w UEPIK od 2026 roku:
- Usunięcie obowiązku działania w sferze zadań publicznych
- Usunięcie wymogu osiągania przychodu wyłącznie z 4 tytułów (po zmianie będą to dowolne źródła poza działalnością gospodarczą)
- Przedłużenie terminów na zawiadomienie urzędu skarbowego o wyborze UEPIK (z 30 na 90 dni od dnia rozpoczęcia działalności lub do 3. miesiąca roku podatkowego zamiast do 1. miesiąca) oraz na rezygnację z prowadzenie UEPIK (z 14 do 90 dni od końca roku/ostatniego miesiąca prowadzenia UEPIK)
- Wprowadzenie możliwości zrezygnowania z prowadzenia UEPIK w ciągu roku podatkowego (z konsekwencją prowadzenia księgowości zgodnie z przepisami o rachunkowości od początku roku podatkowego)
- Wprowadzenie zapisu, że do limitu przychodów nie wliczają się darowizny rzeczowe przeznaczone na prowadzenie działalności statutowej.
UEPIK nadal nie będą mogły prowadzić:
- spółki kapitałowe
- organizacje prowadzące działalność gospodarczą
- organizacje posiadające status OPP.
KOMENTARZ
Moim zdaniem zmiana przepisów nie naprawia największych wad UEPIK, które będą teraz szczególnie dotkliwe dla większych organizacji. Brak księgowości może utrudniać kontrolowanie tego, co robi organizacja. Utrudnione będzie sprawne rozliczanie projektów, a przez brak rozrachunków organizacji może być trudno kontrolować rozliczenia z innymi podmiotami.
Sposób prowadzenia UEPIK, wynikający z obecnego rozporządzenia, sprawia, że dla większych organizacji UEPIK może być utrudnieniem, a nie ułatwieniem. W przypadku różnych źródeł przychodów prowadzenie księgowości może okazać się prostsze niż UEPIK. Prostsze i dające rzetelny obraz poszczególnych działań organizacji (przy dobrze sporządzonej polityce rachunkowości).
Dlatego UEPIK może okazać się pułapką dla większych organizacji. Jako księgowa z ponad 20-letnim doświadczeniem w obsłudze NGO nie rekomendowałabym UEPIK dla organizacji z przychodami powyżej 100 000 zł, a już na pewno nie dla takich, które są blisko nowego limitu czyli 1 000 000 zł.
Większe organizacje mają już zasoby, by prowadzić księgowość, dlatego nie powinny chodzić na skróty, bo to się tylko źle kończy.
Grażyna Sokołowska – Główna księgowa Impactden spółki not-for-profit sp. z o.o.
3. Dostępność towarów i usług zgodnie z Dyrektywą EAA
Kto: organizacje pozarządowe, które oferują jeden z produktów lub usług objętych ustawą, w tym prowadzą sklep internetowy, sprzedają ebooki czy oferują usługi transportowe; z wyłączeniem mikroprzedsiębiorstw
Kiedy: 28 czerwca 2025 r.
Trudność we wdrożeniu w organizacji: wysoka
W 2025 roku wchodzi w życie „Polski Akt o Dostępności” - ustawa implementująca Europejską Dyrektywę o Dostępności Towarów i Usług (EAA), która ma na celu zapewnienie większej dostępności produktów i usług dla osób ze szczególnymi potrzebami. Przepisy te będą obowiązywać zarówno przedsiębiorców, jak i organizacje pozarządowe. W ustawie mowa o naprawdę szerokim zakresie usług, od e-commerce po usługi transportowe czy terminale płatnicze.
Jeśli firma lub organizacja nie zastosuje się do przepisów, może otrzymać karę finansową. Organizacje pozarządowe powinny przygotować się na te zmiany i dostosować swoje działania do nowych wymogów i wspierać inkluzywność w swoich usługach.
Jest to regulacja typowo unijna – nie daje nam gotowych rozwiązań, ale każe zastanowić się nad problemem i dopasować zasady do naszej organizacji. Jeżeli masz doświadczenie np. z RODO czy ustawą Kamilka, to wiesz o czym piszę.
Przepisy te są dość obszerne i bez praktycznej wiedzy na temat dostępności bardzo trudno będzie je wdrożyć. Na szczęście mamy wiele doświadczonych organizacji pozarządowych, które od lat działają na rzecz dostępności produktów i usług. Wśród nich są też takie, które chcą wspierać wdrażanie EAA też w organizacjach pozarządowych jak np. Fundacja Kultury Bez Barier czy Fundacja Aktywizacja, która prowadzi partnerstwo Incluvision, do którego jako członek serdecznie Was zapraszam.
4. Podatki
Zmiany w podatku od nieruchomości – do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzono definicje budynku, budowli, obiektu budowlanego, robót budowlanych i trwałego związania obiektu z gruntem. Może to spowodować, że posiadany przez organizację obiekt zostanie zakwalifikowany inaczej i trzeba będzie zapłacić podatek w innej wysokości.
VAT UE i tzw. procedura SME (Small and Medium-sized Enterprises) – możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT w przypadku sprzedaży na terenie UE do kwoty 100 000 EUR
JPK_CIT – obowiązek składania Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego dla NGO z przychodem rocznym większym niż 50 000 000 EUR.
Planowane zwolnienie z podatku CIT
Ministerstwo Finansów zapowiedziało projekt ustawy, który zakłada zwolnienie organizacji pozarządowych z podatku dochodowego CIT. Wyjątkiem jest działalność gospodarcza. Jeśli projekt wejdzie w życie, będzie to znaczące ułatwienie dla NGO, które pozwoli stosować zwolnienie z CIT bez wątpliwości związanych z różnymi interpretacjami prawnymi jak to było do tej pory.
(o planach Ministerstwa Finansów m.in. w artykule: Rząd chce nowego zwolnienia podatkowego dla NGO-sów)
Prawo pracy
5. Wzrost minimalnego wynagrodzenia
Od stycznia 2025 roku wzrośnie minimalne wynagrodzenie z 4300 zł do 4666 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa z 28,10 zł do 30,50 zł brutto. W odróżnieniu do poprzednich lat , wzrost ten nastąpi tylko raz w ciągu roku. To zmiana, która może wpłynąć na budżety NGO.
(zobacz też: Jakie dni wolne i minimalne stawki w tym roku)
6. Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców
Ta zmiana jest ważna przede wszystkich dla międzynarodowych organizacji lub organizacji, które pracują z osobami z doświadczeniem migracyjnym. Planowane jest wprowadzenie nowej ustawy, która będzie regulować zasady zatrudniania cudzoziemców. Zmiany sprawią, że w końcu zezwolenia na pracę będzie można uzyskiwać w pełni za pomocą narzędzi teleinformatycznych. Sprawią też, że cudzoziemców będzie trzeba zatrudniać na podstawie umowy o pracę. Wzrosną też kary za zatrudnianie pracowników z zagranicy na czarno. Dla organizacji, które zatrudniają cudzoziemców oznacza to konieczność dostosowania się do nowych wymogów formalnych i potencjalny wzrost kosztów zatrudnienia. Ta ustawa jest jeszcze na etapie prac rządowych.
ESG – szansa dla NGO
7. Dyrektywa CSRD a współpraca z sektorem prywatnym
Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) dotycząca raportowania niefinansowego, czyli popularnego ESG, nie obejmuje bezpośrednio NGO. Ustawodawca wyłączył obowiązek stosowania tych przepisów wobec fundacji i stowarzyszeń, co jest dobrą wiadomością dla tych organizacji. Wyjątkiem są spółki non for profit, które za kilka lat będą musiały bardziej zainteresować się tematem.
Wdrożenie ustawy w Polsce może jednak wpłynąć na sposób współpracy NGO z biznesem. Firmy zobowiązane do raportowania w obszarze ESG (środowisko, społeczeństwo, ład korporacyjny) mogą częściej poszukiwać partnerstw z organizacjami pozarządowymi i realizować wspólne projekty związane z odpowiedzialnością np. społeczną. NGO mogą wykorzystać tę okazję do nawiązania nowych relacji i pozyskiwania funduszy na wspólne projekty.
Potencjalne zmiany w 2025 roku
W ramach prac grup roboczych przy Ministrze ds. społeczeństwa obywatelskiego, w tym grupy ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych, przygotowywanych jest wiele propozycji uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych. Wśród nich są:
- zmiana przepisów dot. zlecania zadań publicznych
- uproszczenie form porozumienia wolontariackiego
- zwiększenie kwoty stypendium dla uczniów i studentów wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych
- zwiększenie i ujednolicenie poziomu odpisów od darowizn na cele pożytku publicznego dokonywanych przez osoby fizyczne i prawne
Podsumowanie zmian z 2024 roku
Rok 2025 to nie tylko nowe przepisy. To też wiele regulacji z poprzedniego roku, których nadal wiele organizacji nie zdążyło jeszcze wdrożyć. Dlatego chcemy Ci przypomnieć najważniejsze zmiany, które weszły w życie w 2024 roku i które - mamy nadzieję - już działają w Twojej organizacji:
- ustawa Kamilka, która w pełnym zakresie weszła w życie 15 sierpnia 2024 roku. Organizacje pozarządowe, których pracownicy lub wolontariusze mają kontakt z dziećmi, powinny wdrożyć obowiązek weryfikacji, czy dana osoba nie figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Dodatkowo, osoby zatrudnione po 15 lutego 2024 roku, które współpracują z dziećmi, zobowiązane są dostarczyć nowemu pracodawcy zaświadczenie o niekaralności. Organizacje powinny także opracować i wdrożyć standardy ochrony małoletnich.
(zob. m.in. Ustawa Kamilka. Zbieramy i przypominamy informacje) - ustawa o sygnalistach, która nakłada na pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej 50 osób, obowiązek wdrożenia procedury zgłoszeń nieprawidłowości, które mogą się zdarzyć w organizacji.
(zob. Ustawa o ochronie sygnalistów a organizacje pozarządowe) - obowiązek dostosowania stanowisk pracy z laptopami do nowych wymogów – zapewnienie monitora, podstawki, myszy i klawiatury dla osób pracujących w ten sposób przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
- wzrost minimalnego wynagrodzenia.
- nowe zasady dotyczące zatrudniania obywateli Ukrainy.
Wiele mówi się o tym, że rok 2025 będzie rokiem, w którym organizacje pozarządowe mogą spodziewać się kontroli dotyczących wdrożenia ustawy Kamilka, RODO czy ostatnich obowiązków dla pracodawców związanych z warunkami pracy zdalnej i stacjonarnej. Dlatego zachęcamy Cię - sprawdź, jakie przepisy czekają jeszcze na wprowadzenie w Twojej organizacji i zajmij się nimi jak najszybciej.
Chociaż wiele z tych przepisów jest uciążliwych i nadal nie są przygotowane z myślą o realiach w jakich działają organizacje pozarządowe, to jednak w wielu przypadkach ich założenia są słuszne. Chodzi o to, żebyśmy w końcu zajęli się poukładaniem procedur w swoich organizacjach, na które często po prostu nie ma czasu.
Słowniczek:
CIT – podatek dochodowy od osób prawnych
ESG - akronim oznaczający elementy, na podstawie których tworzone są oceny pozafinansowe przedsiębiorstw, państw i innych organizacji. Składają się one z 3 elementów: E – Środowisko (z ang. environmental), S – Społeczna odpowiedzialność (z ang. social responsibility) i G – Ład korporacyjny (z ang. corporate governance). Na podstawie przepisów dot. ESG w najbliższych latach niemal wszystkie firmy będą musiały raportować swój wpływ na środowisko i społeczeństwo. Zapamiętaj ten skrót, bo w najbliższych latach będzie o nim coraz głośniej.
Polski Akt o Dostępności – ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze
RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
UEPIK - uproszczona ewidencja przychodów i kosztów
Ustawa Kamilka - nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego i innych ustaw nazwana „ustawą Kamilka” na cześć ośmioletniego chłopca, który zmarł w wyniku przemocy domowej. Te tragiczne wydarzenia były impulsem do wprowadzenia zmian, których głównym celem jest wdrożenie „Standardów ochrony małoletnich” we wszystkich placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy obejmują weryfikację personelu za przestępstwa seksualne i związane z przemocą na szkodę dzieci oraz opracowanie i przestrzeganie kodeksu bezpiecznych relacji personel-dziecko.
Autorzy
Jacek Olejarz - Adwokat, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów MBA na Uniwersytecie Warszawskim. Wieloletni doradca prawny Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Członek Grupy Doradczej ds. Uproszczeń Prawnych dla Organizacji Pozarządowych przy Ministrze ds. Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Przewodniczący Zespołu ds. Uproszczeń Prawnych dla Fundacji. Laureat nagrody Rising Stars 2022. Uczestnik Programu Leading Lawyer EY. Specjalizuje się w doradztwie prawnym dla organizacji pozarządowych, wspierając je w efektywnym i zgodnym z prawem funkcjonowaniu.
Natalia Kwiatkowska - Adwokat, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych na Uczelni Łazarskiego. Specjalizuje się w prawie pracy i HR oraz podatkach. Współpracuje z przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi i firmami międzynarodowymi. Autorka licznych publikacji prawniczych, prowadzi szkolenia na temat prawa pracy, wolontariatu pracowniczego oraz zmian w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, w tym nowelizacji znanej jako „ustawa Kamilka”.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.