3 sposoby na funkcjonowanie organizacji pozarządowych w rzeczywistości pandemicznej
Pandemia koronawirusa zdecydowanie dała się we znaki wszystkim organizacjom pozarządowym i postawiła je przed decyzją „Być albo nie być”. Wiele z nich śmiało odpowiedziało: „Być!”. Jakie środki i metody wykorzystuje NGO, by utrzymać się w pandemicznej rzeczywistości?
Największe wyzwania stojące przed NGO
Z czym tak naprawdę mierzą się organizacje trzeciego sektora? Większość problemów zawiera się w jednej z trzech kategorii:
- Problemy z pozyskiwaniem środków na bieżące funkcjonowanie.
- Trudności w rekrutowaniu wolontariuszy.
- Utrudniona pomoc podopiecznym.
„Pandemia pokazała, jak wiele znaczą dla nas wszystkich kontakty społeczne, zwykłe spotkania ze znajomymi, rówieśnikami, rodziną” – mówi Krystyna Skrzycka, wiceprezes Fundacji „Pomóż Im”.
„Pomóż Im” ma 30-letnie doświadczenie w pracy społecznej, przede wszystkim na rzecz dzieci z chorobami nowotworowymi. Od dwunastu lat Fundacja prowadzi Białostockie Hospicjum dla Dzieci w formie domowej, opiekując się nieuleczalnie chorymi dziećmi na terenie całego województwa podlaskiego.
„Dla nas jako organizacji, te kontakty społeczne były ważne jeszcze z jednego powodu. Wszelkie zbiórki w przestrzeni publicznej na rzecz podopiecznych naszego hospicjum, kwesty czy imprezy charytatywne, opierały się na relacjach społecznych” – mówi Krystyna Skrzycka. „Gdy nagle ich zabrakło, jako organizacja zostaliśmy zmuszeni do szukania alternatywnych rozwiązań. I cały czas szukamy nowych” – dodaje.
Sposoby radzenia sobie z nową rzeczywistością
Wyzwania, z jakimi borykają się organizacje, spowodowały przyjęcie różnych postaw wobec problemów. W najlepszej sytuacji znalazły się te podmioty, które przystąpiły do reorganizacji pracy i postawiły na podjęcie nowych, dotychczas niewykonywanych aktywności i metod pomocy podopiecznym.
Przykładów na konkretne działania trzeciego sektora jest wiele, dlatego omówimy jedynie trzy z nich.
Sposób 1: Reorganizacja, czyli idzie nowe
Reorganizacja może polegać na zmianach kosmetycznych lub systemowych i zawsze powinna być dopasowana do potrzeb danej organizacji. Reformą niezbędną w obecnej rzeczywistości może być:
- zmiana grupy docelowej,
- zmiana profilu działalności.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której głównym obszarem działania danej organizacji jest edukacja i wychowanie, a odbiorcami działań uczniowie. Zamknięcie szkół uniemożliwia realizację większości dotychczasowych działań.
Organizacja może albo zawiesić działalność i liczyć na nadejście „lepszych czasów”, albo się przeorganizować. Wybierając drugą opcję, może rozszerzyć grupę odbiorców o nauczycieli, a profil działalności o pomoc w obszarze nauki zdalnej.
Przykładem reorganizacji jest akcja „Pomagamy Szpitalom”, organizowana m.in. przez Fundację Urtica Dzieciom. Fundacja dotychczas organizowała warsztaty i turnusy dla dzieci z chorobami nowotworowymi. Restrykcje w przemieszczaniu się i organizowaniu grupowych aktywności, skłoniły fundację do zaangażowania się w coś nowego – pomoc oddziałom onkologicznym i hematologicznym.
Sposób 2: Razem można więcej
Innym sposobem na przetrwanie organizacji jest poszukiwanie sojuszników i partnerów do wspólnej działalności (inne NGO, osoby i grupy prywatne, przedsiębiorcy, samorząd).
Wspólne działania pozwalają:
- zwiększyć zasoby, zarówno materialne, jak i niematerialne,
- poszerzyć zasięg organizowanych akcji i je wypromować,
- wdrożyć systemową pomoc dla zróżnicowanych grup odbiorców lub niejednorodnych obszarów wsparcia.
Przykładem takiej współpracy jest grudniowa akcja Gdańsk Pomaga ‒ Dobra Paczka, organizowana przez Miasto Gdańsk i lokalne NGO. Celem inicjatywy było wspieranie osób starszych znajdujących się w trudnej sytuacji w związku z epidemią. Wspólnym wysiłkiem pomoc dotarła do 2500 seniorów 70+.
Sposób 3: Wykorzystanie nowoczesnych technologii
Sposobem na przetrwanie organizacji jest również (a może nawet przede wszystkim) otwarcie się na nowe technologie. Innowacje w tym obszarze można zacząć wprowadzać stopniowo, zaczynając od nowoczesnych sposobów na pozyskiwanie funduszy ‒ wykorzystując wpłatomaty charytatywne.
Wpłatomaty charytatywne są na rynku polskim nowością. Wolnostojące urządzenia umożliwiające zbieranie datków bezobsługowo i bezgotówkowo, to alternatywa dla tradycyjnych zbiórek do puszek i uzupełnienie zbiórek online.
Wpłatomaty są mobilne, można je ustawić tam, gdzie są darczyńcy. W okresie przed pandemią organizacje najczęściej decydowały się na montaż wpłatomatów na eventach, koncertach, festynach. W obecnej sytuacji, wykorzystują je w siedzibach zaprzyjaźnionych firm i przy ruchliwych ciągach komunikacyjnych.
Zbiórki prowadzone za pośrednictwem wpłatomatu to:
- lepsze rezultaty dzięki płatnościom bezgotówkowym,
- uniezależnienie od wolontariuszy i zbieranie datków 24/7 365 dni w roku,
- bezpieczeństwo (urządzeń, transakcji i zbiórek z zachowaniem dystansu społecznego),
- wygoda dla organizacji, dzięki generowanym raportom.
Fundacja „Pomóż Im” korzysta z wpłatomatów GoodWillBox by LBPro.
„Od nowoczesnych technologii nie uciekniemy. Widzimy konieczność ich implementacji, stąd pomysł na współpracę z firmą programistyczną w zakresie stworzenia interaktywnego wpłatomatu charytatywnego. Mamy nadzieję, że urządzenie zyska sympatię darczyńców” – mówi Joanna Czupryńska-Kwiatkowska, Fundraiser Fundacji. „Na początek wpłatomat ustawiliśmy w poradni rodzinnej FcMed w Białymstoku. Planujemy, że w niedługim czasie znajdzie się w kilku innych lokalizacjach na terenie miasta” – dodaje.
GoodWillBox, oprócz podstawowych funkcji, takich jak wybór celu zbiórki i płatność bezgotówkowa, wyposażono w dwa ekrany. Jeden ekran może wyświetlać cele zbiórki, a drugi stanowić przestrzeń reklamową dla sponsorów. Wpłatomat charytatywny można kupić lub wynająć na określony czas lub akcję.
Najważniejsze: działaj!
To tylko przykładowe działania gotowe do szybkiej implementacji. Bez względu na to, jakich metod i środków użyją organizacje, ważne jest by działały i rozumiały konieczność zmian. Przyjęcie strategii przeczekania odsuwa jedynie moment podjęcia decyzji „co dalej” i przybliża do krawędzi, za którą jest już tylko rozwiązanie organizacji.
Chciałbyś dowiedzieć się więcej o wpłatomatach charytatywnych? Zastanawiasz się, czy to opcja dla Twojej organizacji? Zobacz naszą stronę www.goodwillbox.pl lub skontaktuj się z naszym przedstawicielem Marcinem Andrelczykiem tel. 532 541 882, e-mail mandrelczyk@goodwillbox.pl
Materiał powstał we współpracy z Fundacją „Pomóż Im”. Więcej o fundacji i jej podopiecznych na stronie organizacji https://pomozim.org.pl/.
Całość dochodu przeznaczona jest na utrzymanie ngo.pl.