Polecamy! Raport Badań Klon/Jawor o wizerunku organizacji pozarządowych
Jak Polki i Polacy postrzegają organizacje pozarządowe? Na ile ufamy organizacjom? Co buduje to zaufanie, a co je niszczy? Sprawdź nowy raport Badań Klon/Jawor „Ufamy, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych”.
Jak Polki i Polacy postrzegają organizacje pozarządowe? Jaka część polskiego społeczeństwa ufa NGO? Za co doceniamy NGO, a co wzbudza nasz niepokój, jeśli chodzi o ich działanie? Z czym kojarzą się nam organizacje pozarządowe?
O tym wszystkim przeczytasz w najnowszym raporcie Badań Klon/Jawor „Ufamy, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych. Raport z badań 2023”.
Ufamy, ale…
Polki i Polacy ufają organizacjom pozarządowym i uważają, że są potrzebne. 63% polskiego społeczeństwa ufa NGO. To bardzo dobry wynik na tle innych instytucji: samorządu, rządu, Kościoła czy mediów. Podobny odsetek (62%) uważa, że organizacje są w Polsce potrzebne.
Zwiększył się odsetek Polek i Polaków, którzy mieli w ostatnim roku osobisty kontakt z organizacjami pozarządowymi (do 24%). Dla połowy osób, które miały osobisty kontakt z NGO, kontekstem spotkania była pomoc osobom z Ukrainy w związku z rosyjską inwazją. Nie ulega wątpliwości, że zaangażowanie i mobilizacja Polek i Polaków w pierwszych miesiącach wojny spowodowała intensyfikację ich kontaktów z podmiotami trzeciego sektora. Badania jakościowe pokazują jednak, że nie przełożyła się ona na większą rozpoznawalność poszczególnych organizacji czy pogłębienie wiedzy na temat funkcjonowania NGO.
A zatem, na dobry wizerunek organizacji pozarządowych nakłada się dość powierzchowna wiedza o funkcjonowaniu organizacji, np. sposobie ich finansowania czy pracy w organizacjach pozarządowych.
Co znajdziesz w raporcie?
Raport podsumowuje wnioski z reprezentatywnego badania opinii Polek i Polaków, a także pogłębionych badań fokusowych. W raporcie „Ufamy, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych” znajdziesz:
- syntetycznie przedstawione wnioski z badania, m.in. o zmianie w zaufaniu do organizacji, roli osobistych kontaktów z NGO, oczekiwaniach Polek i Polaków wobec organizacji,
- wykresy, infografiki z danymi oraz cytaty z przeprowadzonych wywiadów,
- dane o zmianie w zaufaniu i postrzeganiu NGO na przestrzeni lat,
- czynniki budujące i osłabiające zaufanie do NGO,
- zestawienie wyobrażeń Polek i Polaków na temat NGO z faktami,
- komentarz Doroty Setniewskiej, ekspertki od wizerunku NGO, koordynatorki kampanii „Organizacje społeczne To działa!”.
Poznaj koniecznie nasz nowy raport. A już wkrótce na łamach ngo.pl rozpoczniemy kolejną edycję cyklu „Pod lupą ngo.pl”, w ramach której będziemy publikować analizy, wywiady i opinie na temat wizerunku NGO.
Badania (reprezentatywny sondaż oraz badania fokusowe) wykonano we współpracy z Grupą 4P.
Źródło: informacja własna ngo.pl