Jakość, a nie ilość: znajdź właściwych zwolenników, aby Twoja organizacja mogła się rozwijać
Niezależnie od tego, czy potrzebujesz darczyńców, wolontariuszy, współpracowników czy sympatyków dla swojej organizacji, trudno jest przyciągnąć więcej zwolenników w tak konkurencyjnym środowisku. Na szczęście organizacje mają teraz dostęp do większej liczby kanałów niż kiedykolwiek wcześniej, aby przybliżyć ludziom swoją misję oraz realizowane projekty. Wybierając priorytety i łącząc je z odpowiednimi działaniami, organizacje non-profit mogą nie tylko zyskać więcej zwolenników, ale także znaleźć ludzi, którzy będą z Waszą organizacją związani na dłużej.
Krok 1: Określ swoją misję
Czy wiesz, że przeciętny człowiek podejmuje decyzję w zaledwie 7 sekund? Przytłoczony ilością otrzymywanych wiadomości i ciągłym podejmowaniem decyzji, człowiek analizuje informacje tak szybko, że jest zmuszony do podejmowania natychmiastowych decyzji i działań.
Podobnie jest z misją Twojej organizacji. Jest ona ważna i ma ogromne znaczenie dla Twojej społeczności, tej, dla której działasz. Jednak dla zwrócenia uwagi potencjalnych nowych zwolenników wymaga szybkiego działania i odpowiednich umiejętności sprzedażowych.
Twoja misja powinna być podsumowana w jednym zdaniu, które wyjaśnia: komu służysz, jaki problem rozwiązujesz oraz poprzez jakie konkretne działania go rozwiązujesz.
Podpowiadamy, jakie informacje powinny się znaleźć:
- co robicie (Wasza sprawa, dla której służycie)
- jaka jest potrzeba (lub wyzwanie przed jakim stoi beneficjent)
- nazwa organizacji
- problem, który rozwiązujecie
- w jaki sposób to robicie (unikalny sposób rozwiązania problemu)
Dla przykładu, weźmy lokalną organizację zaangażowaną w walkę ze zmianami klimatycznymi. W jaki sposób działa? Czym się wyróżnia na tle innych organizacji, które chcą robić to samo? Korzystając z powyższych wskazówek, ich misja mogłaby wyglądać następująco:
„Fundacja dla poprawy klimatu” to organizacja non-profit zajmująca się ochroną środowiska, która zmniejsza i ogranicza roczne zanieczyszczenie na terenie woj. podlaskiego poprzez organizowanie comiesięcznych dni sprzątania, tworzenie i rozpowszechnianie edukacji oraz zwiększanie świadomości na temat problemów związanych ze zmianami klimatycznymi.
Powyższa propozycja odpowiada na wszystkie nasze kluczowe pytania: kto, gdzie, kiedy, jak i dlaczego. Zwróć uwagę, główną grupą odbiorców powyższego komunikatu będą konkretni odbiorcy. „Fundacja dla poprawy klimatu” skorzysta przede wszystkim z zainteresowania swojej lokalnej, podlaskiej społeczności, a zachęcone osoby będą pojawiać się co miesiąc na akcjach sprzątania i będą propagować misję (oraz zapraszać swoich znajomych do jej wsparcia). Z kolei mieszkaniec województwa zachodnio-pomorskiego poszuka innej, lokalnej dla tego typu inicjatywy.
Choć może to brzmieć początkowo niepokojąco, to faktycznie o wiele więcej zyskamy, znajdując właściwych i zaangażowanych w sprawę zwolenników wśród naszej lokalnej społeczności niż komunikując i próbując szukać sprzymierzeńców na terenie całej Polski.
Krok 2: Zoptymalizuj stronę internetową NGO
Kiedy Twoja misja została już jasno określona, przyszedł czas przygotowanie swojej strony internetowej.
Przeciętnie osoba odwiedzająca stronę po raz pierwszy podejmuje decyzję o tym, czy chce na niej zostać i dowiedzieć się więcej o Twojej organizacji w ciągu pierwszych 10-15 sekund od wejścia na stronę (dane dotyczą wejść na komputerze, laptopie).
Dlatego warto zadbać o to, aby Twoja strona działała szybko i była czytelna.
Aby zoptymalizować swoją stronę pod kątem przyciągnięcia większej liczby potencjalnych sympatyków, możesz:
- Poprawić czas ładowania się strony. Raport Google wskazuje, że ponad 50% użytkowników wchodzących na stronę przez telefon opuszcza ją w ciągu 3 sekund – jeśli strona się w tym czasie nie załaduje. W celu sprawdzenia swojej strony możesz użyć PageSpeed Insights od Google.
- Dodać krótką, jasną misję do strony głównej. Niech będzie widoczna bez potrzeby przewijania.
- Upewnić się, że Twoja strona ma prostą nawigację, a jej użytkownicy na każdym kroku swojej „podróży” będą wiedzieli, gdzie są i jaki jest możliwy kolejny krok. Dodanie przycisków „call-to-action” bezpośrednio pod nagłówkiem strony jest dobrym sposobem na przekierowanie uwagi ludzi do przekazania dotacji, zaangażowania się lub dowiedzenia się więcej o sprawie.
Krok 3: Przyciągnij więcej odwiedzających
Gdy Twoja misja jest jasna, a strona zoptymalizowana, czas, aby przyciągać odpowiednich użytkowników na swoją stronę internetową. W tym pomogą działania marketingu przychodzącego (ang. Inbound marketing). Jest to proces przyciągania właściwych osób poprzez zastosowanie odpowiedniego przekazu i w odpowiednim czasie.
Ten rodzaj działań marketingowych pozwoli Ci na spotkanie się z Twoimi idealnymi odbiorcami tam, gdzie są online i zachęcić ich do zaangażowania poprzez pomocne, edukacyjne i pomocne treści.
Oto kilka sposobów, które pozwolą Ci na przyciągnięcie i powiększenie Twojej grupy zwolenników:
- Artykuły na blogu: twórz treści (artykuły, posty, rekomendacje) edukacyjne i informacyjne, aby dotrzeć do odbiorców, którzy dopiero zaczynają się interesować sprawą i potrzebują rzetelnego źródła informacji.
- SEO (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) – upewnij się, że odbiorcy mogą w łatwy sposób znaleźć Twoją organizację podczas szukania w wyszukiwarce internetowej.
- Reklamy Google Ad Grants: przygotuj kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google w ramach grantu dla organizacji pozarządowych.
- Media społecznościowe: Dotrzyj do swoich odbiorców tam, gdzie są najbardziej aktywni online. Twórz dedykowane kapanie, oznaczając swoją główną grupę docelową, region oraz słowa kluczowe związane z Twoją misją i działaniami Twojej organizacji.
- Infografiki: to przyciągający uwagę i zapadający w pamięć sposób na podkreślenie statystyk związanych z Twoją misją.
- Wideo: Angażujące i efektowne treści pokazują Twoje działania i wpływ.
- Podcasty: Bądź innowacyjny i zacznij realizować własne podcasty, aby podzielić się historiami sukcesu lub zwiększyć świadomość poprzez zapraszanie ekspertów w swojej dziedzinie.
Więcej o marketingu internetowym możesz się dowiedzieć z kursów „Internetowe Rewolucje” przygotowanych przez Google, a o Google Ad Grants w webinarze realizowanym przez TechSoup Polska.
Krok 4: Dbaj o relacje ze swoimi sojusznikami
Weź pod uwagę nowych odwiedzających, którzy są zainteresowani Twoją misją, ale nie są jeszcze gotowi na zaangażowanie.
W większości nowi użytkownicy potrzebują wejść w interakcję z Twoją organizacją więcej niż raz, zanim zdecydują się na zaangażowanie. Aby zbudować większe wsparcie ze strony odwiedzających, ważne jest, aby stworzyć „niski próg” form wejścia i umożliwić im nawiązanie relacji bez zaangażowania czasowego lub finansowego.
Potencjalne osoby, które zainteresowały się naszą sprawą powinny mieć jasno określone i możliwe do wykonania sposoby na zaangażowanie się w organizację poza pozostaniem darczyńcą lub wolontariuszem. Stworzenie formularza kontaktowego do wysyłania newsletteru może być świetnym sposobem na rozwinięcie rozpoczynającej się relacji. Warto dodać formularz zapisów na newsletter w stopce strony, aby był zauważalny ostatni krok. Po uzyskaniu danych kontaktowych warto wysłać wiadomość powitalną z propozycją do dodatkowego działania (w tym np. do małej wpłaty lub zgłoszenia się jako wolontariusz).
Jednym ze sposobów na zwiększenie liczby kontaktów e-mailowych jest „zablokowanie” niektórych treści (np. raportów) i udostępnienie ich po umieszczeniu kontaktu (adresu e-mail) lub wymagając rejestracji na darmowe wydarzenie.
Strategia i rozwój
Znalezienie właściwych ludzi, którzy wierzą w pracę, którą wykonujesz, dostarczenie im właściwych informacji do podjęcia działania oraz podanie jasnych, możliwych do zastosowania sposobów zaangażowania się jest niezbędne do uzyskania trwałego wzrostu Twojej organizacji. Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć, sprawdź poniższe zasoby, które mogą być dla Ciebie pomocne.
Dowiedz się więcej:
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele– Fundusz Regionalny.
Źródło: Techsoup Polska