Co wiesz o swojej społeczności? Kim są osoby na Twojej liście e-mailingowej bądź obserwujący Twoją stronę na Facebooku czy Instagramie? Podpowiadamy, jak ich poznać. I jak potem tę wiedzę wykorzystać.
Jak tworzysz wiadomości dla swoich odbiorców i jakimi metodami je wysyłasz?
Marketing internetowy łączy w sobie wiele różnych sposobów dotarcia do osób zainteresowanych naszymi treściami: e-mail marketing, social media, marketing sms, wydarzenia i wiele innych. Dlatego odpowiedź na zadane wcześniej pytanie może być trudna. Każda z tych platform może pomóc Ci dotrzeć do nowych lub obecnych odbiorców z informacją, jaką masz im do przekazania. Jednak pamiętaj: to, czego Twoi odbiorcy chcą i czego potrzebują powinno odzwierciedlać Twój plan działania.
Poznaj swoich odbiorców
Co wiesz o swojej społeczności? Kim są osoby na Twojej liście e-mailingowej bądź obserwujący Twoją stronę na Facebooku czy Instagramie? Niech szczegółowość tych pytań nie zniechęci Cię do przemyśleń – masz dostęp do większej ilości informacji niż myślisz. A im więcej wiedzy, tym efektywniej możesz się z nimi komunikować. Oto kilka podpowiedzi:
- Odbiorca, czyli kto? Czy Twoim odbiorcami są głównie wolontariusze lub darczyńcy? Przeszli czy obecni? Czy uczestniczyli w wydarzeniach lub webinarach? Kierowanie takich samych komunikatów do obecnych sympatyków oraz nowych bądź potencjalnych darczyńców może być zniechęcające dla tych pierwszych. Ta sama zasada dotyczy kierowania treści do wolontariuszy, które były tworzone z myślą o darczyńcach. To może sprawić, że ochotnicy poczują, że ich czas i energia są mniej ważne niż datki pieniężne.
- Czy masz zaangażowanych odbiorców newsletterów? Mamy nadzieję, że tak! Ale jeśli Twoja standardowa baza kontaktów nie otwiera i nie klika w wiadomości, to może być czas, by ich rozdzielić i przetestować z nimi nowe taktyki komunikacji.
- Czy wiesz, w jakie treści klikają, jakie linki dla nich są intersujące? Im więcej informacji posiadasz na temat: kiedy się angażują, w co klikają, tym lepiej. Ustawienie segmentacji kliknięć w narzędziu do e-mail marketingu pozwoli Ci na automatyczne umieszczenie kontaktów w dedykowanej liście bądź nadanie im specjalnego tagu. To pozwoli Ci na natychmiastowy wgląd w spersonalizowaną grupę odbiorców i możliwość dostarczenia im więcej podobnych treści.
- Informacje personalne: Imię i nazwisko, adres e-mail to najważniejsze dane, jakie o nich zbieramy. Ale korzystając z okazji, warto zadać im inne istotne pytania, które pozwolą na większą personalizację wiadomości. Rozważ pytanie o rodzaj wsparcia, jakim są zainteresowani bądź tematy, które chcieliby otrzymywać na bieżąco. Data urodzin to również dobry pomysł.
Gdzie są Twoi odbiorcy?
Kiedy zastanowiłeś, zastanowiłaś się już nad najważniejszą częścią – swoją publicznością – nadszedł czas na kolejny etap. Czas na wybranie kanałów, na których będziesz prowadzić komunikację. Warto się też zastanowić, jak uniknąć bombardowania informacjami lub przytłoczenia odbiorców.
Rozwój technologii sprawił, że mamy bardzo dużo sposobów dotarcia z informacją. Możemy wybierać z bardzo szerokiej gamy różnych narzędzi. Jednak każdy typ kanału ma swoje przeznaczenie i styl, który warto wziąć pod uwagę. Oto kilka przykładów:
- E-mail marketing: sprawdza się najlepiej w przypadku dłuższych treści lub wielu informacji. Na przykład wiadomość e-mail rozpoczynająca najnowszą kampanię fundraisingową daje darczyńcom możliwość natychmiastowego działania lub zapoznania się z nią w wolnej chwili.
- Marketing SMS: wiadomości tekstowe mają swoje ograniczenia pod względem liczby znaków. Dlatego ten kanał jest najlepszy dla zwięzłych i pilnych wiadomości. Odbiorcy często przeczytają wiadomość w ciągu 3 minut od wysyłki. Nagle potrzebujesz większej ilości wolontariuszy na wydarzeniu? SMS może być doskonałym wyborem.
- Media społecznościowe: to idealne miejsce, aby przekazywać komunikaty o szerokim zakresie tematycznym, przemawiającym zarówno do obecnych, jak i nowych darczyńców. Dzielenie się pięknymi historiami i obrazami z działań organizacji może być dobrym – i niezwykle wciągającym – rozwiązaniem dla mediów społecznościowych.
- Komunikatory: na coraz popularniejszych komunikatorach znajdziemy młodych odbiorców. Dzielenie się informacjami z danego tematu i bardziej konwersacyjna struktura platformy pozwala nawiązać głębszą relację ze swoimi użytkownikami.
Testuj, analizuj, ulepszaj
Kiedy zaczynasz eksperymentować z różnymi kanałami w ramach marketingu internetowego, to Twoim priorytetem jest określenie, co jest właściwe dla Twojej organizacji i jak segmentować odbiorców.
Możesz to zrobić m.in. przez regularne przeglądanie wszelkich raportów, do których masz dostęp m.in. poprzez analizę współczynników klikalności, reakcji i innych wskaźników zaangażowania.
Drugim sposobem jest słuchanie informacji zwrotnych od swojej społeczności i dostosowywanie do nich swoich komunikatów. Na każdym poziomie budowania komunikacji i nowych działań pamiętaj o swoich sympatykach. Pomoże Ci to zbudowaniu i poprawie relacji i doprowadzi do lepszych efektów w Twojej organizacji.
- Dowiedz się, jak TechSoup Polska może pomóc Twojej organizacji.
- Sprawdź ofertę GetResponse dla organizacji pozarządowych
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Źródło: Techsoup Polska