Utknęliśmy w internecie. Okres #zostańwdomu pokazał nam, jak ogromne znaczenie w naszym życiu ma sieć, jak wiele za pomocą nowych technologii i dostępu internetu jesteśmy w stanie zdziałać. Dla wielu osób jest to bardzo trudny czas zawodowo i prywatnie. Praca zdalna, o której wiele osób marzyło – z dnia na dzień stała się wyzwaniem.
Z tego artykułu dowiesz się: z jakich narzędzi korzystać, aby zadbać o komunikację w grupie, jak wykorzystać Social Media do współpracy z wolontariuszami, jak tworzyć wirtualne projekty.
Relacja offline, a relacja online
Pamiętajmy, że w gruncie rzeczy, w relacjach online i offline budowane są na tych samych podstawach – trosce, współpracy, szacunku i zaufaniu.
troska
Pomijam fakt, że obecnie bardziej niż zawsze potrzebne jest nam wzajemne wsparcie i ciepłe słowo. Nie możemy zadać tego pytania osobiście, ale możemy wspierać się w sieci. Rozmową i dobrym słowem możemy poratować zarówno offline, jak i online. Pamiętaj, że wiele osób ma problem z proszeniem o pomoc – warto “wyciągnąć do nich rękę” (ale tylko w rękawiczce ;)).
współpraca
Dbaj o bezpośredni kontakt z poszczególnymi wolontariuszami, jak i rozmowę grupową:
● wykorzystaj komunikatory, takie jak np.: Messenger, WhatsApp, Telegram, czy np. Slack
● zorganizuj video-spotkania: Zoom, Google Hangouts
● stwórz ankietę, aby zbadać potrzeby Twojego zespołu
● załóż grupę na Facebooku do wspólnej komunikacji i wymiany informacji
● zorganizuj projekt realizowany online
szacunek i zaufanie
W kontekście działań online warto zwrócić uwagę nai takie zachowania jak:
● szanowanie czasu pracy
● ustalanie konkretnych zasad współpracy i przestrzeganie ich
● dbanie o przestrzeń do wypowiedzi
Róbmy dobro – online
W sieci można zaobserwować zbiorowe poruszenie. Ludzie szukają zajęć i aktywności, które pozwolą im przetrwać ten czas.
Wybierz projekty, które zostały zablokowane przez #zostańwdomu, ale nadają się do realizacji online. Zapewniam, że wiele działań w jakiejś części jesteśmy w stanie przenieść do internetu. Zbierz grupę ochotników, która zaangażuje się we wspólny projekt. Zbuduj internetowy dream team!
To czas nie tylko pomagania, ale też zdobywania nowych umiejętności, które będą przydatne także po powrocie normalnej rzeczywistości.
Jeśli dostrzegasz moc w zespole, nie jesteś w stanie wygenerować wystarczająco zadań – zaproponuj działania i wsparcie w e-wolontariacie.
Doskonałym narzędziem online do pomagania w internecie jest TUDU.
Social Media – zróbmy to razem!
Portale społecznościowe mogą w tych czasach pomóc Ci zarówno w komunikacji wewnętrznej, jak i promocji działań w sieci.
Pracując w mediach społecznościowych obserwuję niesamowite zaangażowanie pracowników, firm, osób prywatnych w tworzenie contentu. Ludzie chętniej uczą się nowych technologii, odważają się stanąć przed kamerą, znajdują czas na tworzenie wartościowych treści. To czas, który warto wykorzystać na generowanie jakościowych treści i promocję w internecie. Doskonałym przykładem może być akcja Projektor– wolontariatu studenckiego, czyli #zmontujwiedzę, w ramach której wolontariusze dzielą się wiedza, ale też uczą nowych umiejętności.
Lista narzędzi “Must know” na okres #zostańwdomu (i nie tylko)
Trello
To narzędzie, dzięki któremu jestem w stanie zapanować nad pracą zdalną od kilku lat. Pomaga zarówno w organizacji czasu swojej pracy, jak i współpracy w zespole. To nic innego jak wirtualna lista TO DO. Więcej o tym narzędziu napisałam tutaj.
Slack
Komunikator, który pozwala zachować równowagę między pracą, a życiem prywatnym w mediach społecznościowych. Osoby, które przeniosły swoją komunikację wewnętrzną z Facebooka, na Slacka – wiedzą co mam na myśli. To narzędzie, które zdecydowanie nadaje się do komunikacji w grupie, gdy ta staje się wielowątkowa. Więcej o Slacku przeczytasz tutaj.
Zoom/Google Hangouts
Znam co najmniej kilka firm, w których video-spotkania były do niedawna kolosalnym wyzwaniem do zorganizowania, obecnie są wybawieniem. To niesamowite ułatwienie w komunikacji, ale też wspaniałe narzędzie do budowania wirtualnej więzi między ludźmi. Począwszy od spotkań biznesowych, po wirtualne spotkania towarzyskie.
Evenea
Portal, dzięki któremu zapanujesz nad zapisami na wirtualne wydarzenia w czasach #zostańwdomu. Zarówno wydarzenia komercyjne, jak i bezpłatne. Jeśli planujesz np. webinarium – koniecznie zerknij na https://evenea.pl/pl Co ważne – w przypadku wydarzeń nonprofit – portal nie pobiera opłat od organizatora.
ClickMeeting
Narzędzie dedykowane organizacji webinariów. Za jego pomocą możesz przeprowadzić szkolenie online z całą gamą możliwości, jak: videorozmowa, prezentacja slajdów, dzielenie się ekranem, zaprezentowanie filmu, czy stworzenie interaktywnej tablicy. Narzędzie pozwala również na zapis szkolenia, dzięki czemu pozyskasz materiał, który możesz wykorzystać w dalszej promocji.
Nasza #nowanormalność łatwa nie jest. Stawia nam nowe wyzwania, wymaga elastyczności i otwartości na zmiany. Jednak jeśli mamy możliwość wykorzystać internet do naszych działań – powinniśmy zrobić to na 200%.
Tekst jest częścią pakietu wsparcia dla organizacji pozarządowych – "Zadbaj o swoich wolontariuszy", w ramach którego opublikowane zostały już artykuły: