Jak przełamać opory przed fundraisingiem? Materiały po webinarium ngo.pl [film]
Czy istnieje droga od prowadzenia biznesu do fundraisingu? Czy fundraiser to po prostu dobry sprzedawca? Jak rozpocząć poszukiwanie stałych darczyńców? Rozmawialiśmy o tym z Krzysztofem Banachem na webinarium fundraisingowym ngo.pl „Jak przełamać opory przed fundraisingiem?". Zapraszamy – obejrzyj nagranie i wykonaj ćwiczenie fundraisingowe.
Pozyskiwanie darczyńców wymaga odwagi. Pieniądze są często tematem tabu. Dużym wyzwaniem dla fundraiserów jest umiejętność celebrowania mniejszych sukcesów, jeśli cel jest bardzo duży i wydaje się odległy. Często zastanawiam się, skąd inni fundraiserzy biorą siłę.
We kolejnym odcinku cyklu „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO” rozmawialiśmy z fundraiserem Krzysztofem Banachem ze Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku. Zachęcamy do obejrzenia materiałów z rozmowy z Krzysztofem, który odpowiada na pytania o motywację i osobistą drogę, która zaprowadziła go do wykonywania naszego zawodu.
Przejdź do wybranej części webinarium
00:00:00 - 00:04:03 Powitanie - jak w praktyce sformułować apel fundraisingowy, wprowadzenie
00:04:04 - 00:06:52 Co mówisz do potencjalnego darczyńcy w tym momencie?
00:06:53 - 00:23:51 Czym jest dla Ciebie fundraising pozagrantowy? Więcej o kampanii MAM AUTYZM
00:23:52 - 00:27:17 Jak pokazujecie koszty kampanii?
00:27:18 - 00:33:14 Co jest największym wyzwaniem w przejściu z akcyjnego pozyskiwania darczyńców na pozyskiwanie stałych darczyńców?
00:33:15 - 00:36:04 Z jakich narzędzi fundraisingu korzystacie w organizacji?
00:36:05 - 00:44:05 Czy doświadczenie prowadzenia własnego biznesu pomaga w byciu fundraiserem czy przeszkadza?
00:44:06 - 00:49:35 Czy fundraiser to po prostu dobry sprzedawca?
00:49:36 - 00:56:35 Wpływ mocnych osobistych doświadczeń życiowych na bycie fundraiserem
00:56:36 - 01:00:49 Jak przełamać opory przed fundraisingiem?
Z nagrania webinarium dowiesz się m.in.:
- czy istnieje droga od prowadzenia biznesu do fundraisingu,
- czy fundraiser to po prostu dobry sprzedawca,
- jak rozpocząć poszukiwanie stałych darczyńców,
- skąd bierze się motywacja do fundraisingu i jak osobista historia wpływa na wybór zawodu.
Kampania fundraisingowa lekcją empatii
Wydaje się, że wielką rolą organizacji pozarządowych jest właśnie przywracanie „połączeń” między ludźmi. Czy nasze kampanie fundraisingowe nie są często przede wszystkim lekcją empatii?
Fundraising pozagrantowy to możliwość spełniania się w pomaganiu drugiemu człowiekowi. To tworzenie dodatkowych połączeń między ludźmi, przez które może docierać pomoc. Poczucie, że dzięki Twojej pracy drugiemu człowiekowi będzie żyło się choć trochę lepiej daje dużo satysfakcji.
Krzysztof Banach
Zanim poprosimy kogokolwiek o pieniądze wprowadzamy go w ten kawałek świata, który obdarzyliśmy szczególną uwagą. W trakcie webinarium „Jak przełamać opory przed fundraisingiem?” przywołujemy przykład kampanii edukacyjno-fundraisingowej MAM AUTYZM, której współautorem jest Krzysztof Banach. MAM AUTYZM oddaje głos osobom ze spektrum autyzmu i ich najbliższym. Opowiada o ich codzienności. Prośba o wpłaty oczywiście pojawia się często, ale zawsze towarzyszy jej informacja. Jednym z bohaterów kampanii jest Antoni, który jest jednym z 400 podopiecznych Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym.
Zauważyłam, że często ludzie, które pozyskują pieniądze dla innych, mają dodatkową motywację, bo sami doświadczyli wyboistej drogi. Z Krzysztofem rozmawiamy o tym, jak można przekuć niełatwe lekcje w paliwo do działania. Mam nadzieję, że ta część webinarium doda energii tym z Was, którzy mają trudniejszy moment.
Od fundraisingu akcyjnego do pozyskiwania regularnych darczyńców
Nasz rozmówca odpowiedział też na pytania o przejście od fundraisingu akcyjnego do pozyskiwania regularnych darczyńców. Kiedyś już wspominaliśmy na portalu NGO.PL o zbiórce organizowanej przez Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym - przeczytaj > Pozyskiwano środki na remont budynku i jednym z wykorzystanych narzędzi fundraisingu był crowdfunding, a konkretnie portal zrzutka.pl. Czas, w którym była organizowana zbiórka, był wymagający, bo zbiegł się z początkiem ogłoszenia w Polsce stanu pandemii. Remont przeprowadzono. Te doświadczenia Zespół Stowarzyszenia postanowił wykorzystać, by wykonać kolejny krok i pozyskać regularnych darczyńców. Tak powstała kampania MAM AUTYZM. To też historia o niepoddawaniu się.
Od biznesu do fundraisingu pozagrantowego
Podobnie, jak Marta Dietrich, z którą rozmawialiśmy w czerwcu, Krzysztof ma doświadczenie pracy w biznesie.
Ciekawe jest zestawienie historii dwóch osób, które czerpią inspiracje z innych branż. Nie ma jednego, idealnego przepisu na fundraising, a przytoczone opowieści mogą nas popchnąć do poszukania własnego sposobu i czerpania z własnego życia.
UWAGA! Było to piąte webinarium z cyklu „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO”. W trakcie spotkań pytamy o różne modele tworzenia fundamentów niezależnego finansowania, ze szczególnym uwzględnieniem pozyskiwania darowizn online. Co planujemy? Podczas 6 comiesięcznych spotkań (w pierwszym tygodniu marca - czerwca oraz września - października 2022 r.) opowiadamy, jak zbierają środki fundraiserzy i fundraiserki z organizacji o różnej skali i zasięgu działania. Rozmawiamy też m.in. o komunikatach fundraisingowych. Ostatnie webinarium z tego cyklu odbędzie się w październiku 2022 r.
- Obejrzyj nagranie z #1 webinarium „Jak wdrożyć fundraising pozagrantowy w Twojej organizacji?"
- Obejrzyj nagranie z #2 webinarium „Cztery pory roku. Jak moja NGO wdrożyła fundraising?”
- Obejrzyj nagranie z #3 webinarium „Jak zbierać pieniądze dla NGO na trudne tematy?"
- Obejrzyj nagranie z #4 webinarium „Jak konstruować apele fundraisingowe?"
ĆWICZENIE FUNDRAISINGOWE
Zapraszam Cię do wykonania ćwiczenia zainspirowanego rozmową z Krzysztofem Banachem.
- Weź kartkę i przez 8 minut wypisz, co jest dla Ciebie największym wyzwaniem w pozyskiwaniu darczyńców.
- Następnie przez kolejne 8 minut - na drugiej kartce - wypisz co motywuje Cię do pozyskiwania darczyńców dla Twojej organizacji.
- Zastanów się i zapisz w notatkach, do których często sięgasz (kalendarz papierowy, komputer etc.): do jakich lektur, nagrań, osób zwrócisz się, jak będzie Ci trudniej się motywować do pracy? Do czego sięgniesz, jak będziesz mieć gorszy dzień?
Dowiedz się więcej
- Zamów poradnik „Narzędzia fundraisingu w Polsce”
- Odwiedź serwis darowizny.ngo.pl
- Nie zbierasz darowizn na swojej stronie www? Poznaj Wpłacam
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.