Fundraising pozagrantowy w NGO. Jak zacząć? [infografika i film]
W Polsce tylko kilka procent NGO oddelegowuje konkretną osobę do fundraisingu. Zatem, czy fundraising pozagrantowy jest utopią? Z całą pewnością nie! Podpowiadamy, jakie tematy warto przeanalizować zanim zacznie się wdrażać fundraising w NGO.
Co warto przygotować krok po kroku, żeby skutecznie wdrożyć fundraising w Twojej organizacji?
- Skorzystaj z naszej infografiki. Można ją też wydrukować w formacie A4. Szczegółowo opisujemy te treści także w tekście pod infografiką.
- Infografika powstała na podstawie webinarium „Jak wdrożyć fundraising pozagrantowy w Twojej organizacji?”. Obejrzyj nagranie z webinarium - znajdziesz je tutaj >
- Skorzystaj z cyklu webinariów „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO”. W trakcie spotkań zapytamy o różne modele tworzenia fundamentów niezależnego finansowania, ze szczególnym uwzględnieniem pozyskiwania darowizn online. Co planujemy? Podczas 6 comiesięcznych spotkań (w pierwszym tygodniu marca - czerwca oraz września - października 2022 r.) opowiemy, jak zbierają środki fundraiserzy i fundraiserki z organizacji o różnej skali i zasięgu działania. Porozmawiamy też m.in. o komunikatach fundraisingowych. O szczegółach kolejnych webinariów będziemy informować. Zapraszamy!
Infografika: Wdrażaj fundraising w Twojej NGO
Infografika w formacie A4 do wydruku
Nagranie z webinarium „Jak wdrożyć fundraising pozagrantowy w Twojej organizacji?"
1. Dowiedz się, czym jest fundraising
Najlepiej rozpocząć od poznania opinii praktyków. Poprosiliśmy o krótkie definicje fundraisingu osoby zajmujące się zawodowo zbieraniem środków na cele społeczne. Zapraszamy do inspirowania się: https://youtu.be/z5sm2u2B_Z8
2. Poznaj narzędzia fundraisingu
Istnieje bardzo dużo metod pozyskiwania środków na cele społeczne. Od kwest przez biegi charytatywne po darowizny od zakupów w Internecie. Ważne, by narzędzia fundraisingu dostosować do uwarunkowań własnej organizacji. Zapraszamy do odsłuchania webinarium „Jak dobrać narzędzia fundraisingu do Twojej organizacji?”: https://www.youtube.com/watch?v=5q0zxA1dY8s
3. Zastanów się, co zakomunikujesz darczyńcom
Zanim zaczniemy korzystać z któregokolwiek narzędzia fundraisingu trzeba przygotować komunikację do naszych potencjalnych darczyńców. Przemyśleć, jak powiemy:
- o naszej misji,
- celu zbiórki i jak pokażemy, dlaczego jest ważny,
- ile pieniędzy potrzebujemy.
Poza tym warto przemyśleć:
- jak sformułujemy wezwanie do działania,
- jak podziękujemy darczyńcom, jak już nam wpłacą,
- jak i gdzie będziemy pokazywać rezultaty zbiórki.
Przygotujmy też informację o naszych przyszłych planach na wypadek, gdyby darczyńca o nie zapytał.
Krótki komentarz do powyższych punktów zawiera video: https://www.facebook.com/watch/?v=374437377300187
Jeśli prowadzisz fundraising z osobami indywidualnymi więcej tutaj: https://poradnik.ngo.pl/jak-rozpoczac-i-z-sukcesem-prowadzic-fundraising-z-darczyncami-indywidualnymi-w-organizacji
Nie zbierasz darowizn na swojej stronie www? Poznaj Wpłacam >
4. Oddelegujcie (jako organizacja) osobę, która rozpocznie wdrażanie fundraisingu pozagrantowego i zespół, który będzie ją wspierał
Bardzo ważne jest, by w procesie wdrażania fundraisingu pozagrantowego nie rozmywała się odpowiedzialność; by do każdego działania był oddelegowany lider (fundraiser).
Tak samo istotne jest wsparcie fundraisera przez zespół zarówno w procesie projektowania fundraisingu, jak i realizacji konkretnych pomysłów.
Fundraiser może potrzebować pomocy grafika do przygotowania oferty sponsorskiej, wsparcia zarządu organizacji w przygotowaniu umowy albo np. zaangażowania wolontariuszy, którzy będą stali wzdłuż trasy biegu charytatywnego.
O najważniejszych krokach we wdrażaniu poszczególnych narzędzi fundraisingu więcej w e-booku „Narzędzia fundraisingu w Polsce” >
5. Pamiętaj, że by zacząć trzeba tylko kilka rzeczy zrobić dobrze
Niezwykle ważne jest skupienie się na przemyśleniu wcześniejszych punktów i mierzeniu siły na zamiary. Badania pokazują, że wiele organizacji w ogóle nie zaczyna (źródło: Kondycja organizacji pozarządowych 2021, https://kondycja.ngo.pl, Stowarzyszenie Klon/Jawor).
- 67% NGO wskazuje na trudności w pozyskiwaniu środków jako jedną z głównych barier rozwojowych.
- 65% NGO deklaruje, że nie prowadzi działań fundraisingowych.
Z mojego doświadczenia, jeśli organizacja dobrze przygotuje komunikację do darczyńców, sensownie dobierze narzędzia fundraisingu do swoich uwarunkowań i oddeleguje konkretną osobę do pracy, jednocześnie ją wspierając, to rzadko się zdarza, by działania fundraisingowe nie przyniosły żadnych rezultatów. Na większy sukces w fundraisingu pozagrantowym trzeba zapracować, bo jest efektem budowania długotrwałych relacji z darczyńcami.
6. Nie bój się testować
Zanim uruchomisz dużą zbiórkę albo przygotujesz duże wydarzenie fundraisingowe dobrze jest testować komunikację do potencjalnych darczyńców. Przykładowo spróbuj zacząć od nagrania telefonem krótkiego filmiku do mediów społecznościowych, w którym w inspirujący i niebanalny sposób pokażesz, co robicie. Dołącz apel do wpłat i zobacz, kto i czy zareaguje.
Od czego zacząć, żeby fundraising miał sens? Od teraz. Od siebie
Od komunikacji misji organizacji tak, by zainspirować osoby, które podzielają wasze wartości.
Jeszcze o trendach
Tematu oczywiście nie sposób wyczerpać, ale myślę, że z tych wymienionych w krótkim podsumowaniu, można zaczerpnąć inspirację do poszukiwania praktycznych rozwiązań.
Zanim zastanowisz się, jak zacząć fundraising pozagrantowy w Twojej NGO (o czym w pierwszej części artykułu), warto przyjrzeć się też trendom. Kontekst działania organizacji pozarządowych dynamicznie się zmienia. Jako Społecznicy i Społeczniczki oczywiście nie musimy (a często wręcz nie powinniśmy) podążać za wszystkimi trendami, bo nie zawsze współgrają z tym, nad czym pracujemy. Natomiast polecam przeanalizować kierunki, by wyciągać wnioski do pracy we własnej społeczności. Temat jest obszerny, a w tym podsumowaniu skupię się na czterech zjawiskach.
Pierwszym z nich jest trend rosnącego udziału w rynku platform crowdfundingowych. Bardzo dużo fundacji i stowarzyszeń organizuje zbiórki wykorzystując crowdfunding. Obserwując łączne wyniki zbiórek zorganizowanych tylko poprzez jedną z platform (np. siepomaga.pl, 1 837 374 389 PLN, stan na dzień 16.03.2022) widzimy skalę zjawiska. Pamiętajmy, że platform jest sporo. Dobrze jest przyjrzeć się, jak różne osoby i organizacje wykorzystują te narzędzia. Przykładowo na zrzutka.pl na głównej stronie widzimy kilka kategorii: projekty, charytatywne, potrzeby, sport, kultura, zwierzęta, podróże, z nagrodami. Jeśli szukasz inspiracji dla Twojej NGO wejdź w adekwatną zakładkę i zobacz, jak komunikują się osoby, które pracują w podobnym do Ciebie obszarze. Sam/sama możesz zrobić zbiórkę online inną metodą, np. poprzez www Twojej organizacji. Natomiast z pewnością na platformach crowdfundingowych można zobaczyć, komu wychodzi, a komu nie, i jak są układane komunikaty fundraisingowe. Pamiętaj, że dobry opis to nie wszystko, bo jeszcze trzeba namówić Twoją społeczność do wejścia na www i dokonania wpłaty. Niezależnie czy jest to www Twojej organizacji czy link do zbiórki na platformie crowdfundingowej.
Kolejnym zjawiskiem, o którym chcę wspomnieć, jest trend podejmowania wyzwań społecznych przez biznes, a nie tylko organizacje pozarządowe. Widać to w wielu obszarach. Nie chcę oceniać zjawiska jednoznacznie. Z pewnością faktem, który rozumieją przedsiębiorcy, jest konieczność inwestycji, by nastąpił zwrot. W organizacjach pozarządowych mamy nierzadko o wiele większą znajomość wyzwań społecznych i prawdziwych potrzeb. Natomiast nie zawsze możemy i chcemy inwestować czas i pieniądze w ułożenie planu działania, który przełoży się na pozyskanie środków pozagrantowych na naszą misję.
Coraz częściej obserwuję trend wdrażania rozwiązań które zastępują/uzupełniają tradycyjne narzędzia fundraisingu. Przykładowo puszkom podczas kwest towarzyszą terminale płatnicze.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat różnych innowacji zapraszam do lektury artykułów:
- https://publicystyka.ngo.pl/innowacje-w-fundraisingu-platnosci-bezgotowkowe-dla-ngo-czesc-1-rozne-wcielenia-terminali-platniczych,
- https://publicystyka.ngo.pl/innowacje-w-fundraisingu-platnosci-bezgotowkowe-dla-ngo-czesc-2-karta-wplatnicza-naklejka-aplikacja-platnosc-telefonem-przez-www
Ostatnim w tym podsumowaniu jest trend ekologii w fundraisingu. Pamiętajmy, że pracując w organizacjach pozarządowych możemy nie tylko pozyskiwać fundusze, ale również zasoby, jak choćby przestrzeń do pracy, czy sprzęt. Przykładowo możemy pozyskać od firmy informatycznej komputer, który dla nas będzie wystarczająco dobry, a dla programistów już nie.
Warto też zwrócić uwagę na dbałość o zasoby, które już mamy i na odzyskiwanie zasobów. Od pewnego czasu funkcjonuje pojęcie Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, która jest koncepcją gospodarczą, w której produkty, materiały, surowce powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak to jest wykonalne, a wytwarzanie odpadów powinno być zminimalizowane. Dzieje się to powoli, ale coraz więcej przedstawicieli trzeciego sektora szuka ekologicznych rozwiązań.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.