Jak przebudować www organizacji, by skuteczniej komunikować się z darczyńcami?
Chcesz, żeby strona internetowa Twojej organizacji zachęcała do przekazania darowizny? Nie mów projektowo, zacznij komunikować się „od człowieka do człowieka” oraz zaangażuj darczyńców. Oto kilka podpowiedzi, jak to zrobić w praktyce.
Paradoksalnie dużo zespołów organizacji pozarządowych, dopiero gdy zaczyna myśleć o pozyskiwaniu darczyńców, zaczyna komunikować się językiem zrozumiałym dla szerszego grona. Przykładowo: zaczynamy pisać, że w ostatnim miesiącu zorganizowaliśmy regularny transport do szkoły dla 30 dzieci ze wsi i pokazujemy grafikę kolorowego autobusu. Przestajemy pisać ogólnikowo, np. że „wyrównujemy szanse w rozwoju młodzieży z terenów wiejskich”.
Zapraszam do lektury kilku podstawowych podpowiedzi, jak przebudować www Twojego stowarzyszenia, fundacji z myślą o darczyńcach.
Podpowiadam, o co warto zadbać. I uwaga – piszę o standardowych stronach internetowych, a nie o stronach zbiórkowych projektowanych tylko i wyłącznie pod fundraising pozagrantowy i pozyskiwanie darczyńców.
1. Komunikuj się po ludzku, czyli poszukaj przekazu o tym, co robisz, na główną stronę www organizacji
Dobrze, by Wasze komunikaty zawierały zarówno przekaz logiczny, jak i emocjonalny. Przebudowę strony internetowej warto zacząć od zastanowienia się, kim są osoby, które podzielają nasze wartości i w jaki sposób najlepiej się z nimi porozumiewać. Cała koncepcja powinna wskazywać, w jaki sposób realizujecie misję organizacji.
Podam przykład strony internetowej Akumulatora Społecznego. Jej czytelnikami i czytelniczkami są w większości mieszkańcy Pomorza ubiegający się o mikrogranty na działania społeczne. Przede wszystkim wchodzą na www, by „zrealizować pomysł”. Jak widać poniżej, mogą to być zarówno hafciarki z Pucka, jak i studenci z Gdyni, którzy drukują na drukarce 3D przybory dla osób niewidomych. Do tej komunikacji, naturalnej dla inicjatywy, która zajmuje się wspieraniem innych inicjatyw, jest dodana informacja, że można „doładować akumulator”. Pojawia się więc element fundraisingu, zachęta do działania.
Przekaz, w którym pokazujecie przykłady działań, warto wzbogacić o liczby albo jeszcze inaczej wskazać, dlaczego Wasza praca jest ważna. W przypadku Akumulatora Społecznego podano kilka wskaźników (jak w powyższym zrzucie z ekranu ich strony). Natomiast nie zawsze zasięgi są tak ważne, jak np. pokazanie, że jesteście jedyną organizacją, która wykonuje daną pracę na określonym terenie. Czasem liczy się pokazanie ilości, czasem jakości, a czasem i jednego i drugiego.
Jeśli chcesz posłuchać więcej o tworzeniu komunikacji Akumulatora Społecznego, zapraszam do odsłuchania nagrania webinarium z udziałem ich fundraiserki Marty Dietrich: Jak zbierać pieniądze dla NGO na trudne tematy? Materiały po webinarium ngo.pl [film]
Naprawdę dużo zależy od naszej grupy docelowej. W przypadku Towarzystwa Poligrodzianie przekaz jest wysyłany do obecnych i potencjalnych partnerów biznesowych organizacji, zatem komunikat jest tak napisany, by pokazywał rolę Towarzystwa w tworzeniu polskiej kultury.
Podsumowując część pierwszą. Ważne by na głównej stronie Twojej organizacji znajdował się przejrzysty komunikat, czym tak naprawdę się zajmujecie. Istotne, by ten komunikat uwzględniał, do kogo mówicie, ale też kim jesteście, jakie podzielacie wartości i jaka jest specyfika tematu.
2. Zaproś do zaangażowania
Informacji, co robicie, powinno towarzyszyć zaproszenie do zaangażowania finansowego. Można zobaczyć w przykładach zrzutów stron zamieszczonych powyżej, że apel o wsparcie jest umieszczany nie tylko na stronach zaprojektowanych pod zbiórki pieniędzy. Wpisujemy go również w projekty standardowych stron fundacji i stowarzyszeń. Zwyczajowo umieszczamy przycisk z hasłem, np. „Wesprzyj nas”/„Wspieram”/„Wpłać”/„Przekaż darowiznę” w prawym górnym rogu strony. Natomiast warto dodać wezwanie jeszcze w jakimś innym miejscu na www – np. tak, jak na stronie www Stowarzyszenia Prawników Głos Wolności.
Moją intencją było przytoczenie na początku przykładów działań, które mogą mniej kojarzyć się ze zbieraniem pieniędzy. Akumulator Społeczny, Towarzystwo Poligrodzianie, Stowarzyszenie Prawników Głos Wolności to nie są w pierwszej kolejności organizacje kojarzące się szerokiej opinii publicznej z pozyskiwaniem pieniędzy od darczyńców i partnerów biznesowych. Chciałam pokazać Ci, że każda organizacja, które opiera się na sensownym pomyśle odpowiadającym na potrzeby społeczne, może zwracać się o wsparcie do swoich odbiorców i sympatyków.
Z kolei Fundacja „Przyszłość Dla Dzieci” jest szeroko znana w swoim regionie z działalności pomocowej. Z jednej strony fundraising pozagrantowy w przypadku takiej organizacji wydaje się oczywisty, a z drugiej dobre poukładanie akcji i komunikatów fundraisingowych jest ogromnym wyzwaniem.
Fundacja ma pod opieką 450 podopiecznych, którzy potrzebują stałego leczenia. Jeśli chcesz więcej się o tym dowiedzieć, zapraszam do odsłuchania webinarium z udziałem dyrektor „Przyszłość Dla Dzieci” Iwony Żochowskiej-Jabłońskiej: Cztery pory roku. Jak moja NGO wdrożyła fundraising? Materiały po webinarium ngo.pl [film]
Ludzie dają pieniądze, bo ktoś ich poprosił. Pamiętaj o tym również przy projektowaniu Waszej www. Ważne, by przekierowanie do płatności znajdowało się na głównej stronie (przycisk „Wsprzyj nas”). Tak, by darczyńca nie musiał za daleko szukać.
3. Zainstaluj mechanizm do wpłat na podstronie do fundraisingu
W poprzednim punkcie mówiłam, że dobrze by na stronie głównej Waszej organizacji znalazł się przycisk z hasłem „Wesprzyj nas”/„Wspieram”/„Wpłać”/„Przekaż darowiznę”. Teraz warto zastanowić się, do czego ma przekierowywać.
Stwórzcie podstronę z myślą o fundraisingu. Jej podstawowym elementem jest mechanizm do wpłat (ang. click & donate).
Mechanizm możecie zaprojektować sami, jak w zamieszczonym powyżej przykładzie mojestypendium.pl prowadzonym przez Fundację Dobra Sieć. Na portalu mojestypendium.pl znajdują się: bazy aktualnych stypendiów, konkursów i staży (ponad 14 500 informacji z Polski i zagranicy), artykuły o stypendiach, informacje dla organizatorów programów stypendialnych oraz badania dotyczące systemu stypendiów. Widać, że poszczególne progi wpłat ściśle odpowiadają temu, z czym wiąże się codzienna praca zespołu portalu. A wygląd graficzny jest dostosowany do estetyki mojestypendium.pl.
Możecie też skorzystać z już gotowych rozwiązań mechanizmu do wpłat. Przykładem jest WPŁACAM od ngo.pl i witkac.pl: wplacam.ngo.pl/
Niezależnie od tego, na które rozwiązanie się zdecydujecie, warto przemyśleć, co zakomunikujecie darczyńcom. Zastanówcie się, jakie kwoty wymienić i co za nie można zrobić.
Kolejny przykład pochodzi od Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej, które m.in. organizuje warsztaty antydyskryminacyjne.
Znowu widać, że poszczególne progi wpłat odpowiadają temu, czym organizacja zajmuje się na co dzień.
Przemyśl, o ile chcesz prosić Twoich darczyńców i czego ekwiwalentem jest dana kwota.
O CO DODATKOWO WARTO ZADBAĆ
Dobre przygotowanie powyższych trzech punktów, jak na pewno zauważyłaś/zauważyłeś, może być bardzo porządkujące, nie tylko jeśli chodzi o stronę www, ale o fundraising pozagrantowy w ogóle. Zawsze zachęcam do wdrażania fundraisingu pozagrantowego krok po kroku. Dlatego tutaj starałam się maksymalnie skondensować informacje i podać przykłady z różnych organizacji, żeby skupić się na podstawach i priorytetach.
Oprócz powyższych punktów warto zadbać o m.in. te kwestie:
- Umieścić numer konta Twojej organizacji pod mechanizmem do wpłat na podstronie do fundraisingu. Zapewne większość darczyńców będzie korzystać z mechanizmu, ale niektórzy wciąż wolą robić przelew samodzielnie.
- Umieścić na podstronie do fundraisingu informację o możliwości odliczenia darowizny od podatku. Więcej wiadomości na temat odliczeń znajdziesz pod linkiem: https://darowizny.ngo.pl/strefa-darczyncy-dowiedz-sie/jak-mozesz-odliczyc-darowizne-dla-organizacji-pozarzadowej-od-podatku.
- Zastanowić się, jakie inne apele chcesz umieścić na stronie. Też związane z finansowaniem, ale niekoniecznie z wpłatą gotówki. W dużej ilości przypadków, jeśli macie status OPP, będzie to apel o przekazanie odpisu 1% od podatku dochodowego (1,5% zgodnie ze zmianami w tym mechanizmie od 2023 r. – przyp. red.).
UWAGA: Pamiętaj, że 1% to nie darowizna. Warto o tym pamiętać w komunikacji.
- Dokształcać się z marketingu, w szczególności z marketingu internetowego. To, że Wasza www będzie dobrze przygotowana nie znaczy, że ktokolwiek będzie na nią wchodził. Waszym zadaniem jest zachęcić odbiorców, żeby weszli na www i dokonali wpłaty.
Trzeba też zadbać o ochronę danych osobowych (RODO), czyli dodać właściwe formuły potwierdzające podstawę przetwarzania danych osobowych. Więcej nt. tutaj:
RODO w NGO. Jeśli nie zgoda na przetwarzanie danych osobowych darczyńców, to co?
Podsumowując
Przebudowa www pod kątem fundraisingu pozagrantowego może być fantastycznym pretekstem do uporządkowania komunikacji. Jak wspominałam na początku, w tym artykule wymieniam, o co warto zadbać, jeśli chodzi o podstawową stronę organizacji. Osobnym tematem są strony zbiórkowe tworzone z myślą o zbieraniu pieniędzy.
W wersji podstawowej powinniśmy po prostu zrobić kilka rzeczy dobrze, czyli przede wszystkim, krok po kroku:
- Zastanowić się, jakie są nasze grupy docelowe: kto wchodzi na naszą stronę, komu będziemy przesyłać/przekazywać do niej linka i jak z tymi grupami warto się komunikować, by z www szybko nie uciekały.
- Zastanowić się, gdzie na stronie głównej umieścić przekierowania do podstrony do zbierania darowizn i w jakiej formie słownej, graficznej.
- Zainstalować mechanizm do wpłat i dobrze go opisać.
Kiedy zwracasz się do darczyńcy pisz o tym, co Cię porusza. Niech komunikacja będzie prosta. Od człowieka do człowieka. A nie jak od instytucji do instytucji.
Maria „Maya" Olszewska – doradczyni fundraisingu (pracuje pod marką MjjO). Od 2011 r. szkoli z zakresu fundraisingu, nawiązywania relacji biznesowych, wystąpień publicznych organizacje pozarządowe z Polski oraz innych krajów Europy w językach polskim, angielskim i włoskim. Autorka wydanego przez NGO.PL e-booka „Narzędzia fundraisingu w Polsce” (2020). Wraz z Zespołem specjalistów zajmuje się fundraisingowym rebrandingiem, w tym pomaga w tworzeniu stron zbiórkowych, przebudowie www pod kątem fundraisingu pozagrantowego. W komunikacji misji poszczególnych organizacji zawsze odnosi się do wartości istotnych dla ludzi, którzy je budują. Od 2019 r. prowadzi autorskie spotkania FB Live pt. Fundraisingowy ekspres kawowy, podczas których dzieli się doświadczeniem i wiedzą z dziedziny fundraisingu.
Webinaria „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO”
Skorzystaj z cyklu webinariów „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO”. W trakcie spotkań pytamy o różne modele tworzenia fundamentów niezależnego finansowania, ze szczególnym uwzględnieniem pozyskiwania darowizn online. Podczas 6 comiesięcznych spotkań (dotąd odbyły się cztery webinaria od marca do czerwca br., a dwa kolejne odbędą się we wrześniu i październiku 2022 r.) opowiemy, jak zbierają środki fundraiserzy i fundraiserki z organizacji o różnej skali i zasięgu działania. Rozmawiamy też m.in. o komunikatach fundraisingowych. Zapraszamy!
→ Zapisz się na kolejne webinarium we wrześniu br. Dowiedz się więcej >
Nie zbierasz darowizn na swojej stronie www? Poznaj Wpłacam >
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.