W Sejmie nowelizacja pożytku. Zlecanie zadań bez konkursu dla fundacji Skarbu Państwa
Od roku obserwujemy projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, który jest propozycją Ministerstwa Spraw Zagranicznych i dotyczy zapisania w ustawie kolejnego wyjątku od standardowych reguł zlecania zadań publicznych. 6 października 2022 r. projekt trafił do Sejmu.
Omawiany projekt jest projektem rządowym. Propozycja wyszła z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Opisywaliśmy ją wcześniej m.in. w artykule: Nowelizacja pożytku. Znika wybrana fundacja, zostają fundacje Skarbu Państwa. Projektowi nadano już numer druku (2695) i skierowano go do pierwszego czytania do Komisji Łączności z Polakami za Granicą oraz Komisji Spraw Zagranicznych.
Bez konkursu dla wybranych
Nowe prawo da możliwość Premierowi oraz wskazanym dwóm ministrom zlecanie zadań bez konkursu. Zadania będą mogły realizować WYŁĄCZNIE fundacje Skarbu Państwa. Z trybu bezkonkursowego będzie można skorzystać "jeżeli jest to niezbędne ze względu na ochronę istotnych interesów środowisk polskich za granicą lub dla realizacji strategicznych celów polityki polonijnej rządu".
Zlecanie zadań z pominięciem standardowych trybów z ustawy o działalności pożytku jest już możliwe. Taką sytuację opisuje np. zmieniony niedawno niedawno art. 11b ustawy pożytkowej.
Pierwszy raz jednak będziemy mieli do czynienia z pominięciem trybu konkursowego i jednocześnie zawężeniem kręgu podmiotów, którym można przekazać środki. Co więcej zawężenie to wskazuje na fundacje Skarbu Państwa, czyli podmioty, których zależność od rządu jest zazwyczaj wysoka i trudno jest je zaliczyć do trzeciego sektora. Projektodawcy nie kryją jednak, że z ich punktu widzenia jest to zaleta - decydują się na zlecanie zadań właśnie tej grupie, ponieważ jej bardziej ufają, mają nad nią większą kontrolę i są przekonani, że właśnie te fundacje będą działać szybciej i skuteczniej niż pozostałe (patrz uzasadnienie poniżej). Warto przypomnieć, że w początkowej fazie pracy nad tym przepisem planowano wskazać na konkretną, wymienioną z nazwy fundację (zob. Tryb zlecania zadań dla jednej wybranej fundacji).
Proponowany nowy artykuł w ustawie o pożytku
Art. 11ba. 1. Prezes Rady Ministrów, minister właściwy do spraw zagranicznych lub minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, jeżeli jest to niezbędne ze względu na ochronę istotnych interesów środowisk polskich za granicą lub dla realizacji strategicznych celów polityki polonijnej rządu, mogą zlecać z pominięciem otwartego konkursu ofert realizację zadań publicznych w zakresie, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 28, fundacji utworzonej przez Skarb Państwa. Przepisy art. 47 oraz art. 151 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku gdy zadanie publiczne, o którym mowa w ust. 1, ma charakter inwestycyjny, łączna kwota środków przyznanych w kolejnych latach na dofinansowanie inwestycji, ze środków niepochodzących z budżetu Unii Europejskiej, nie może być wyższa niż 80% planowanej wartości kosztorysowej inwestycji.
3. Ograniczenia, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym w odniesieniu do inwestycji o istotnym znaczeniu dla środowisk polskich za granicą.
Przyznanie Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego kompetencji do zlecania fundacji utworzonej przez Skarb Państwa realizacji zadań z pominięciem zasady otwartego konkursu ofert, umożliwi realne i szybkie wsparcie Polonii i Polaków za granicą, między innymi w przypadku konieczności reagowania na bieżące wydarzenia utrudniające realizacje działań zaplanowanych w trybie konkursowym określonym w art. 11 UDPPiW.
(…)
Za możliwością powierzania fundacjom utworzonym przez Skarb Państwa realizacji określonych zadań z pominięciem trybu konkursowego przemawia fakt, że Skarb Państwa wykonuje wobec nich prawa fundatora oraz sprawuje nadzór wynikający z ustawy o fundacjach. Proponowane rozwiązanie pozwoli więc w znacznie lepszym stopniu zabezpieczyć interesy Skarbu Państwa, zwłaszcza w przypadku najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych o charakterze strategicznym.
(fragment uzasadnienia do projektu)
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23