Innowacje w fundraisingu. Płatności bezgotówkowe dla NGO. Część 2. Karta wpłatnicza, naklejka, aplikacja, płatność telefonem przez www
Już nie tylko terminale płatnicze wspierają zbieranie środków na cele społeczne. Innowacji w płatnościach bezgotówkowych przybywa. Warto się z nimi zapoznać, wybrać te, które będą najbardziej intuicyjne dla darczyńców Twojej organizacji, i przetestować.
W pierwszej części artykułu (Płatności bezgotówkowe dla NGO. Część 1. Różne wcielenia terminali płatniczych >) pisałam o różnych sposobach wykorzystania terminali płatniczych do zbierania środków na cele społeczne. Dziś przedstawię pomysły na zbiórki bezgotówkowe, które mogą stanowić alternatywę lub uzupełnienie dla terminali.
O innych narzędziach fundraisingu czytaj w e-booku „Narzędzia fundraisingu w Polsce" (sprawdź w sklep.ngo.pl >).
Nazewnictwo
Tak jak w przypadku różnych określeń na terminale płatnicze, o których pisałam wcześniej >, tak i tu użyję nowych sformułowań, jak: naklejka fundraisingowa czy karta wpłatnicza. Wprowadzają je konkretne firmy specjalizujące się w innowacjach w płatnościach bezgotówkowych. Na ile pomysły przyjmą się na rynku, a co za tym idzie zmienią słownictwo w świecie fundraiserek i fundraiserów? Czas pokaże.
Naklejka fundraisingowa Vuyap
Rozwiązanie firmy Postbit wykorzystuje kody QR. W praktyce polega na tym, że darczyńca skanuje kod QR z naklejki przy użyciu smartfona. Wcześniej musi uruchomić na telefonie aparat fotograficzny lub funkcję NFC w ustawieniach telefonu, co robi się jednym kliknięciem i jest dostępne w większości modeli. Skan przekierowuje do wyboru kwoty wpłaty, a następnie wyboru operatora płatności lub wprowadzenia danych karty płatniczej.
Naklejkę fundraisingową z kodem „Twoja organizacja” może umieścić praktycznie wszędzie – na skarbonie, ulotce, plakacie, autobusie miejskim. Tu pole manewru jest nieograniczone, choć jako społecznicy i społeczniczki bierzemy przede wszystkim pod uwagę naszą wiarygodność i rozpoznawalność. Warto wykorzystać innowacyjne rozwiązania w miejscach kojarzących się z naszą organizacją lub tam, gdzie będą nasi wolontariusze lub nasze wezwania do działania (np. w galerii handlowej - informacja przez megafon, że trwa zbiórka na taką i taką organizację).
Vuyap był stosowany w Stowarzyszeniu Hospicjum im. św. Wawrzyńca w Gdyni. Co ciekawe, nie jest opcją tylko dla NGO, ale również dla przedsiębiorców. W Trójmieście w dwóch lokalach gastronomicznych naklejka jest wykorzystywana do przyjmowania napiwków.
Karta wpłatnicza od zrzutka.pl
Kolejne rozwiązanie wprowadziła na rynek zrzutka.pl. Jest to karta wielkości standardowej karty debetowej, która nie służy do płacenia, ale do przyjmowania płatności. Pomysł jest analogiczny do Vuyap, bo darczyńca po prostu skanuje kod QR umieszczony na karcie.
Z karty wpłatniczej korzystają organizacje pozarządowe, biznes, a nawet osoby indywidualne. Ten ostatni przykład jest ciekawy. Wyobraź sobie, że pandemia się skończyła i idziesz ze znajomymi do restauracji. Ty regulujesz rachunek, a Twoi znajomi oddają Ci swoje części. Jeśli masz kartę wpłatniczą, po prostu skanują Twoją kartę telefonem i od razu robią przelew.
W przypadku zbiórek, które przeprowadzamy na rzecz organizacji pozarządowych karta wpłatnicza może zastąpić terminal czy klasyczną skarbonę. Wolontariusze i pracownicy organizacji mogą używać jej podczas kwest.
UWAGA! W przypadku kwest tradycyjnych, czyli zbierania gotówki, obowiązuje zgłoszenie zbiórki na zbiorki.gov.pl lub pocztą tradycyjną do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W przypadku kwest przy użyciu naklejki Vuyap i karty wpłatniczej zrzutka.pl nie ma potrzeby takiego zgłoszenia. Wpłaty od strony formalnej są darowiznami i są rejestrowane od razu w banku.
Aplikacja Mobiltek Soft Terminal
Umożliwia przyjmowanie płatności BLIK* w dowolnej lokalizacji. Aplikację można pobrać indywidualnie ze sklepu z aplikacjami – może to zrobić każdy wolontariusz Twojej organizacji pozarządowej, a Ty możesz zdalnie zarządzać całym procesem.
W aplikacji występują dwa modele: kasjer (slave) – tylko do przyjmowania płatności, merchant (master) – do zarządzania i konfigurowania aplikacji dla kasjerów. Nowy kasjer jest dodawany bezpośrednio z aplikacji master bez konieczności fizycznego kontaktu.
W praktyce podczas zbiórki wolontariusz posługuje się własnym telefonem i zainstalowaną na nim aplikacją zamiast terminalem płatniczym.
*Z BLIKA mogą korzystać klienci banków, które zintegrowały z nim swoje systemy informatyczne oraz przenośne aplikacje bankowe. Transakcje realizowane są za pośrednictwem aplikacji bankowych, które pozwalają płacącemu uzyskać jednorazowy kod do potwierdzenia zgody na obciążenie swojego konta.
Płatność telefonem przez www (Direct Carrier Billing na www)
Firma Mobiltek oferuje też rozwiązania Direct Carrier Billing, które możesz wykorzystać na stronie www Twojej organizacji pozarządowej. Darczyńca w miejscu wpłaty podaje swój numer telefonu. Na podany numer otrzymuje SMS z kodem PIN, służący do zatwierdzania transakcji. Zatwierdza transakcję wpisując PIN na stronie i jego rachunek zostaje obciążony kwotą transakcji.
UWAGA! W przypadku wykorzystania metody Direct Carrier Billing obowiązuje rejestracja zbiórki publicznej na zbiorki.gov.pl lub pocztą tradycyjną do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jest to spowodowane tym, że płatności przechodzą przez operatorów sieci komórkowych (zanim trafią na konto NGO).
Ceny
Korzystanie z naklejki to dla nas koszt prowizji od transakcji, która w przypadku organizacji non profit wynosi 2,5% (Vuyap) + 1% (BlueMedia) lub 1,4% (Stripe) (vuyap.com/home/cennik/).
Koszt karty wpłatniczej to 29,94 PLN + opłata za wysyłkę. Sześć miesięcy używania karty zawiera się w cenie. Każdy kolejny miesiąc to kwota 4,99 PLN (zrzutka.pl/karta-wplatnicza).
Warunki finansowe w przypadku Mobiltek są ustalane indywidualnie. Warto zwrócić się bezpośrednio o ofertę (mobiltek.pl/direct-carrier-billing-dcb/).
Zachęcam, by przy wyborze metod płatności kierować się rozwiązaniami, które będą najbardziej intuicyjne dla darczyńców Twojej organizacji. Warto testować nowości. Bądźmy przy tym uważni na potrzeby i preferencje naszych przyjaciół i sympatyków. Czasem nie warto rezygnować ze zbiórek gotówkowych, a tylko je uzupełnić o innowacje.
Dziękuję: Michałowi Górskiemu, Monice Pietrulewicz, Marcinowi Borowskiemu z Posbit.pl, Łukaszowi File z Mobiltek, Tomkowi Chołastowi ze zrzutka.pl, za podzielenie się informacjami.
Maria Olszewska – trenerka i doradczyni fundraisingu, fundraiserka praktyk. Od 2013 roku prowadzi firmę MjjO. Współpracuje jako mentorka z zespołami organizacji pozarządowych z całej Europy w językach polskim, angielskim i włoskim. W 2020 roku napisała e-booka „Narzędzia fundraisingu w Polsce" (sprawdź w sklep.ngo.pl >). W każdy wtorek o 11:00 można ją spotkać na FB @MjjOsztukarelacji podczas autorskiego Live'a „Fundraisingowy ekspres kawowy".
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.