Lejek darowizn obrazuje drogę, którą przebywa użytkownik lub potencjalny wspierający, celem oferowania darowizny. Używamy określenia „lejek”, ponieważ najlepiej oddaje ono charakter tego zjawiska: zaczynamy od największej grupy użytkowników zainteresowanych wpłatą datku, która stopniowo redukuje się do kilku osób finalizujących proces wsparcia. Nie każdy odwiedzający twoją stronę lub wspierający twoją misję stanie się darczyńcą, ale wszyscy zainteresowani powinni mieć łatwy dostęp do informacji, jak to zrobić.
Czy strona internetowa jest przydatna w zwiększaniu liczby darowizn?
Popularność darowizn online wzrosła na przestrzeni kilku ostatnich lat. Strony internetowe stworzone do ofiarowywania darowizn pozwoliły nowym wspierającym na proste zaangażowanie się oraz wsparcie ważnych spraw.
W obliczu światowego kryzysu spowodowanego pandemią większość stacjonarnych wydarzeń i zbiórek pieniędzy została odwołana; zbieranie funduszy przez Internet z przydatnego, dodatkowego źródła finansowania stało się konieczne do przetrwania. Przy rosnącym zapotrzebowaniu i konkurencji ze strony innych organizacji pozarządowych, kluczowe jest tworzenie efektywnych, zoptymalizowanych lejków darowizn.
Tworzenie lejka darowizn jest jednym z najlepszych sposobów na wykorzystanie strony internetowej przez organizacje pozarządowe. Zoptymalizowana, przystosowana do urządzeń mobilnych strona może pomóc w zwiększeniu liczby darowizn dzięki:
- Popularyzacji wiedzy na temat organizacji i jej misji
- Interakcjom poprzez kalendarze wydarzeń, formularze i newslettery
- Pokazywaniu wpływu twojej organizacji na przykładzie historii sukcesu i statystyk
- Konwertowaniu ruchu na stronie poprzez umieszczenie przemyślanych wezwań do działania (calls to action; CTAs) w strategicznych miejscach na twojej stronie
Jak wykorzystać stronę internetową w zwiększaniu liczby darowizn
Skuteczność internetowego lejka darowizn zależy od tworzącej go technologii. Każda organizacja potrzebuje trzech narzędzi, aby stworzyć skalowalny i wyważony lejek darowizn.
System zarządzania treściami (CMS)
System zarządzania treściami twojej strony pozwala ci na budowanie, modyfikowanie, utrzymanie i zarządzanie treściami na stronie. Jeśli nie wiesz z jakiego CMS korzysta twoja organizacja, sprawdź to, korzystając z tego narzędzia. Najbezpieczniejszym i najłatwiejszym do przeskalowania narzędziem CMS jest WordPress, ale wiele organizacji korzysta także z Wild Apricot, HubSpot, SquareSpace, Wix oraz wielu innych.
Platformy
Strona umożliwiająca wpłatę darowizny na rzecz twojej organizacji powinna spełniać także inne funkcje: świetnie integrując się ze stroną internetową dostarczać cennych informacji na temat demografii odwiedzających, wspomagać trwające procesy, a także informować o postępach dzięki zbieraniu wartościowych danych.
→ Poznaj serwis darowizny.ngo.pl. Wszystko o darowiznach dla NGO i dla darczyńców
System zarządzania relacjami z klientami (system CRM)
Zarządzanie relacjami z klientami odnosi się do wszystkich technik, technologii i narzędzi używanych do przyciągania, pielęgnowania, konwertowania i poprawiania relacji z konsumentami. To ważny komponent mechanizmu stojącego za darowiznami online, ponieważ nie każdy odwiedzający twoją stronę internetową po raz pierwszy przekształci się w darczyńcę. System CRM pozwoli na uchwycenie zainteresowania twoją stroną, poprzez wysłanie mniej skomplikowanego zapytania, np. propozycji zapisu na newsletter. Kiedy odwiedzający potwierdzi swoje zainteresowanie podtrzymaniem relacji, będziesz mógł ją rozwijać z pomocą treści, ciekawych ofert, personalizacji i dedykowanego mailingu. Jeśli chcesz wprowadzić system CRM w swojej organizacji umów się na bezpłatną konsultację z zespołem TechSoup Polska, aby dowiedzieć się, która platforma będzie najlepiej dobrana do potrzeb twojej organizacji. Skontaktuj się z nami także, jeśli potrzebujesz wsparcia we wdrażaniu systemu CRM.
Korzystanie z tych trzech elementów pozwoli ci na przeprowadzenie potencjalnych darczyńców przez lejek darowizn. Wyposażenie odwiedzających twoją stronę internetową w niezbędne informacje zachęca do wpłacania datków. Im łatwiej wesprzeć darowizną – w szczególności cykliczną – tym więcej funduszy będzie miała twoja organizacja na kontynuację działalności. Wtedy należy zatroszczyć się jedynie o zapewnienie odpowiedniego ruchu na stronie.
Jak przyciągnąć ruch na twoją stronę
Jeśli myśl o zwiększeniu liczby odwiedzających twoją stronę cię przytłacza, spróbuj pomyśleć o tym jako o tworzeniu świadomości, rozwoju komunikacji, rozpoznawalności wśród lokalnej społeczności lub, innymi słowy, marketingu. Im więcej osób dowie się o twojej działalności i misji, tym więcej zaangażuje się, podzieli z rodziną i przyjaciółmi oraz zwiększy tempo wzrostu twojej organizacji.
Istnieje wiele sposobów na zwiększenie świadomości na temat działalności twojej organizacji, ale obecnie skupimy się wyłącznie na działaniach online. Moc Internetu pozwoli na sięgnięcie poza okoliczną społeczność i sąsiedztwo, aby pobudzić do zmiany i działania na skalę państwa, a nawet globu. Taki zasięg będzie mieć spory wpływ na zrównoważony rozwój twojej organizacji i jej finansowania.
Media społecznościowe
Media społecznościowe to świetne narzędzie, które pozwolą ci wyjść naprzeciw potencjalnych wspierających, gdy są online. Upewnij się, że twoje konta w mediach społecznościowych spełnią swoją funkcję, dzięki umieszczaniu linku do strony organizacji w opisach profili, publikowaniu przynajmniej 3 razy w tygodniu oraz utrzymywaniu kontaktu z odbiorcami za pomocą oznaczania i komentarzy.
Blogi
Jeśli twoja organizacja wspiera misję lub sprawę, która wymaga powszechnej świadomości, blogowanie to narzędzie dla ciebie. Pisanie bloga pozwala na uzasadnienie dlaczego ludzie powinni zainteresować się twoją organizacją i pracą dobroczynną, którą wykonujecie. Korzystanie z optymalizacji względem wyszukiwarki (SEO) pomoże użytkownikom w znalezieniu twojej strony i zaangażowaniu się. Oto jak możesz poprawić lub wdrożyć SEO na swojej stronie.
Nie wiesz o czym pisać? Spróbuj zacząć od odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania lub podkreśl wagę wydarzenia, fundraisera lub projektu.
Reklamy
Czy wiesz, że Google oferuje kwalifikującym się organizacjom do 10 000 dolarów miesięcznie na reklamy przy wyszukiwaniu? Te płatne kampanie reklamowe mogą poprawić pozycję twojej strony w wyszukiwanych i tym samym znacząco zwiększyć liczbę odwiedzających. W przeciwieństwie do SEO, którego rezultaty widoczne są dopiero po pewnym czasie, reklamy przy wyszukiwaniu Google są świetnym sposobem na natychmiastowy wzrost ruchu na stronie.
Niezależnie od tego, czy twoja organizacja potrzebuje nowej strony, platformy do wpłacania darowizn, systemu CRM, czy migracji do chmury, zespół TechSoup Polska jest gotowy do pomocy. Napisz do nas lub umów się na darmową konsultację.
Źródło: Techsoup Polska