Warszawskie organizacje pozarządowe mogą wyrażać opinie o miejskich dokumentach nie tylko w czasie ogłaszanych przez urząd konsultacji. Te, które włączają się w prace stołecznych ciał dialogu społecznego mają okazje pracować także nad innymi uchwałami i zarządzeniami.
Warszawa ma rozbudowaną strukturę ciał dialogu z organizacjami pozarządowymi. Zgodnie z Programem rozwoju współpracy m.st. Warszawy na lata 2021-2025 z organizacjami pozarządowymi ciałami dialogu społecznego są Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego (WRP), komisje dialogu społecznego – działające przy poszczególnych biurach, współpracujących z organizacjami pozarządowymi oraz przy urzędach dzielnic oraz Forum Komisji Dialogu Społecznego (FKDS).
Spośród nich zadania w zakresie konsultowania i wyrażania opinii na temat przyjmowanych w Warszawie uchwał i zarządzeń mają WRP oraz branżowe komisje dialogu społecznego (BKDS) i dzielnicowe komisje dialogu społecznego (DKDS).
Konsultacje z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego
Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego powoływana jest na podstawie Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 41 e). W ustawie opisano zadania, jakie mają rady. Zgodnie z tymi zapisami Warszawska Rada Pożytku, podobnie, jak wiele innych działających w kraju, zajmuje się m.in.:
- opiniowaniem projektów strategii rozwoju odpowiednio powiatów lub gmin,
- opiniowaniem projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4, oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, w tym programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy,
- wyrażaniem opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy,
- wyrażaniem opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych.
W praktyce oznacza to, że niemal na każdym posiedzeniu Warszawska Rada Pożytku opiniuje jakiś projekt miejskiej lub dzielnicowej uchwały lub zarządzenia. Członkowie i członkinie WRP zapoznają się z projektami przed posiedzeniem. Nierzadko także jeszcze przed posiedzeniem odbywa się dyskusja nad danym projektem. Podczas samego posiedzenia członkowie i członkinie rady mają okazję nie tylko zagłosować za pozytywną lub negatywną opinią projektu uchwały, ale także zadać pytania urzędnikowi prezentującemu dokument.
Na początku roku kalendarzowego Rada zbiera od miejskich biur informacje, nad jakimi dokumentami w danym roku zamierzają pracować. Na tej podstawie (do 31 marca danego roku) wskazuje (spośród listy planowanych projektów uchwał i aktów prawa miejscowego, które dotyczą działalności pożytku publicznego) projekty uchwał oraz aktów prawa miejscowego, jak również projekty dokumentów o charakterze strategiczno-programowym, które zamierza opiniować w danym roku kalendarzowym.
W ten sposób ustala swój plan pracy, który:
- uwzględnia dokumenty szczególnie interesujące z punktu widzenia organizacji pozarządowych i ich współpracy z Miastem, które niekoniecznie – zgodnie z obowiązującym prawem – muszą trafić do zaopiniowania przez Radę;
- ogranicza swoje zainteresowanie tylko do tych dokumentów, które rzeczywiście mogą mieć istotne znaczenie dla współpracy organizacji i stołecznego samorządu.
Pozytywne lub negatywne opinie WRP są przekazywane miejskim radnym oraz urzędnikom i Prezydentowi m.st Warszawy (szczególnie w przypadku zarządzeń).
Przy wydawaniu swoich opinii WRP uwzględnia wyniki konsultacji społecznych (jeśli takie były prowadzone) oraz zdanie komisji dialogu społecznego.
Przykłady aktów prawa miejscowego opiniowanych przez Warszawską Radę Działalności Pożytku Publicznego w 2022 r.:
- Program działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami do 2027 roku,
- uchwała w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na rok 2022,
- projekt uchwały w sprawie polityki młodzieżowej,
- wnioski o zmniejszenie środków finansowych przeznczonych na dotacje (np. w Biurze Sportu lub w dzielnicach),
- projekty uchwał w sprawie ustanowienia pomników przyrody,
- projekt uchwały Rady m.st. Warszawy w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji na terenie m.st. Warszawy, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej,
- projekt uchwały w sprawie przyjęcia Polityki różnorodności społecznej,
- projekt uchwały Rady m.st. Warszawy w sprawie określenia wykazu kąpielisk i sezonu kąpielowego na terenie miasta stołecznego Warszawy w 2022 roku,
- projekty uchwał w sprawie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy w 2022 r. oraz w sprawie Programu Przeciwdziałania Narkomanii m.st. Warszawa w roku 2022.
Konsultacje z komisjami dialogu społecznego
Konsultowanie projektów uchwał i zarządzeń przygotowywanych przez biura i dzielnice to także jedno z zadań branżowych i dzielnicowych komisji dialogu społecznego.
Obecnie w Warszawie działa 30 Branżowych Komisji Dialogu Społecznego (BKDS) i 18 Dzielnicowych Komisji Dialogu Społecznego (DKDS). Celem działania komisji jest polepszenie i podwyższenie efektywności działań kierowanych do mieszkańców Warszawy.
Głównym zadaniem merytorycznym komisji jest współtworzenie i konsultowanie polityki miasta w dziedzinie, w której działa komisja. Chodzi tu zwłaszcza o nowo powstające dokumenty i akty prawne urzędu.
Zadania BKDS-ów i DKDS-ów są opisane w Rocznym programie współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych. Należą do nich m.in.
1. konsultowanie i współtworzenie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez władze Miasta w zakresie działalności danego BKDS-u;
2. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z zadaniami publicznymi określonymi w § 6 ust. 1 oraz opiniowanie projektów ogłoszeń konkursowych;
3. wskazywanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do zespołów roboczych, które analizują uwagi zgłoszone do projektów aktów prawa miejscowego poddanych konsultacjom z organizacjami pozarządowymi.
BKDS-y lub DKDS-y opiniują przygotowywane przez dane biuro lub dzielnice projekty uchwał lub zarządzeń dotyczących spraw mieszczących się w katalogu sfer pożytku publicznego. Członkowie i członkinie komisji mają okazję zapoznać się z projektami przed swoim posiedzeniem, a podczas spotkania odbywa się dyskusja. Czasami dyskusje między członkami i członkiniami komisji odbywają się przed spotkaniami, także za pośrednictwem poczty elektronicznej. Członkowie komisji mogą zapraszać na swoje spotkania także ekspertów z zewnątrz, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem w czasie konsultowania danego aktu prawnego.
Uwagi zgłaszane przez komisje dialogu społecznego nie są wiążące: urząd może, ale nie musi ich uwzględniać w swoich projektach.
Czasami konsultacje projektów dokumentów miejskich są już tylko końcowym, formalnym, elementem znacznie dłuższego procesu. Komisje, szczególnie te bardziej aktywne i utrzymujące dobrą współpracę z Biurami lub Dzielnicami, są włączane w prace nad projektami uchwał lub zarządzeń znacznie wcześniej. Wtedy ich perspektywa i uwagi są uwzględnianie od początku prac nad dokumentami.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23