Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego trafi teraz do Sejmu. Posłowie będą mogli się nim zająć już w połowie września. Przepisy mają wejść w życie 14 dnia od dnia ogłoszenia i jest bardzo prawdopodobne, że nastąpi to jeszcze w tym roku.
Pierwszą wersję projektu poznaliśmy 30 marca 2022 roku (zobacz: Nowelizacja ustawy o NIW-CRSO. 7 dni na konsultacje), ale jego zapowiedź pojawiła się jeszcze w połowie 2021 r. (zobacz: Projekt ustawy o zmianie ustawy – o Narodowym Instytucie Wolności. Zapowiedź).
Pod koniec lipca przygotowano kolejną wersję projektu (datowaną na 21 lipca), która upubliczniona została w serwisie legislacja 27 lipca (zob. projekt z 21 lipca w serwisie legislacja.gov.pl + wersja "po komisji prawniczej").
Projekt nie pokazał się jeszcze na stronach sejmowych, nie znamy więc na dzień dzisiejszy (24.08) ostatecznej wersji, nad którą pochylą się posłowie.
Zobacz projekt ustawy, uzasadnienie i ocenę skutków regulacji w serwisie legislacja.gov.pl
Zawartość projektu
23 sierpnia na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pojawił się komunikat o przyjęciu projektu przez Radę Ministrów. Komunikat wymienia najważniejsze rozwiązania, które zawarto w przyjętym projekcie. Podajemy za komunikatem.
- Uregulowane zostaną możliwości prowadzenia przez NIW-CRSO działalności wydawniczej dotyczącej społeczeństwa obywatelskiego.
- Zwiększone zostaną limity wydatkowe na lata 2023-2026, w związku z uruchomieniem dodatkowych programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
- Wprowadzone zostaną zmiany w zatrudnieniu pracowników na zastępstwo, które umożliwią elastyczne reagowanie na potrzeby kadrowe.
- Wprowadzone zostaną usprawnienia dotyczące funkcjonowania Rady NIW-CRSO.
Koła gospodyń wiejskich i organizacje rzemieślnicze
Z propozycji, które znalazły się w projekcie (opieramy się tu na wersji z końca lipca udostępnionej w serwisie legislacja.gov.pl) warto jeszcze zwrócić uwagę na nowe brzmienie ustępu 1 w artykule 30 ustawy o NIW-CRSO.
proponowane brzmienie ustępu 1 w art. 30 [podkreśl. red.]
Narodowy Instytut realizuje programy, o których mowa w art. 23 ust. 1 samodzielnie lub we współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, kołami gospodyń wiejskich, o których mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 2256) oraz podmiotami wymienionymi w art. 7 ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2020 r. poz. 2159)
Uzasadniając zmianę w art. 30 projektodawcy skupili się na trybach zlecania zadań, które zostały doprecyzowane (w nowo dodanym ustępie 1a tego artykułu), ale wydaje się, że nowa redakcja zacytowanego ustępu 1 ma na celu rozwianie wątpliwości co do rodzajów podmiotów, które mogą korzystać ze wsparcia NIW-u.
Budżet NIW - stała potrzeba nowelizacji
Na końcu projektu pojawia się zmiana w kwotach, którymi NIW ma dysponować w kolejnych latach. To nie pierwsza zmiana tych kwot. Wpisanie do ustawy planowanego na kolejne okresy budżetu instytucji nie jest standardem - co prawda daje większą stabilność i gwarancję finansowania jej działań, ale też generuje konieczność częstej korekty tych kwot, która następuje właśnie w formie nowelizacji ustawy (co nie jest procedurą łatwą). Kwoty z art. 46 ustawy o NIW-CRSO, na skutek omawianej nowelizacji, zmienią się po raz piąty, a ostatnia ich zmiana miała miejsce na początku tego roku.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23