UEPIK dla OPP. Sprawozdawczość organizacji pozarządowych – poznajemy projekt. Część 4
Kontynuujemy omawianie projektu ustawy o sprawozdawczości organizacji pozarządowych. I na chwilę zostawiamy temat sprawozdań. Bo ustawa, wbrew nazwie, nie dotyczy tylko sprawozdawczości. Proponuje również znaczne poszerzenie grupy organizacji pozarządowych, które będą miały prawo stosować uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
Organizacje pozarządowe, które prowadzą uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów nie muszą składać, jak NGO-sy prowadzące księgowość wg ustawy o rachunkowości, sprawozdań finansowych. Ale UEPIK może stosować ograniczona grupa organizacji. Projekt ustawy o sprawozdawczości organizacji pozarządowych proponuje poszerzenie grupy uprawnionej do UEPIK. I to znaczne poszerzenie!
UEPIK dla OPP
W obecnym stanie prawnym organizacje, które mają zarejestrowany status pożytku publicznego mają zakaz prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (czyli prostszej formy księgowości wg zasad opisanych w ustawie o działalności pożytku).
W projekcie proponuje się (…) wprowadzenie regulacji umożliwiających prowadzenie uproszczonej rachunkowości również przez organizacje pożytku publicznego (uchylenie art. 10a ust. 1 pkt 3).
Jak czytamy w uzasadnieniu (cytat powyżej) nastąpi to przez prosty zabieg wykreślenia z art. 10a ustawy o działalności pożytku (to artykuł omawiający zasady prowadzenia UEPIK) punktu 3 w ustępie 1 tego artykułu.
Posiadanie statusu organizacji pożytku publicznego nie eliminowałoby już organizacji z kręgu podmiotów uprawnionych do stosowania uproszczonej ewidencji.
UEPIK dla NGO z przychodami do miliona złotych
Dziś uproszczoną ewidencję mogą stosować organizacje pozarządowe z rocznymi przychodami do 100 tys. złotych (zob. Które organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów). Zmiana zaproponowana w projekcie jest znacząca - proponuje się zwiększyć kwotę aż 10 krotnie - do miliona złotych.
Ta zmiana spowodowałaby, że - gdyby brać pod uwagę tylko wielkość budżetów organizacji - do prowadzenia UEPIK uprawnione byłyby niemal wszystkie!
Zwiększenie wysokości kwoty uprawniającej do prowadzenia uproszczonej rachunkowości w formie ewidencji przychodów i kosztów objęłoby 95% wszystkich organizacji, zwiększając tym samym liczbę NGO uprawnionych do rozliczania swojej działalności w uproszczonej formie, bez prowadzenia szczegółowego systemu rachunkowości.
UEPIK a korzystanie z dotacji
Projektodawcy postanowili wyraźnie zaznaczyć, że prowadzenie uproszczonej ewidencji nie eliminuje organizacji pozarządowych z kręgu podmiotów, które mogą otrzymywać "dotacje i subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych na realizację zadań zleconych".
Proponuje się również umożliwienie prowadzenia uproszczonej rachunkowości w sytuacji otrzymywania dotacji lub subwencji z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych na realizację zadań zleconych.
Realizację tego celu planuje się osiągnąć przez doprecyzowanie w ustawie o rachunkowości (w art. 2), że jej przepisy mają zastosowanie w przypadku "jednostek niewymienionych w pkt 1-6, jeżeli otrzymują one na realizację zadań zleconych dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych i w roku poprzedzającym osiągnęły z tego tytułu przychody w wysokości przekraczającej 100 000 zł - od początku roku obrotowego, w którym dotacje lub subwencje zostały im przyznane”.
Jak widać zapisana tu kwota 100 tys. złotych nie koresponduje z milionem - czyli nowym z poziomem przychodów dopuszczalnym w UEPIK. Do uproszczonej ewidencji będą więc uprawnione NGO-sy z przychodami nieprzekraczającymi miliona, ale organizacje, które mają z dotacji np. 150 tys. UEPIK-u prowadzić nie będą.
(…) prowadzenia pełnej rachunkowości będą zobowiązane podmioty, które otrzymują na realizację zadań zleconych dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych i w roku poprzedzającym osiągnęły przychody w wysokości przekraczającej 100 000 zł - od początku roku obrotowego, w którym dotacje lub subwencje zostały im przyznane. Poniżej tego progu, będzie możliwe prowadzenie uproszczonej rachunkowości na zasadach określonych w ustawach regulujących działalność danych podmiotów – także w przypadku osiągania przychodów z tytułów, o których mowa powyżej.
Obowiązki sprawozdawcze z ustawy, również dla prowadzących UEPIK
Prowadzenie UEPIK nie zwolni organizacji pozarządowych z realizacji obowiązków sprawozdawczych wskazanych w projekcie ustawy. O tym, kto i jakie obowiązki będzie miał nie decyduje bowiem rodzaj prowadzonej księgowości, ale zakwalifikowanie do jednej z wymienionych w ustawie grup (zob. Podział organizacji…).
Poszerzenie kręgu organizacji uprawnionych do prowadzenia uproszczonej ewidencji wiąże się więc z istotną konsekwencją - organizacjom tym pojawią się obowiązki sprawozdawcze o różnym natężeniu (a biorąc pod uwagę przepisy o sposobie realizacji tych obowiązków, których jeszcze w tym cyklu nie omawialiśmy, pojawi się też konieczność posiadania przez NGO-sy z UEPIK elektronicznych podpisów). Zniknie więc jedna z wyróżniających cech dzisiejszej prostej księgowości, często decydująca o tym, że organizacje wybierają tę formę.
"Nowa" UEPIK nie będzie już oznaczała dla organizacji ją prowadzących braku sprawozdań.
Czy UEPIK udźwignie sprawozdania?
W tym miejscu pojawia się też poważna wątpliwość. Czy dane zbierane w ramach UEPIK pozwolą organizacji na realizację obowiązków nakładanych przez ustawę? Dużych trudności można się spodziewać m.in. przy sporządzaniu sprawozdań finansowych wg ustawy o rachunkowości. A do sporządzania takich sprawozdań będą zobowiązane wszystkie organizacje pożytku, a więc również te OPP, które zdecydują się na prowadzenie UEPIK (co, jak wskazaliśmy wyżej, projekt dopuszcza).
W uzasadnieniu do projektu ustawy znajdziemy ślad refleksji na ten temat, ale dotyczy on wyłącznie kwestii wyodrębnienia środków z 1%.
Sytuacja podmiotów posiadających status organizacji pożytku publicznego w odniesieniu do źródeł finansowania działalności różni się od organizacji nie posiadających tego statusu jedynie możliwością pozyskiwania środków z 1% PIT. Środki te mogą być w sposób przejrzysty ewidencjonowane w formie uproszczonej. Powyższe stanowi argument uzasadniający włączenie organizacji pożytku publicznego do katalogu podmiotów uprawnionych do prowadzenia uproszczonej rachunkowości.
Projekt ustawy o sprawozdawczości organizacji pozarządowych w serwisie legislacja.gov.pl – zobacz tekst projektu, uzasadnienie, ocenę skutków regulacji.
Weź udział w konsultacjach!
Zobacz:
- Sprawozdawczość organizacji pozarządowych – poznajemy projekt ustawy. Część 1
- Podział organizacji i ich obowiązki. Sprawozdawczość organizacji pozarządowych – poznajemy projekt. Część 2
- Jedna baza sprawozdań. Sprawozdawczość organizacji pozarządowych – poznajemy projekt. Część 3
- Kontrola. Sprawozdawczość organizacji pozarządowych – poznajemy projekt. Część 5
- Informacja o źródłach przychodów. Sprawozdawczość organizacji pozarządowych – poznajemy projekt. Część 6
- Terminy. Sprawozdawczość organizacji pozarządowych – poznajemy projekt. Część 7
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23