ZHP popiera przekazanie jak największej liczby ogólnopolskich konkursów do obsługi NIW-CRSO [komentarz Martyny Kowackiej i Jakuba Laska]
Centralizacja procesów w ramach NIW-CRSO to szansa na uproszczenie i uporządkowanie systemu grantowego realizowanego przez centralne organy administracji publicznej.
Zmieniła się ustawa o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. W nowelizacji znalazły się zapisy otwierające przed Narodowym Instytutem Wolności nowe możliwości działania: NIW może być m.in. operatorem konkursów dotacyjnych ministerstw. Czy to szansa na lepszą koordynację konkursów administracji centralnej dla organizacji społecznych? Czy zagrożenie dla autonomii i specyfiki poszczególnych obszarów działalności organizacji społecznych? Zapraszamy do debaty!
Przeczytaj także:
- NIW jako operator konkursów dotacyjnych ministerstw. Szansa czy zagrożenie? Zapraszamy do debaty!
- Czas na refleksję [komentarz Piotra Frączaka]
- Nowe kompetencje Narodowego Instytutu Wolności to dobra wiadomość [komentarz Anny Spurek]
- Koordynacja w morzu resortowości? W oczekiwaniu na cud [komentarz Wojciecha Kaczora]
- Pozarządowy Czarny Kot. Od mieszania w szklance NIW herbata nie zrobi się słodsza [komentarz Rafała Kowalskiego]
- Dofinansowanie w pośpiechu. Dlaczego granty jednoroczne szkodzą organizacjom i jak może to zmienić NIW? [komentarz Michała Pietrzoka]
- Potrzebny jest nam nowy sposób myślenia o grantach [komentarz Magdy Krasowskiej-Igras]
- Nie o nowe szyldy chodzi, tylko o nową wyobraźnię [komentarz Mateusza Wojcieszaka]
Jesteśmy reprezentantami ZHP, które pozyskuje środki w otwartych konkursach ofert ogłaszanych przez jednostki finansów publicznych w tym m.in. MEN, MNiSW, MON, MSiT czy NIW oraz w prywatnych programach dotacyjnych.
Tylko w 2025 roku ZHP pozyskało i rozliczyło ok. 13 milionów złotych na działania poziomu ogólnopolskiego. W ramach tego realizowana jest bieżąca działalność: zintegrowany program edukacyjny i szkolenie kadr, obejmujący ponad 5 000 drużyn i gromad, w której zrzeszony jest ponad 115 tysięcy osób niemal w każdym powiecie w Polsce.
Nasz ruch wspiera rozwój młodych ludzi w duchu odpowiedzialności i służby (harcerskiego wolontariatu długoterminowego), a rdzeniem jego działania są dziesiątki tysięcy wolontariuszy. Aż 14 tysięcy z nich regularnie poświęca przynajmniej 20 godzin miesięcznie na prowadzenie drużyn, obozów i inicjatyw społecznych w każdym zakątku kraju. Skautowy model uczenia się poprzez działanie pozwala dzieciom i młodzieży rozwijać kompetencje społeczne, przywódcze i obywatelskie, a także wspiera ich rozwój duchowy i emocjonalny. W skali roku odbywają się tysiące biwaków, obozów, akcji wolontariackich i kampanii edukacyjnych w zakresie ochrony środowiska, zdrowia psychicznego czy działań humanitarnych. Nasze programy obejmują zarówno aktywności lokalne, jak i duże projekty ogólnopolskie i międzynarodowe.
Z tej perspektywy nasz głos w dyskusji nad rolą NIW-CRSO jako operatora konkursów dotacyjnych ministerstw wydaje się istotny i potrzebny.
Zdecydowanie popieramy dążenia do ujednolicenia zasad przyznawania dotacji rządowych dla organizacji pozarządowych i przeniesienia obsługi regularnych naborów z ministerstw do jednej, wyspecjalizowanej jednostki. Centralizacja procesów w ramach NIW-CRSO to szansa na uproszczenie i uporządkowanie systemu grantowego realizowanego przez centralne organy administracji publicznej.
Obecnie organizacje muszą zmagać się z wieloma platformami i systemami (Witkac, EBOI, SOP, Rogrant, Amodit, OSF, SL2014, eGranty, ECAS, SOD NIW itd.), które różnią się nie tylko funkcjonalnościami, ale i jakością.
SOD NIW jest jednym z najlepiej przygotowanych, ale wciąż wymaga rozwoju (np. brak eksportu budżetów do Excela czy brak centralnej listy konkursów tak jak np. w Witkacu). Inne systemy utrudniają pracę organizacjom przez błędy, nieintuicyjny interfejs, awarie lub konieczność wielokrotnego wprowadzania tych samych danych.
Postulaty
ZHP postuluje zatem dalszą konsolidację procesów grantowych i wprowadzenie ujednoliconych wymagań formalnych, takich jak:
- rezygnacja z wymagania oryginałów KRS i statutów przy każdym naborze;
- odstąpienie od papierowych potwierdzeń ofert i sprawozdań;
- likwidacja konieczności przesyłania podpisanych oświadczeń, które już wynikają z danych systemowych;
- uproszczenie sprawozdawczości finansowej (np. brak wymogu załączania skanów faktur, jeśli rezultaty projektu są udokumentowane).
Doceniamy klarowność zasad w programach NIW-CRSO i podejście instytucji do racjonalnej kontroli. Nasze sprawozdania są rzeczowo oceniane, a kontrole mają charakter wspierający.
Jednocześnie zwracamy uwagę na konieczność wsparcia NIW-CRSO w kontekście rosnącej liczby programów, a co za tym idzie obciążenia pracowników. Konieczne jest zwiększenie zespołu o kolejnych ekspertów, rozszerzenie zatrudnienia na stałych opiekunów programów i rozłożenie zarówno terminów sprawozdawczości, jak i ogłaszanych naborów na cały rok, zamiast kumulowania ich w okresie jesienno-zimowym.
Niestety wciąż zdarzają się w NIW-CRSO opóźnienia w terminach wypłaty środków dotacyjnych, co znacznie utrudnia działania organizacją pozarządowym – jest to coś, nad czy na pewno trzeba pilnie popracować i trwale rozwiązać ten problem.
Wspieramy również postulaty wzmocnienia jakości ocen eksperckich w programach takich jak FIO czy PROO – przez specjalizację ekspertów w konkretnych obszarach pożytku publicznego, większą szczegółowość ocen i zapewnienie im dłuższego czasu na ocenę projektów.
Na osobną uwagę zasługuje temat cyfryzacji. Jeśli wszystkie dotacje rządowe znajdą się pod opieką NIW-CRSO, łatwiej będzie wdrożyć automatyczne narzędzia AI do weryfikacji wniosków, analizy budżetów, kontroli sprawozdań, a w przyszłości również integracji z Krajowym Systemem e-Faktur. Będzie to oszczędnością zarówno dla organizacji pozarządowych, jak i Skarbu Państwa.
Zespół NIW to atut
Na koniec chcemy podkreślić, że otwartość i profesjonalizm zespołu NIW-CRSO to jeden z największych atutów tej instytucji. Zespół ten rozumie specyfikę trzeciego sektora i potrafi elastycznie oraz z szacunkiem reagować na potrzeby organizacji. To właśnie ten “czynnik ludzki” sprawia, że ZHP popiera przekazanie jak największej liczby ogólnopolskich konkursów do obsługi NIW-CRSO, oby tylko z jednoczesnym zwiększeniem liczby pracowników Instytutu.
Jesteśmy przekonani, że przy odpowiednim wsparciu zasobowym i zachowaniu wysokich standardów, zmiana ta będzie korzystna dla całego społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.
Martyna Kowacka – wieloletnia instruktorka Związku Harcerstwa Polskiego w stopniu harcmistrzyni. Od 2022 roku Naczelniczka Związku Harcerstwa Polskiego. Od lat aktywna w sektorze pozarządowym. Jest członkinią Rady Działalności Pożytku Publicznego, Rady ds. Młodzieży Narodowej Rady Rozwoju powołanej przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę, rady Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz zespołu do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na co dzień z ramienia ZHP współpracuje z wieloma organizacjami pozarządowymi, nie tylko tymi harcerskimi.
Jakub Lasek – magister finansów i rachunkowości, działacz społeczny, wolontariusz, aktywista, lider i trener. Kierownik Wydziału Finansowania Organizacji Głównej Kwatery Związku Harcerstwa Polskiego – największej polskiej organizacji wspierającej dzieci i młodzież w samorozwoju. Od 15 lat jest czynnie zaangażowanym instruktorem harcerskim, pracującym wolontariacko z młodzieżą, jej liderami oraz trenerami. Członek Rady Fundacji Geko im. Moniki Mnich wspierającej w działaniu NGO oraz wolontariuszy. Współzałożyciel Opolskiego Centrum Wolontariatu „Iskra”, e-learningu o wolontariacie impakt.org.pl oraz narzędzia do diagnozy kultury organizacyjnej DrogowskazyKultury.org. Członek grupy roboczej ds. wolontariatu i aktywizmu przy Minister ds. Społeczeństwa Obywatelskiego.
Śródtytuły i wyróżnienia pochodzą od redakcji.
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.