Współpraca pozafinansowa w działaniu na rzecz organizacji pozarządowych
Współpraca pozafinansowa Urzędu m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi dotyczy tych działań, w których nie dochodzi do transferów finansowych między stronami. Nie oznacza to jednak, że kwestie finansowe są tutaj zupełnie pomijane, ponieważ – nierzadko – od tego, co dzieje się we współpracy pozafinansowej i jak ona przebiega zależy to, jak kształtuje się współpraca finansowa Urzędu m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych.
Dialog między organizacjami pozarządowymi a Urzędem m.st Warszawy odbywa się poprzez system ciał dialogu społecznego. To właśnie szczególnie w tych ciałach – branżowych i dzielnicowych komisjach dialogu społecznego – ma miejsce (zapisane w rocznych programach współpracy Miasta z organizacjami) zasięganie opinii oraz współpraca przy tworzeniu dokumentów strategicznych.
Organizacje, których cele statutowe pokrywają się z zadaniami gminy, siłą rzeczy liczą na dofinansowanie.
Natomiast, jaka ma być procedura otrzymania tych środków, jak wysokie mają być dotacje, kto może na nie liczyć – to podlega współpracy pozafinansowej.
Od współpracy pozafinansowej, od dialogu z urzędnikami zależy jakość współpracy finansowej.
Zbigniew Wejcman – ekspert ds. organizacji pozarządowych, Stowarzyszenie BORIS
Jednym z ważniejszych zadań i przywilejów komisji dialogu społecznego jest m.in. opiniowanie projektów ogłoszeń otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych. Przed ogłoszeniem konkursów biura i dzielnice, które mają zamiar powierzyć organizacjom realizację zadań publicznych konsultują poszczególne zapisy ogłoszenia z przedstawicielami organizacji pozarządowych skupionych w danej branżowej (czyli działającej przy biurze) lub dzielnicowej (czyli działającej przy określonym urzędzie dzielnicy) komisji dialogu społecznego.
Realny wpływ na ważne sprawy
Organizacje dzięki udziałowi w komisjach mają okazję nie tylko wyrazić swoje zdanie na temat omawianych zapisów, ale przede wszystkim – kierując się swoimi doświadczeniami – rekomendować, jakie zadania będą finansowane z pieniędzy publicznych, według jakich kryteriów będą oceniane oferty, a także, co będzie brane pod uwagę przy rozliczaniu realizacji zadania.
W ten sposób – pozafinansowy – wpływają na dysponowanie miejskim budżetem, kształtują pewne zasady rządzące współpracą finansową, rekomendują rozwiązania ważne dla wielu organizacji pozarządowych oraz dla mieszkanek i mieszkańców stolicy.
Komisje dialogu społecznego angażowane są nie tylko do opiniowania ogłoszeń konkursowych, ale także do wypracowania bardziej strategicznych rozwiązań, dotyczących współpracy Miasta i organizacji lub polityk publicznych, realizowanych przez Urząd m.st. Warszawy.
Niosącą ważne konsekwencje dla codziennego działania organizacji była współpraca urzędników i organizacji pozarządowych podejmowana przy okazji wprowadzania do warszawskiej procedury konkursowej zapisów o rozliczeniu realizacji zadań publicznych poprzez rezultaty. Nowe zasady określania rezultatów działań organizacji i ich rozliczania (wprowadzone w 2019 r.) zbiegły się z wyzwaniami związanymi z realizacją zadań publicznych w warunkach epidemii COVID-19. Przysporzyło to sporo problemów, zarówno organizacjom, jak i urzędnikom. Wspólny namysł, szkolenia i ustalenie reguł postępowania – to był najlepszy sposób, aby ten trudny moment przejść możliwie bezpiecznie dla wszystkich aktorów.
Wprowadzenie nowej procedury konkursowej zbiegło się z wyzwaniami związanymi z pandemią. To utrudniło wspólne przejście przez tę zmianę: uniemożliwiało lub znacznie ograniczyło możliwości różnych działań edukacyjno-szkoleniowych dla urzędników i dla organizacji.
Wydział, którym kieruję współpracuje z organizacjami zajmującymi się przeciwdziałaniem przemocy, profilaktyką i rozwiązywaniem problemów z uzależnieniami, aktywizacją seniorów, przeciwdziałaniem wykluczeniu społecznemu. (…) Udało się, wspólnymi siłami, analizując składane oferty i sprawozdania, doprowadzić do tego, że organizacje już wiedzą, jak te rezultaty zapisać, aby dało się je rozliczyć (…).
Już na etapie prac nad ogłoszeniami konkursowymi razem z przedstawicielami organizacji w Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego dyskutowaliśmy o tym, jakie to mogą być rezultaty.
A potem – już bardziej szczegółowo – przygotowując umowę z każdą organizacją były te zapisy precyzowane. I podczas kolejnych aktualizacji umów.
Marcin Czempiński – naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Świadczeń dla Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy.
Razem znaczy lepiej
Mądre wydatkowanie środków publicznych jest główną troską samorządu. Ważną częścią tego jest namysł nad przeznaczaniem określonych kwot na realizację (także przez organizacje pozarządowe) zadań publicznych w różnych dziedzinach miejskiego życia.
Istotne jest, czy i ile pieniędzy na dany „temat” zostanie zagwarantowanych w miejskim budżecie (tutaj swoją rolę opiniodawczą realizuje Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego), ale równie ważne jest, w jaki sposób te środki zostaną „zagospodarowane” przez organizacje. Innymi słowy: jakie oferty trafią do komisji konkursowych.
Zarówno Miastu, jak i organizacjom pozarządowym zależy, aby były one jak najlepsze i odpowiadające na potrzeby mieszkanek i mieszkańców Warszawy. Jest to możliwe także dzięki współpracy pozafinansowej. Ofertę szkoleń, konsultacji i seminariów ma dla organizacji Stołeczne Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych (SCWO) – finansowane przez Miasto i prowadzone przez konsorcjum czterech organizacji wspierających. Stowarzyszenia i fundacje korzystają z tej oferty bezpłatnie. SCWO doradza nie tylko w sprawach związanych ze składaniem ofert w konkursach, ale także w tych dotyczących zarządzania organizacją i jej codziennej działalności (w problemach prawnych, księgowych, związanych z pracą zespołu itp).
Ważnym elementem współpracy pozafinansowej jest również docenienie i podziękowanie za wysiłki podejmowane na rzecz lepszego życia mieszkanek i mieszkańców stolicy.
W 2010 roku Urząd m.st. Warszawy zainaugurował konkurs na najlepszą warszawską inicjatywę pozarządową S3KTOR. Poprzez ten konkurs Urząd podkreśla rolę całego stołecznego trzeciego sektora jako kluczowego partnera w działaniach na rzecz rozwoju miasta i poprawy jakości życia mieszkańców, promuje i wzmacnia warszawskie stowarzyszenia i fundacje oraz inspiruje i pomaga w budowaniu partnerstw.
W ciągu trzynastu edycji konkursu (od 2010 do 2023 roku) od warszawskich organizacji wpłynęło ponad 1,4 tys. zgłoszeń i zostało wybranych ponad 100 laureatów.
Tekst jest fragmentem publikacji "Współpraca pozafinansowa m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych. Dobre praktyki" .
Publikacja ukazała się nakładem Stowarzyszenia Klon/Jawor.
Publikacja powstała w ramach Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych (SCWO) – bezpłatnego systemu wsparcia dla organizacji prowadzących działania na rzecz mieszkanek i mieszkańców Warszawy, współfinansowanego przez m.st. Warszawę.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23