Organizacje społeczne kluczowym partnerem Miasta przez kolejne lata
Rozwijamy współpracę m.st. Warszawy i organizacji jako kluczowego partnera przy tworzeniu polityk publicznych oraz efektywnej realizacji zadań publicznych – tak brzmi cel główny Programu rozwoju współpracy m.st. Warszawy na lata 2021-2025 z organizacjami pozarządowymi. Dokument został przyjęty uchwałą Rady m.st. Warszawy 14 października 2021 r. Na realizację Programu corocznie planowana jest kwota, określona w Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st. Warszawy na lata 2021–2050, nie większa niż 300 mln zł.
Główny cel Programu rozwoju współpracy m.st. Warszawy na lata 2021-2025 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie został sformułowany tak: „Rozwijamy współpracę m.st. Warszawy i organizacji jako kluczowego partnera przy tworzeniu polityk publicznych oraz efektywnej realizacji zadań publicznych”.
Cel ten będzie realizowany na trzech płaszczyznach współpracy m.st. Warszawy i organizacji: dialogu, współpracy finansowej i współpracy pozafinansowej.
Dialog
Zgodnie z wizją zapisana w Programie do 2025 roku obszar dialogu obywatelskiego Miasta z organizacjami ma się systematycznie rozwijać: „samorząd aktywnie dociera do organizacji, które do tej pory nie włączały się w procesy konsultacyjnie, szuka nowych aktywnych metod prowadzenia dialogu, dba o efektywną organizację procesu konsultacji i skuteczną promocję działań. Dynamicznie rozwija się współpraca w ramach branżowych i dzielnicowych komisji dialogu społecznego - aktywnie uczestniczy w nich coraz większa liczba organizacji, rośnie rola komisji w dialogu z Miastem. Rozwija się także współpraca w środowisku ciał dialogu, podejmowane są wspólne inicjatywy. Wpływ ciał dialogu na polityki publiczne nabiera coraz większego znaczenia, przez co ich rozpoznawalność w środowisku organizacji rośnie. Organizacje są kluczowym partnerem w dialogu z Miastem. Włączanie organizacji w diagnozowanie potrzeb i wypracowywanie rozwiązań jest naturalnym elementem pracy urzędników i cennym źródłem pomocy i wiedzy. Dobrą praktyką jest tworzenie wspólnych zespołów złożonych z przedstawicieli Miasta i organizacji konsultujących dokumenty zewnętrzne i przygotowujących wspólne stanowiska. Coraz więcej organizacji podejmuje współpracę w tym zakresie widząc realne jej efekty”.
Wizję tę mają pomóc osiągnąć działania na rzecz:
- rozwoju udziału organizacji w procesach tworzenia dokumentów oraz założeń dokumentów, w tym w konsultacjach (tutaj przewiduje się m.in. szersze włączanie przedstawicieli organizacji w zespoły robocze, eksperckie służące diagnozie i programowaniu polityk miejskich; wypracowanie rekomendacji do zmian systemu konsultacji z organizacjami)
- wzmocnienia roli i sprawności funkcjonowania komisji dialogu społecznego (tutaj przewiduje się m.in. rozwój działań informacyjnych służących promocji działań komisji i budujących ich współpracę ze środowiskiem oraz podejmowanie działań zwiększających zaangażowanie zarówno organizacji, jak i urzędników w pracę komisji.
- rozwoju współpracy między ciałami dialogu społecznego (tutaj np. przewiduje się zmianę systemu wyborów do WRDPP w kierunku szerszej współpracy ze środowiskiem organizacji).
Współpraca finansowa
W obszarze współpracy finansowej Miasto będzie dążyć do tego, aby zakres tej współpracy z roku na rok rósł. W 2025 r. m.in. „wysoka jakość współpracy zachęca do przekazywania w ręce organizacji nowych zadań – instytucji i placówek działających w wielu obszarach życia. Wypracowane są mechanizmy pozwalające na przekazanie organizacji zarządzania instytucją kultury. Tworzone są społeczne instytucje. Miasto dba o ciągłość realizacji zadań publicznych - kontrakty wieloletnie są powszechnie stosowaną normą. Procedury otwartych konkursów ofert są przyjazne - oparte o jednolite zasady w poszczególnych biurach i urzędach dzielnic, ograniczone do niezbędnych formalności. Organizacje znają przepisy, dopełniają niezbędnych obowiązków, zapewnione jest wsparcie przy przygotowaniu i realizacji ofert. Komisje konkursowe poprzez aktywny udział w nich przedstawicieli i przedstawicielek organizacji i Urzędu m.st. Warszawy tworzą realną przestrzeń do rozmowy o jakości i celowości projektów. Rozwijane są mechanizmy wspierające współpracę instytucji z organizacjami (…)”.
Osiągnąć ten cel mają działania na rzecz:
- budowania pozycji organizacji jako kluczowego partnera Miasta w realizacji zadań publicznych/zaspokajaniu potrzeb mieszkańców (m.in. Stworzenie katalogu zadań publicznych, które mogą zostać przekazane organizacjom; wypracowanie mechanizmu pozwalającego na przekazanie organizacji zarządzania instytucją kultury i innymi instytucjami miejskimi, tworzenie takich instytucji);
- rozwoju systemu współpracy finansowej w oparciu o otwarte konkursy ofert (m.in. dalsze upraszczanie procedur zlecania i rozliczania zadań publicznych; wypracowanie spójnych zasad kontroli merytorycznej i finansowej realizacji zadań publicznych; usprawnienie pracy komisji konkursowych m.in. poprzez wypracowanie i wdrożenie systemu wsparcia dla członków komisji; wprowadzenie w umowach na realizację zadań publicznych możliwości dofinansowania dostosowania infrastruktury do wymogów wynikających z ustawy o dostępności)
- rozwoju współpracy międzysektorowej w realizacji zadań publicznych (poprzez m.in. wspieranie powstawania partnerstw międzysektorowych: organizacje–biznes–miasto–świat nauki dla opracowania nowych rozwiązań i realizacji zadań publicznych).
Współpraca pozafinansowa
W obszarze współpracy pozafinansowej wizja w 2025 r. przedstawia się tak: „Organizacje licznie korzystają z zasobów Miasta – przestrzeni miejskich i sprzętu technicznego. Współpraca ta odbywa się na jednolitych zasadach. Rośnie też liczba umów wynajmu na 5 – 10 lat. Miasto ułatwia także dostęp do wynajmu przestrzeni na wydarzenia i konferencje, na preferencyjnych warunkach oraz do wynajmu pustostanów. Organizacje coraz częściej uczestniczą i inicjują współpracę międzysektorową (…). Umacniają się ścieżki współpracy. Jednostki organizacyjne Miasta - dzielnice, placówki oświatowe, instytucje kultury widzą w organizacjach ważnego partnera w realizacji swojej misji. Współpraca staje się standardem dnia codziennego - organizacje mają łatwy dostęp do lokalnej infrastruktury, a jednostki miejskie istotną pomoc w prowadzonych działaniach (…).
Cel ten zostanie osiągnięty dzięki działaniom na rzecz:
- spójnej polityki korzystania z zasobów Miasta (poprzez m.in. wypracowanie zasad i standardów korzystania z zasobów lokalowych i zaplecza technicznego jednostek organizacyjnych Miasta (m.in. placówek oświatowych, placówek sportowych), upowszechnienie informacji na temat możliwości wynajmu pustostanów, wprowadzenie w umowach na realizację zadań publicznych możliwości dofinansowania dostosowania infrastruktury do wymogów wynikających z ustawy o dostępności.
- promocji i rozwoju współpracy pozafinansowej (poprzez m.in. powołanie koordynatorów do spraw współpracy z organizacjami na poziomie dzielnic i biur)
- wzmacniania potencjału organizacji (promocja i rozwój usług SCWO).
Nie więcej niż 300 mln zł rocznie
Środki przeznaczone na realizację Programu zabezpieczane są w uchwałach budżetowych na rok 2021 i lata następne oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st. Warszawy. Na realizację programu corocznie planowana jest kwota, określona w Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st. Warszawy na lata 2021–2050, nie większa niż 300 mln złotych, w tym w części dotyczącej zlecania realizacji zadań publicznych w ramach konkursów ofert i małych dotacji nie mniej niż 150 mln złotych.
Wzmacnia organizacje, realizuje Strategię #Warszawa2030
Przyjęty przez Radę m.st Warszawy program wzmacnia organizacje, ale także pomaga w osiągnięciu celów Strategii #Warszawa2030 (szczególnie celów: 1.1 Dbamy o siebie nawzajem; 1.2 Wspólnie decydujemy o naszym mieście; 2.2 Aktywnie spędzamy czas wolny blisko domu; 3.2 Żyjemy w czystym środowisku przyrodniczym; 4.1 Rozwijamy nasz twórczy potencjał).
Ze względu na kluczową rolę organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej, edukacji, kultury i innych, Program jest powiązany i służy realizacji celów następujących dokumentów, lub projektów dokumentów programujących rozwój Miasta, m.in.:
- Strategia #Warszawa2030
- Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych 2030 oraz programów realizujących Strategię: Programu działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami; Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych; Programu przeciwdziałania narkomanii; Programu wspierania rodzin; Programu rozwoju pieczy zastępczej; Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie; Programu ochrony zdrowia psychicznego.
- Polityki kulturalnej m.st. Warszawy.
Prace wydłużone przez COVID
Prace nad nowym wieloletnim programem współpracy m.st. Warszawy i organizacji społecznych rozpoczęły się w lutym 2020 r. Wówczas, podczas Forum Komisji Dialogu Społecznego warszawskie organizacje społeczne miały okazję zapoznać się z Diagnozą Współpracy Miasta z Organizacjami przygotowaną przez Centrum Komunikacji Społecznej UM st. Warszawy oraz zgłosić pierwsze propozycje spraw i tematów, które powinny znaleźć się w przyszłym wieloletnim programie współpracy.
Zaczynamy prace nad nowym wieloletnim programem współpracy Miasta i organizacji >
Ambitnie zaplanowane tempo prac (program miał być przyjęty przed końcem 2020 r.) pokrzyżowała epidemia COVID-19. Prace, przynajmniej częściowo, zostały zawieszone do września 2020 r. Częściowo, ponieważ w Centrum Komunikacji Społecznej trwały dalsze przygotowania: pracowano m. in. nad dokumentami, które miały posłużyć do dalszego procedowania nad Programem.
Dalsze prace z udziałem przedstawicieli i przedstawicielek organizacji społecznych toczyły się podczas warsztatów we wrześniu 2020 r. , a dla urzędników i urzędniczek – w październiku.
Prace nad PRW. Proces od wczesnego etapu >
PRW. Kolejne warsztaty za nami >
PRW. Rozwój kultury współpracy to jest największe wyzwanie >
Pod koniec lutego 2021 r. organizacje społeczne otrzymały projekt Programu do konsultacji. Wówczas przedstawiciele i przedstawicielki organizacji mogli i mogły także zgłaszać do Programu propozycje zapisów, których ich zdaniem w dokumencie zabrakło.
W serwisie warszawa.ngo.pl toczyła się na ten temat debata.
Po zakończeniu konsultacji dalej toczyły się prace nad wieloletnim programem współpracy, które zakończyły się przyjęciem uchwały przez Radę m.st. Warszawy 14 października 2021 r.
Pełny tekst Programu opublikujemy w serwisie warszawa.ngo.pl, gdy dokument znajdzie się w BIP m.st. Warszawy.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23