Wytyczne dotyczące dostępności dla stołecznych Biur i Dzielnic
20 września 2021 r. zaczną obowiązywać wymogi prawne dotyczące zachowania dostępności w zlecanych przez podmioty publiczne zadaniach i ich wykonywania przez podmioty niepubliczne, w tym organizacje pozarządowe. Pod koniec lipca do warszawskich Biur i Dzielnic trafiły wytyczne w tej sprawie przygotowane wspólnie przez Pełnomocniczkę Prezydenta m.st Warszawy ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz Pełnomocniczkę Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności.
Art. 4. ust. 3 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze specjalnymi potrzebami stanowi, że podmiot niepubliczny, realizując zadania finansowane z udziałem środków publicznych, na podstawie zawartej umowy, jest zobowiązany do zapewnienia dostępności w zakresie określonym w tej umowie.
„Intencją ustawodawcy jest zapewnienie, aby wszelkie działania realizowane ze środków publicznych objęte były reżimem dostępności, ale tylko w takim zakresie, jaki jest możliwy, wykonalny i uzasadniony w tych działaniach. Sposób zapewnienia dostępności generalnie określa art. 6 ustawy, ale to podmiot przekazujący środki publiczne powinien dookreślić w umowie warunki, które musi spełnić podmiot niepubliczny realizując zadanie. Sposób i precyzja tego dookreślenia zależeć będzie od charakteru i zakresu zadania, na które przekazywane są środki publiczne” – czytamy w materiałach opublikowanych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej na stronie Portalu Funduszy Europejskich w zakładce Pytania i odpowiedzi.
Dostępność w umowach o realizację zadań publicznych. Ministerstwo opublikowało wskazówki >
Bez kar i skarg
W Warszawie już od kilku miesięcy trwały prace nad przygotowaniem wytycznych dla Biur i Dzielnic, na podstawie których będą sporządzane umowy na realizację zadań publicznych. Wytyczne przygotowały wspólnie Pełnomocniczka Prezydenta ds. współpracy z organizacjami – Ewa Kolankiewicz oraz Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności – Donata Kończyk.
Pod koniec lipca dokument trafił do urzędników. Przy jego opracowaniu Pełnomocniczki korzystały z materiałów otrzymanych z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących dostępności przy zlecaniu zadań oraz z odpowiedzi na pytania, które spływały do Ministerstwa od samorządów i organizacji pozarządowych.
– Najważniejsze z mojej perspektywy jest to, że nie mamy obowiązku wprowadzania kar dla organizacji i że – według obecnej wykładni Ministerstwa – na działania w ramach zadań zleconych nie będzie można składać skarg z powodu niezapewnienia dostępności – komentuje Ewa Kolankiewicz. – Obowiązkiem dla samorządu jest wprowadzenie do umów zapisów zapewniających dostępność i to obligatoryjnie musimy wdrożyć, pamiętając o dostępie alternatywnym. Z uwagi na to, że wytyczne mogą ewoluować, zmieniać się, kształtować się będzie orzecznictwo – w procedurze konkursowej zamierzamy wprowadzić odesłanie do wytycznych, by w łatwy sposób móc dostosowywać postanowienia do praktyki, która w naturalny sposób ukształtuje nasze postępowanie. Mam nadzieję, że uda nam się efektywnie wdrożyć wytyczne. Wierzę, że realizacja zadań publicznych m.st. Warszawy w sposób dostępny będzie procesem, który dzięki współpracy Miasta i organizacji przyniesie więcej korzyści dla mieszkańców niż problemów proceduralnych dla urzędników i organizacji.
Wytyczne są dostępne w plikach do pobrania
Dostępność w dotacjach
-
Wytyczne – Dostępność w dotacjach >
docx ・25.89 kB
-
Wytyczne – Dostępność w dotacjach (załącznik) >
docx ・16.02 kB
Dostępność w ogłoszeniach i ofertach konkursowych – podstawowe informacje
Z wytycznych przygotowanych przez m.st. Warszawa wynika m.in., że:
1. Przy konstruowaniu zapisów ogłoszeń konkursowych każdorazowo biuro/dzielnica, przeprowadzające konkurs, decyduje o szczegółowości i charakterze zapisów. Rekomenduje się za każym razem analizę i weryfikację umieszczenia poszczególnych wymagań wynikających z art. 6 ustawy o zapewnianiu dostępności.
2. W ogłoszeniu konkursowym powinna znaleźć się informacja wskazująca, które elementy z art. 6 ustawy są obligatoryjne do zastosowania przy realizacji danego, konkretnego zadania publicznego.
3. Nakładając na zleceniobiorcę obowiązki związane z zapewnieniem dostępności, biuro lub dzielnica Urzędu m.st. Warszawy powinno zaplanować w ogłoszeniu konkursowym wysokość przekazanych środków, z uwzględnieniem realizacji zadań w sposób dostępny, tak, aby Zleceniobiorca nie musiał angażować dodatkowych zasobów finansowych na ten cel poza kosztami realizacji zadania publicznego, wskazanymi w ofercie.
4. W przypadku zadań niejednorodnych, złożonych lub o nierozpoznanym sposobie ich realizacji w momencie ogłaszania konkursu, biuro lub dzielnica Urzędu m.st. Warszawy może wskazać w ogłoszeniu, że to oferent powinien zaproponować, wskazać, w jaki sposób zapewni realizację wymagań z art. 6 ustawy.
5. Rolą komisji dialogu społecznego, opiniujących projekty ogłoszeń konkursowych jest analiza zakresu dostępności wymaganej przy realizacji konkretnego zadania publicznego. Podczas opiniowania projektu ogłoszenia konkursowego organizacje pozarządowe mają możliwość realnego wpływu na wymogi dot. dostępności określane przez m.st. Warszawę.
6. Środki finansowe w ramach realizacji zadania publicznego mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z zapewnianiem dostępności przy realizacji zleconych zadań publicznych.
7. Informacje o projektowanym poziomie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w ramach zadania w obszarze architektonicznym, cyfrowym, komunikacyjno-informacyjnym lub przewidywanych formach dostępu alternatywnego oferent powinien zawrzeć w sekcji VI oferty – inne działania mogące mieć znaczenie przy ocenie oferty. Ewentualne bariery w poszczególnych obszarach dostępności i przeszkody w ich usunięciu powinny zostać szczegółowo opisane i uzasadnione wraz z określoną szczegółowo ścieżką postępowania w przypadku dostępu alternatywnego.
8. W sytuacji występowania barier architektonicznych i braku możliwości ich usunięcia w lokalu zaplanowanym do realizacji zadania Zleceniobiorca zobowiązany jest szczegółowo uzasadnić sytuację w ofercie. Ponadto Zleceniobiorca powinien opisać zaplanowane rozwiązania zapewniające dostęp alternatywny do usług, produktów, które będą świadczone w ramach zadania. Przez dostęp alternatywny można rozumieć w szczególności zmianę organizacji realizacji zadania, wsparcie innej osoby, wykorzystanie rozwiązań technologicznych.
9. Zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy o zapewnianiu dostępności, w indywidualnym przypadku, jeżeli oferent nie jest w stanie, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami w zakresie, o którym mowa w art. 6 pkt 1 i 3 (minimalne wymagania w zakresie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej), oferent jest obowiązany zapewnić takiej osobie dostęp alternatywny. Według art. 7 ust. 2 ustawy dostęp alternatywny polega w szczególności na:
- a. zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub
- b. zapewnieniu wsparcia technicznego osobie ze szczególnymi potrzebami, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii lub
- c. wprowadzeniu takiej organizacji podmiotu publicznego, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
10. Sankcją dla organizacji będzie możliwość rozwiązania umowy przez Miasto. Umowa może być rozwiązana przez Zleceniodawcę w drodze jednostronnego oświadczenia ze skutkiem natychmiastowym w przypadku niewywiązywania się Zleceniobiorcy z obowiązku zapewniania dostępności, o którym mowa w ust. …. Umowy (stanowi to kolejną przesłankę rozwiązania umowy dotacyjnej).
11. Spełnienie wskazanych w umowie wymagań w zakresie dostępności powinno podlegać weryfikacji podczas kontroli realizacji zadań publicznych.
Źródło: UM st. Warszawy
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23