Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego przedstawił projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Projekt został upubliczniony w serwisie legislacja.gov.pl 30 marca 2022 roku i przesłany do konsultacji publicznych.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ma na celu usprawnienie funkcjonowania tej instytucji poprzez uzupełnienie regulacji ustawowych w obszarach tego wymagających, zidentyfikowanych w trakcie praktycznego stosowania przepisów ustawy z dnia 15 września 2017 r. (…)
Ustawa o NIW-CRSO weszła w życie 28 października 2017 r. Od chwili jej uchwalenia nie została przeprowadzona żadna nowelizacja. Ponad czteroletni okres funkcjonowania Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (…) pozwolił na zebranie doświadczeń w zakresie funkcjonowania tego podmiotu. Projektowane zmiany mają na celu usprawnienie funkcjonowania NIW-CRSO oraz wyeliminowanie niejasności i wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiły się w trakcie praktycznego stosowania przepisów ustawy.
(fragment uzasadnienia)
Zobacz projekt ustawy, uzasadnienie i ocenę skutków regulacji w serwisie legislacja.gov.pl
Zakres nowelizacji
Projekt ustawy proponuje zmiany w 12 artykułach ustawy oraz dodanie do niej 2 nowych artykułów. Jednym z dodawanych artykułów jest obszerny art. 30a, który dotyczy zwrotu środków z dotacji, a także umarzania należności finansowych - w uzasadnieniu znajdziemy wyjaśnienie, że będzie to "lex specialis dla art. 61 i art. 64 UOFP [ustawy o finansach publicznych], uwzględniający specyfikę udzielania oraz zwrotu dotacji w ramach programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego".
Pełen zakres nowelizacji w skrócie opisuje ocena skutków regulacji. OSR podaje, że projektowane zmiany dotyczą:
1) sposobu i organizacji funkcjonowania Rady NIW-CRSO;
2) możliwości odstąpienia od ogłaszania konkursów o naborze w przypadku zatrudniania pracowników na zastępstwo;
3) uporządkowania kwestii związanych z procedurami przy zastosowaniu których NIW-CRSO wydatkuje środki publiczne dla organizacji pozarządowych i zastosowanie których jest uzależnione od źródła finansowania danego zadania oraz od istnienia odrębnych, szczegółowych regulacji;
4) uregulowanie kwestii związanych z przystąpieniem do zadań będących w toku i finansowaniem lub dofinansowaniem poniesionych uprzednio na ich realizację wydatków;
5) rozszerzenie uprawnień Dyrektora NIW-CRSO w zakresie wydawania decyzji nakazujących zwrot nienależnie udzielonej dotacji w całości lub części;
6) uregulowanie możliwości prowadzenia przez NIW-CRSO, innych rodzajów działalności, niż określone w art. 24, w tym działalności wydawniczej;
7) zmiany o charakterze technicznym i redakcyjnym mające na celu dostosowanie przepisów ustawy do wymogów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r. poz. 217, z póżn.zm.) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z póżn.zm.) celem wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych.
zobacz OSR do projektu >>>
Koła Gospodyń Wiejskich w nowelizacji ustawy o NIW-CRSO
W nowelizacji warto też zwrócić uwagę na zmiany w artykule 30. Ustęp 1 w tym artykule ma otrzymać nowe brzmienie.
ustęp 1 art. 30 [proponowane nowe brzmienie]
Narodowy Instytut realizuje programy, o których mowa w art. 23 ust. 1 samodzielnie lub we współpracy z organizacjami pozarządowymi, podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz kołami gospodyń wiejskich, o których mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 2256).
Wskazanie wprost w omawianym przepisie, które podmioty mogą współpracować z Narodowym Instytutem w realizacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego zrealizuje postulat jasności prawa, a w konsekwencji może przyczynić się do lepszej realizacji programów dzięki szerszej grupie podmiotów zgłaszających się do udziału w ich realizacji.
(fragment uzasadnienia)
Zmiana we wskazanym ustępie polega na pojawieniu się w nim określonych podmiotów - z organizacjami pozarządowymi na czele (z odwołaniem do definicji organizacji z ustawy o działalności pożytku). W artykule pojawiają się też Koła Gospodyń Wiejskich - wskazuje to na wątpliwości, jakie ma projektodawca (a prawdopodobnie również NIW jako realizator programów i ogłaszanych w ich ramach konkursów) z zakwalifikowaniem Kół Gospodyń, jako organizacji pozarządowych. Nowelizacja tych wątpliwości nie rozwiewa (raczej je pogłębia), ale wpisanie KGW wprost do ustawy ma spowodować, że do nich również będą mogły być kierowane działania Narodowego Instytutu Wolności.
Jednocześnie z omówionego ustępu znika określenie "w drodze otwartego konkursu ofert". Niestety uzasadnienie nie tłumaczy co jest powodem wykreślenia tego sformułowania ze wskazanego fragmentu ustawy.
W nowelizacji znajdziemy też inne zmiany do art. 30, które mierzą się m.in. z problemem "określenia ram czasowych kwalifikowalności kosztów pokrywanych z dotacji, przypadających na okres przed podpisaniem umowy".
Konsultacje projektu
Omówiony projekt przekazany został do konsultacji publicznych. Do listu przewodniego z prośbą o zgłoszenie uwag do projektu załączono listę 206 organizacji, do których skierowano prośbę. List w serwisie legislacja.gov.pl umieszczono z datą 30 marca (podobnie jak projekt). W liście znajdziemy informację, że uwagi należy zgłosić w ciągu 7 dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie list kończy formuła, zgodnie z którą "nieprzedstawienie stanowiska w ww. terminie zostanie uznane za rezygnację z jego przedstawienia".
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23