Kontrola realizacji zadania publicznego. Jak się do niej przygotować?
Kontrolę realizacji zadania publicznego przewidują przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a precyzują zapisy umowy na realizację zadania publicznego. Sprawdź, kiedy samorząd może skontrolować, jak realizujesz zlecone Twojej organizacji zadanie publiczne. I jak się do tej kontroli przygotować.
Kontrolę realizacji zadania publicznego przewidują przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W art. 17 tej ustawy opisano co w szczególności może być kontrolowane i oceniane przez organ administracji publicznej zlecający realizację zadania publicznego:
- stopień realizacji zadania;
- efektywność, rzetelność i jakość realizacji zadania;
- prawidłowość wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania;
- prowadzeniem dokumentacji związanej z realizowanym zadaniem.
Te ogólne zapisy są doprecyzowane we wzorze Umowy o realizację zadania publicznego (Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu ds. Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań).
Zgodnie z tymi zapisami Zleceniodawca (czyli w przypadku Warszawy biuro lub wydział urzędu dzielnicy) sprawuje kontrolę prawidłowości wykonywania zadania publicznego przez Zleceniobiorcę (organizację pozarządową), w tym wydatkowania przekazanej dotacji.
Kiedy urząd może skontrolować realizację zadania?
Kontrola może być przeprowadzona w czasie realizacji zadania publicznego oraz po jego zakończeniu do czasu ustaniazobowiązania, o którym mowa w paragrafie 6 ust. 2 Rozporządzenia czyli przez okres 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku, w którym Zleceniobiorca realizował zadanie publiczne.
Oznacza to, że samorząd może skontrolować realizację zadania publicznego w ciągu 5 lat od daty zakończenia realizacji danego zadania oraz, że organizacja jest zobowiązana do przechowywania przez ten czas dokumentów.
Gdzie odbywa się kontrola?
Zgodnie ze wzorem umowy w czasie kontroli osobyupoważnione przez Zleceniodawcę (czyli Urząd m.st. Warszawy) do jej przeprowadzenia mogą:
- badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają znaczenie dla oceny prawidłowości wykonywania zadania publicznego
- oraz żądać udzielenia ustnie lub na piśmie informacji dotyczących wykonania zadania publicznego.
Ponad to kontrola może być przeprowadzona:
- w siedzibie organizacji,
- w miejscu realizacji zadania,
- a także w siedzibie Zleceniodawcy.
Co po kontroli?
O wynikach kontroli organizacja jest informowana w formie pisemnej. Jeśli w trakcie kontroli zostaną stwierdzone jakieś nieprawidłowości, zleceniodawca (samorząd) przekaże organizacji wnioski i zalecenia mające na celu usunięcie tych nieprawidłowości.
Organizacja ma 14 dnia o dnia otrzymania wniosków i zaleceń na ich zastosowanie. W tym czasie musi także pisemnie powiadomić Zleceniodawcę o sposobie ich wykonania.
Kontrola merytoryczna
Kontrola merytoryczna może być przeprowadzana bez zapowiedzi w trakcie realizacji zadania lub po akceptacji sprawozdania końcowego – wtedy musi być poprzedzona informacją przekazaną z wyprzedzeniem za pośrednictwem poczty lub na adres poczty elektronicznej wskazany w umowie.
W czasie kontroli merytorycznej zwraca się uwagę na:
- zgodność zakresu rzeczowego realizowanego zadania publicznego z umową; w tym jakość realizowanego zadania, liczbę uczestników/ stopień osiągniecia założonych w ofercie rezultatów;
- sposób dokumentowania rezultatów;
- realizację poszczególnych etapów/części zadania z harmonogramem realizacji zadania; w tym termin i miejsce realizacji zadania;
- sposób informowania o finansowaniu/dofinansowaniu zadania z budżetu m.st. Warszawy zgodny z przepisami umowy oraz umieszczenia prawidłowego znaku promocyjnego;
- dokumenty, związane z realizacją zadania (m.in. listy obecności, dyplomy, certyfikaty, inne dokumenty specyficzne dla realizacji zadania).
Jak się przygotować do kontroli merytorycznej?
Przypomnij sobie (lub zapoznaj się - to naprawdę ostatni moment) zapisy umowy, ofertę i sprawozdanie.
Sprawdź, czy realizujesz/ zrealizowałeś wszystko zgodnie z umową i ofertą.
Przygotuj dokumentację merytoryczną:
- realizowanych/zrealizowanych działań (zachowaj kolejność taką, jaka jest zapisana w ofercie/sprawozdaniu),
- osiągniętych rezultatów (jw.),
- promocji projektu,
- dostępności projektu (dla projektów ogłoszonych po 06.09.2021),
- dokumenty kadry (np. umowy, na podstawie których organizacja zatrudniała osoby realizujące zadanie).
Kontrola finansowa
Kontrola finansowa jest zapowiadana: informacja o rozpoczęciu kontroli dokumentacji finansowej zadania i konieczności przedstawienia stosownych dokumentów przekazywana jest z wyprzedzeniem za pośrednictwem poczty lub na adres poczty elektronicznej wskazany w umowie.
Gdy już wiemy, że nasze zadanie będzie kontrolowane finansowo, powinniśmy się przygotować, aby udostępnić:
- oryginały faktur i rachunków, związanych z realizacją zadania publicznego;
- potwierdzenia przelewów bankowych do faktur i rachunków płaconych przelewem,
- umowy zlecenia i o dzieło – wraz z rachunkami, które zostały zawarte w celu realizacji zadania publicznego,
- umowy o pracę z zakresem obowiązków (w uzasadnionych przypadkach oddelegowania do projektów, aneksy itp.) wraz z listą płac,
- dokumenty finansowe potwierdzające koszty poniesione z dotacji i z innych środków finansowych powinny być sporządzone i opisane zgodnie ze „Wzorem opisu dokumentów księgowych”.
Wzór ten stanowi załącznik do umowy. Sam opis powinien być sporządzony w sposób trwały, najlepiej na odwrocie dokumentu. Jeśli nie ma takiej możliwości, opis można zamieścić na osobnej kartce, która jednak powinna zostać w sposób trwały scalona z dokumentem księgowym.
Kontrolujący zwraca szczególną uwagę na:
- prowadzenie wyodrębnionej księgowości dla dotacji,
- prawidłowość dokumentacji wkładu własnego oraz jego rodzaj i wartość zgodnie z umową,
- racjonalność i terminowość wydatkowanych środków,
- prawidłowość i kompletność dowodów księgowych dotyczących wydatkowanych środków z dotacji, w tym prawidłowość opisów dokumentów księgowych,
- zgodność wydatków z pozycjami kosztorysu.
Jak się przygotować do kontroli finansowej?
Przypomnij sobie (lub zapoznaj się - to naprawdę ostatni moment) zapisy umowy, ofertę i sprawozdanie.
Przygotuj się, aby pokazać:
- rachunkowe wyodrębnienie dotacji (pełna rachunkowość lub uproszczona ewidencja przychodów i kosztów),
- zaksięgowanie dokumentów/wpisanie do ewidencji,
- dokumenty upoważniające osoby do składania podpisu,
- dokumentację związaną z działalnością odpłatną (jeśli dotyczy),
- dokumenty księgowe: faktury, rachunki, umowy cywilnoprawne z rachunkami, umowy o pracę z listą płac, delegacje itp. (zadania, kategorie kosztów) oraz potwierdzenia zapłaty – najlepiej uporządkuj je w kolejności występowania w kosztorysie.
PAMIĘTAJ!
Rozliczeniu nie podlegają:
- koszty na zasadzie ryczałtu,
- paragony, które nie są uznawane za fakturę uproszczoną,
- bilety wstępu,
- bilety komunikacji miejskiej, jednorazowe bilety za przejazdy.
PAMIĘTAJ!
Jako wkład finansowy rozliczeniu nie podlegają kompensata i barter. Mogą one stanowić dokumentację finansową wkładu rzeczowego.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23