6 października 2022 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Nad ustawą pochyli się teraz Senat.
Przyjęta ustawa była projektem rządowym. Opisywaliśmy ją m.in. w artykule: Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ma na celu usprawnienie funkcjonowania Narodowego Instytutu Wolności przez uzupełnienie regulacji ustawowych w obszarach tego wymagających, które zostały zidentyfikowane w trakcie praktycznego stosowania przepisów ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (…).
(początek uzasadnienia)
Jakie zmiany zaplanowano?
W ustawie znalazły się m.in. zmiany dotyczące:
- sposobu prac Rady Narodowego Instytutu
- zasad zatrudniania pracowników NIW-u
- zasad współpracy i kręgu podmiotów, z którymi Instytut współpracuje (właściwie do których kieruje swoje działania - programy)
- działalności wydawniczej Instytutu
- regulaminów konkursowych i innych aspektów prowadzenia konkursów
- przychodów NIW-u
- budżetu na kolejne lata.
Co dalej z ustawą
Przyjęta ustawa została skierowana do Senatu. Najbliższe posiedzenie, na którym senatorowie będą mogli zająć się tą nowelizacją zaplanowane jest na ostatni tydzień października (26-28.10).
Ocena nowelizacji
Przed zakończeniem sejmowych prac nad omówionym tu projektem ustawy Piotr Frączak oceniał:
"Na wstępie trzeba przypomnieć, że ustawa o NIW powstała przy dużych obawach części środowiska pozarządowego (por. np. OFOP: Narodowe Centrum – nie rozwiązuje problemów, tworzy nowe) i czas raczej potwierdził, niż obalił te obawy. W tym kontekście też trzeba oceniać nawet czysto formalne zmiany w tej ustawie. Nowe kompetencje NIW? Proponowana zmiana w art. 23 (zmiana ust. 1 i dodanie ust. 1a) sugeruje, że NIW – nie tylko jest od wspierania społeczeństwa obywatelskiego, ale także jego „zastępowania”. Oto NIW już nie „zarządza” programami, ale je „realizuje” i to zarówno „samodzielnie lub we współpracy”. Zarobkowa działalność wydawnicza? Dodanie w art. 24 ust. 7 w brzmieniu: „Narodowy Instytut może prowadzić także działalność wydawniczą dotyczącą społeczeństwa obywatelskiego.” jest nie tylko próbą konkurencji z wydawanymi przez organizacje pozarządowe, instytucje naukowe i gospodarcze publikacjami (w tym promowanie rządowej wizji społeczeństwa obywatelskiego), ale także – jak wynika z planowanych zmian w art. 32 – dodatkowym źródłem przychodu dla NIW. Nie wydaje się, że taka dodatkowa działalność NIW miała uzasadnienie."
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23