Praca i działanie w organizacjach społecznych często wymagają pełnego zaangażowania, poświęcenia czasu i nie lada energii. Jak zachować zdrowie psychiczne, gdy dążymy do zmian społecznych? Mamy dla Was 8 podpowiedzi!
Praca w organizacjach pozarządowych często wiąże się z pasją i zaangażowaniem w sprawy społeczne. Aktywiści i aktywistki poświęcają swój czas i energię, aby doprowadzić do rzeczywistych zmian społecznych. Nierzadko wiąże się to z dużym poczuciem odpowiedzialności i osamotnienia. A to z kolei prowadzi do zmęczenia, zniechęcenia, wypalenia.
Jak tego uniknąć? Jak zachować siły, dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, aby z powodzeniem realizować misję swoją lub organizacji? Zebraliśmy dla Was podpowiedzi, które mogą pomóc w utrzymaniu równowagi między zaangażowaniem społecznym a własnym dobrostanem.
1. Rozpoznaj i stawiaj własne granice
Jednym z warunków dbania o dobre samopoczucie jest umiejętność rozpoznawania własnych granic. Osoby angażujące się w działania społeczne często podejmują się wielu zadań jednocześnie, zaniedbując swoje potrzeby i własne granice. Ważne jest, aby umieć powiedzieć „nie” i nie bać się delegować obowiązków. Przyjrzyj się swoim możliwościom i zasobom, aby uniknąć przeciążenia.
Może w tym pomóc np. prowadzenie dziennika, w którym będziesz zapisywać swoje emocje i doświadczenia związane z pracą. Możesz tam wyrazić swoje obawy, sukcesy i refleksje. Regularne notowanie myśli pomoże w zrozumieniu swoich uczuć i poznaniu możliwości.
2. Zadbaj o swoje potrzeby
Zadbanie o siebie nie jest egoistyczne. Nie bez powodu stewardesy podczas instruktażu na wypadek awarii samolotu pouczają, aby dorośli najpierw sami założyli maskę z tlenem, a potem dopiero dziecku. Działając i pracując w organizacjach na rzecz swych podopiecznych, klientów czy beneficjentów często zapominamy o tym, że sami musimy zadbać o swoje siły.
Na przykład: w trakcie intensywnej pracy ważne jest, aby robić krótkie przerwy. Chociaż może się wydawać, że w ten sposób tracimy czas, krótka chwila odpoczynku może zwiększyć efektywność i pomóc w utrzymaniu koncentracji.
Regularna aktywność fizyczna, zdrowa dieta i sen to kluczowe elementy, które wpływają na ogólne samopoczucie. Warto też regularnie sprawdzać stan swojego zdrowia i robić przynajmniej podstawowe badania.
3. Nie jesteś sam
Mierząc się w codziennej pracy z wieloma trudnymi sytuacjami ludzkimi, złożonymi problemami społecznymi czy środowiskowymi można mieć poczucie osamotnienia. Myślisz, że jesteś z tym całym ciężarem sam lub sama.
Tymczasem, z podobnymi sytuacjami, wyzwaniami i odczuciami codziennie borykają się tysiące innych osób. Dzielenie się doświadczeniami z kolegami i koleżankami z Twojego zespołu lub z innych organizacji może przynieść nie tylko konkretne rozwiązania dla Twoich problemów w działaniach, ale także pomysły, inspiracje i strategie radzenia sobie z trudnymi emocjami i stresem. Poza wszystkim można nawiązać fajne i wartościowe relacje.
Ważne jest, aby nie bać się prosić o pomoc.
4. Nauczyć się radzić sobie ze stresem
Umiejętność radzenia sobie ze stresem jest kluczowa dla długotrwałego zaangażowania w działalność społeczną. Ćwiczenia relaksacyjne, medytacja czy joga mogą pomóc w utrzymaniu równowagi psychicznej.
Codzienne praktyki mindfulness czy krótkie sesje medytacyjne mogą pomóc w utrzymaniu spokoju umysłu. Nawet kilka minut dziennie poświęconych, aby skoncentrować się na oddechu, może znacząco wpłynąć na redukcję stresu.
ZOBACZ TAKŻE: Wypalenie aktywistyczne. Jak zapobiegać? Materiały po webinarium ngo.pl [film] >
CZYTAJ TAKŻE: Praktykowanie medytacji mindfulness a korzyści dla zdrowia psychicznego >
5. Ciesz się z małych sukcesów
Pracując w organizacji pozarządowej, łatwo stracić z oczu to, co nam się udaje. Skupienie na ciągle nowych wyzwaniach, gaszenie pożarów, realizacja zadania po zadaniu sprawiają, że nierzadko nie zauważamy dobra i wartości, które naszymi działaniami i ciężką pracą osiągnęliśmy.
Niezwykle cenne jest, aby umieć się zatrzymać i docenić te małe sukcesy i postępy. Uznanie własnych osiągnięć pomaga utrzymać motywację i satysfakcję z pracy.
CZYTAJ TAKŻE: Zmiany społeczne to maraton. Myślmy o sobie jako o długodystansowcach >
6. Zachowaj równowagę między pracą a życiem prywatnym
Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym dotyczy każdego i każdej z nas. Aktywiści czy pracowniczki organizacji pozarządowych nie stanowią tu wyjątku. To może być trudne, ale warto spróbować ustalić sobie swoje własne zasady, które nie pozwolą „przynosić” pracy do domu, za to dadzą szanse na realizację planów osobistych albo spędzanie wartościowego czasu z rodziną lub znajomymi.
Pomocne mogą być tutaj umiejętności skutecznego zarządzania czasem. Planowanie harmonogramu, priorytetyzacja zadań oraz umiejętne delegowanie obowiązków mogą pomóc w utrzymaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym.
CZYTAJ TAKŻE: Mother-life balance – równowaga, której potrzebują nie tylko mamy >
CZYTAJ TAKŻE: Jak efektywnie zarządzać czasem jako pracownik organizacji non-profit? >
ZOBACZ TAKŻE: O pracy i odpoczynku przy ekranie. Higiena cyfrowa dla każdego >
7. Pomyśl o edukacji i rozwoju osobistym
Inwestowanie w rozwój osobisty i zdobywanie nowych umiejętności może być inspirujące i motywujące. Udział w szkoleniach (także zdalnie), lektura książek związanych z obszarem, który Cię interesuje (niekoniecznie zawodowo) czy angażować się w projekty rozwojowe - to opcje warte rozważenia.
Obecnie rynek oferuje wiele takich możliwości, warto z nich korzystać, ale na własnych warunkach. Pamiętaj o swoich potrzebach, nie daj się porwać każdemu atrakcyjnemu hasłu.
8. Odpuść sobie i zaakceptuj niedoskonałość
Osoby pracujące w organizacjach i działające społecznie często starają się spełniać bardzo wysokie standardy w swojej pracy.
Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem. Praktykowanie samoakceptacji i umiejętność odpuszczania sobie w takich sytuacjach to cenne umiejętności, które mogą pomóc uniknąć frustracji i napięcia.
Nie zawsze wszystko będzie perfekcyjne, a przyjęcie tego faktu może poprawić samopoczucie. Zamiast krytykować siebie za ewentualne niepowodzenia, skup się na nauce z doświadczeń i poszukiwaniu lepszych rozwiązań.
Praktykowanie samoakceptacji pozwala lepiej zrozumieć swoje mocne strony i wartość, co przekłada się na większą pewność siebie i satysfakcję z własnych osiągnięć.
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.