Strona WWW to najważniejsze miejsce w Internecie dla każdej organizacji społecznej. Tu trafią twoi pierwsi zainteresowani wolontariusze i darczyńcy. To, jak ich przywitasz i jak przedstawisz organizację, będzie miało niebagatelny wpływ na ich pierwsze wrażenie i chęć zaangażowania. W tym artykule dowiesz się, na co zwrócić uwagę tworząc lub modyfikując stronę internetową, by stała się pierwszym mocnym punktem obecności twojej organizacji w sieci.
Jak przed każdym narzędziem, tak i przed stroną WWW warto postawić konkretne cele do zrealizowania. Witryna ma zadanie przede wszystkim: budować wizerunek i zaufanie wobec organizacji, gromadzić informacje dotyczące jej działań i wskazywać odbiorcom sposoby niefinansowego i finansowego zaangażowania się w jej misję.
Powinniśmy patrzyć na ekran i wyświetlone na nim treści oczyma użytkownika. Czy łatwo będzie mu zrozumieć, czym się zajmujemy? Czy bez trudu znajdzie najważniejsze dane? Czy będzie w stanie sprawnie skontaktować się z nami lub przekazać darowiznę? To tylko wybrane pytania, które powinniśmy sobie zadać, nim zaprosimy na stronę gości.
Facebook nie wystarczy?
Rezerwacja domeny i nazw użytkownika w mediach społecznościowych, to jedne z pierwszych działań komunikacyjnych, jakie podejmują świeżo powstałe organizacje społeczne. Jak się okazuje, Facebook czy Instagram dla wielu polskich NGO-sów stały się w ostatnich latach priorytetem, jeśli nie jedynym kanałem kontaktu w sieci. Jak podaje Stowarzyszenie Klon/Jawor:
między 2012 a 2018 rokiem procent organizacji posiadających stronę internetową praktycznie się̨ nie zmienił, za to odsetek organizacji prowadzących profil w mediach społecznościowych wzrósł ponad 2,5-krotnie. 47% organizacji prowadzi zarówno stronę internetową, jak i profil w mediach społecznościowych, 17% organizacji prowadzi wyłącznie stronę, a 16% publikuje wyłącznie w mediach społecznościowych.
Warto zastanowić się, czy powierzenie większości informacji publikowanych w Internecie komercyjnej firmie zza Atlantyku to odpowiedzialne rozwiązanie. Własna strona internetowa, no właśnie własna, to miejsce, nad którym mamy pełną kontrolę, które odporne jest na algorytmy, i które możemy zaprojektować na swoją miarę. Niezależnie od fascynujących, nowych serwisów i trendów, witryna w sieci od wielu lat jest uznawana przez organizacje za najbardziej efektywne narzędzie do komunikacji i fundraisingu. Przewodzi stawce, trzymając się pod rękę ze starymi, dobrymi wiadomościami e-mail, zostawiając w tyle social media.
Nie taka znowu bułka z masłem
Strona internetowa organizacji to nie tylko zadanie do odhaczenia. To nieustanny proces tworzenia i adaptowania się do otaczającej rzeczywistości. Dziś świat designu nieustannie ewoluuje, a wymagania odbiorców rosną. Każdego dnia stykają się oni z setkami witryn, atrakcyjnych kreacji i aplikacji. Nawet jeśli nie znają się na ich budowie, coraz sprawniej oceniają ich użyteczność. Jeśli napotkają na problem, np. podczas zapisu do newslettera lub przekazywania darowizny, po prostu biegną dalej. Strony z listą projektów, statutem, kontaktem i logo, które znamy sprzed pięciu lat, i które można postawić w kilka godzin, już nie wystarczą. Trzeba nam czegoś więcej. Choć to nie przysłowiowa bułka z masłem, warto podjąć wyzwanie i wyjść naszym beneficjentom, fanom i darczyńcom naprzeciw.
Skąd wiadomo, że strona potrzebuje odświeżenia? W odpowiedzi pomoże ci kilka podstawowych pytań. Sprawdź, czy twoja strona:
- jest aktualna i możesz ją łatwo aktualizować?
- przypomina statyczną broszurę, czy narzędzie do angażowania?
- wyświetla się czytelnie na telefonach i tabletach (jest responsywna)?
- umożliwia komfortowe przekazanie darowizny?
- jest czytelna i dostępna?
- jest często odwiedzana?
Jak zaprojektować efektywną stronę organizacji?
Jeśli odpowiedzi na powyższe pytania dają jasny sygnał, że przyszła pora na zmiany, lub przygotowujesz nową stronę dla swojej organizacji, mamy dla ciebie kilka wskazówek. Zaczynamy!
1. Opowiedz o misji
Użytkownicy strony internetowej, zwłaszcza ci, którzy spotykają się z nią po raz pierwszy, chcą dowiedzieć się, czym zajmuje się twoja organizacja i w jaki sposób zmienia otaczającą ich rzeczywistość. Pokaż im swoje działania! Nie każ scrollować ani wertować podstron. Użyj prostych zdań, wymownych, prawdziwych fotografii i opowiedz o misji swojej fundacji lub stowarzyszenia. Kilka pierwszych sekund obcowania ze stroną powinno wystarczyć, by przekazać gościowi najważniejsze informacje o celu działania organizacji.
2. Projektuj dla odbiorców
Dla wielu organizacji menu strony stanowi jednocześnie tabele z pełną rozpiską realizowanych projektów i raportów z działania. Ale czy taka lista jest zrozumiała dla kogoś z zewnątrz? Projektując stronę, wciel się w potencjalnych odbiorców swoich działań. Ułóż nawigację i treści w prosty i czytelny sposób, zadbaj o przyjemny w odbiorze design i warstwę wizualną.
Historie (czyli modny ostatnimi czasy storytelling) możesz wykorzystywać już na poziomie strony głównej. Wystarczą krótkie, kontrastowe i łatwe do skanowania teksty w parze ze zdjęciami i filmami wideo. Nie idź na skróty. Postaw na jakość i prawdziwe emocje. Pełne ciepła spojrzenie czy szczery uśmiech, to obrazy, które powodują, że ludzie skanujący miliony pikseli, nagle się zatrzymują. Jeśli to możliwe używaj własnych fotografii. Nawet gorsze, ale własne ujęcie ilustrujące pracę twojej organizacji, jest lepsze od plastikowej, stockowej fotografii.
Nie zapomnij także o brandingu, czyli konsekwentnym wykorzystaniu logo organizacji i spójnej z nim kolorystyce. Barwy mogą zwracać uwagę odbiorców na konkretne elementy i wytyczać ścieżki działania w internetowym gąszczu. Strona WWW, jako centrum dowodzenia twojej organizacji w sieci, powinna nadawać bowiem ton i charakter komunikacji w innych kanałach, takich jak media społecznościowe czy e-mail marketing.
3. Projektuj, by angażować
Dobra witryna internetowa nie tylko zachęca ludzi do oglądania, ale także ich angażuje. Jeśli zamontujesz na niej odpowiednie narzędzia wraz z bezpośrednimi zwrotami zachęcającymi do włączenia się (Call To Action/CTA), może stać się portalem, za pośrednictwem którego odbiorcy poznają twoją organizację i wesprą jej działania. Zaangażowanie może wyrażać się na bardzo wiele sposobów:
Oferta form zaangażowania – pierwsza wizyta na stronie to okazja to wzajemnego poznania się. Warto przedstawić więc odbiorcy pełną paletę możliwości współpracy. Organizacje zawierają tu m.in. ofertę pomocy wolontariackiej, propozycję podpisania petycji, dołączenie do grona fanów w mediach społecznościowych, prośbę o pomoc w udostępnieniu ważnych informacji, czy zachętę do zorganizowanie akcji fundraisingowej (np. w dniu urodzin).
Formularz zapisu do newslettera – rozbudowana i aktywna baza subskrybentów to jedna z największych wartości, jakie może wyobrazić sobie organizacja. Strona internetowa to doskonałe miejsce, by ją rozwijać. Budując formularz, omijaj sztampowe "subskrybuj nasz newsletter". Pokaż wartość stojącą za wiadomościami i społeczność, którą one jednoczą.
Przycisk "Przekaż darowiznę" i podstrona do przekazywania wsparcia – darowizna finansowa o to jeden z najwyższych poziomów zaangażowania w misję twojej organizacji. Warto pokazać odbiorcom strony tę możliwość i przeprowadzić ich przez proces przekazania datku w jak najprostszy sposób. Wszystko zaczyna się od przycisku "przekaż darowiznę", który coraz powszechniej gości i na stronach polskich organizacji społecznych. Powinien być świetnie widoczny (zazwyczaj przypięty jest w prawym górnym rogu) i prowadzić do podstrony, na której potencjalny darczyńca znajdzie formularz wpłaty. Więcej informacji nt. fundraisingowych funkcji strony internetowej znajdziesz wśród materiałów na końcu wpisu.
4. Dopracuj szczegóły
Szybkość ładowania, responsywność (skalowanie strony na urządzeniach mobilnych), łatwy dostęp do informacji kontaktowych i wyszukiwarki, możliwość udostępniania treści w mediach społecznościowych, czytelnie oznaczone linki, odpowiednio ustawione pop-upy, to wszystko mniejsze elementy, które także w znaczący sposób wpływają na generalny odbiór witryny. Nie osiadaj na laurach, doszlifuj najmniejsze detale, tak, by strona internetowa, stała się profesjonalną wizytówką Twojej organizacji i efektywnym narzędziem komunikacji.
Podsumowanie
Dziś, kiedy offline i online żyją w całkowitej symbiozie, komunikacja w Internecie stanowi podstawę działania organizacji społecznych. Warto budować ją na stabilnym fundamencie, którym powinna być profesjonalna strona internetowa. Nie szczędź na nią czasu, ani zasobów. Niech błyszczy i łączy twoją organizację z rzeszami zaangażowanych odbiorców.
Przydatne materiały:
Źródło: Sektor 3.0