Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi w zbieraniu datków dla organizacji pozarządowych. 3 propozycje
Zbiórki to podstawowe źródło finansowania działalności organizacji pozarządowych. Jak NGOsy radzą sobie w nowej rzeczywistości, uniemożliwiającej organizowanie tradycyjnych zbiórek do puszek? Co mogą zrobić, by zwiększyć wpływy z datków? O tym w dzisiejszym artykule.
Schyłek ery zbiórek do puszek
Pandemia spowodowała, że podmioty trzeciego sektora zaczęły szukać alternatywy dla tradycyjnych zbiórek do puszek. Nawet najbardziej „analogowe” organizacje (np. te związane z Kościołem) wstrzymały zbiórki w terenie i zainwestowały w cyfryzację oraz nowoczesne technologie wspierające zbiórki online.
Nic dziwnego, wirtualne zbiórki to intensyfikacja korzyści przy minimalnych kosztach czasowych, ludzkich, finansowych. Gdy do zbiórek online wykorzystamy nowoczesne narzędzia, maksymalnie wykorzystamy ich potencjał.
Narzędzie 1: Media społecznościowe
Na nic szczytny cel zbiórki, jeżeli nie dowie się o niej świat. Dlatego każda zbiórka online powinna być odpowiednio promowana.
Jako kanał promocyjny możemy wykorzystać media społecznościowe. Aktywne prowadzenie profilu fundacji na Facebooku czy LinkedIn zbuduje zaufanie darczyńców i pomoże wypromować prowadzone przez organizację zbiórki.
Atrakcyjny profil w social mediach
By social media działały na korzyść fundacji trzeba przede wszystkim regularnie publikować wartościowe treści, skierowane do odpowiedniej grupy docelowej.
Zanim uruchomisz profil w social mediach:
- ustal cel działalności i grupę docelową,
- zaplanuj częstotliwość postów i styl komunikacji,
- sporządź harmonogram postów i dbaj o regularną i systematyczną publikację,
- ustal jakie grafiki i zdjęcia wykorzystasz.
Nie publikuj jedynie apeli o wzięcie udziału w zbiórce! Na profilu przedstawiaj fotorelacje z życia fundacji, publikuj sprawozdania, prezentuj podopiecznych itp. Profil prowadzony z zaangażowaniem szybko przyniesie wymierne efekty.
Duża liczba użytkowników obserwujących profil fundacji przełoży się na dużą liczbę udostępnień informacji o zbiórce. Aktywność w social mediach zwiększy też rozpoznawalność i wiarygodność organizacji.
Ciekawy profil na Facebooku prowadzi m.in. Fundacja Kotkowo https://www.facebook.com/kotkowo/. Duża liczba postów, regularne udostępnianie zbiórek, pokazywanie podopiecznych, informowanie o interwencjach ‒ to wszystko pracuje na dobre rezultaty zbiórek.
Narzędzie 2: Kampanie e-mail marketingowe
Oprócz aktywności w mediach społecznościowych, do promocji zbiórek warto wykorzystać kampanie e-mail marketingowe. Dotarcie drogą mailową do potencjalnych darczyńców, może znacznie poszerzyć zasięgi zbiórki.
E-mail marketing, podobnie jak profil w social mediach, pozwala na wypromowanie zbiórki. Ma jednak tę przewagę, że informacja o zbiórce dotrze do osób, które do tej pory były poza naszym zasięgiem (nie obserwowały profilu Fundacji).
Jak zorganizować kampanię e-mail marketingową dla NGO?
Aby zorganizować kampanię e-mail marketingową organizacja potrzebuje przede wszystkim bazy mailingowej.
Kampanię można skierować do własnej bazy mailingowej (o ile organizacja taką posiada) lub wykorzystać bazę mailingową podmiotów zewnętrznych. Kampanie przy pomocy zewnętrznych baz są droższe, ale pozwalają dotrzeć do nowych osób, które do tej pory nie wiedziały o działaniach organizacji.
Szukając zewnętrznej bazy mailingowej, zwróć uwagę na to czy:
· podmiot pozyskuje adresy mailowe legalnie,
· czy dana baza jest dostosowana do potrzeb organizacji, czyli zawiera odpowiednio zdefiniowaną grupę właścicieli kont pocztowych.
Lead magnet w kampaniach NGO
Sposobem na pozyskanie wartościowej bazy mailingowej jest również tzw. lead magnet (prezent za zapis do np. newslettera).
Organizacja może opracować interesujący prezent (np. ebook, zbiór infografik, webinar) i udostępniać go zainteresowanym osobom nieodpłatnie, w zamian za zgody marketingowe (uwaga na RODO!).
Informacje o prezencie do pobrania można umieścić na swoim blogu, w mediach społecznościowych, a także na stronach i profilach zaprzyjaźnionych organizacji, firm i osób prywatnych.
Przykład lead magnet? Webinary organizowane przez Fundację Synapsis. Oprócz obiektywnie wysokiej wartości merytorycznej i edukacyjnej, przy okazji promują Fundację i jej zbiórki.
Content w e-mail marketingu
Dobra kampania e-mail marketingowa to nie tylko dobrze zdefiniowana grupa odbiorców i wartościowe adresy e-mail, ale także odpowiednia treść wiadomości. Treść e-maili powinna być:
· dobrze przemyślana,
· odpowiednio zredagowana,
· ukierunkowana na cel (czyli na zachęcenie do złożenia datku).
A co, gdy nie mamy pomysłu na content? Dobrą praktyką jest sprawdzenie, jakie treści na naszych social mediach budzą największe zainteresowanie. Popularne tematy mogą stać się bazą do szerszego opracowania i wykorzystania w kampanii.
Narzędzie 3: Wpłatomaty charytatywne
Chciałbyś zapytać: „Ok, a co z darczyńcami, których nie ma w social mediach?”. To fakt, wielu potencjalnych darczyńców nie używa Facebooka, LinkedIn czy Instagrama, a ma potencjał by wspierać zbiórki fundacji.
Dlatego nie ograniczaj się do jednego kanału czy medium. Oprócz działań w social mediach i e-mail marketingu, działaj także w „realu” (pamiętając o pandemii).
Bezpieczne zbiórki w terenie umożliwiają wpłatomaty charytatywne. Wolnostojące urządzenia zaprojektowane do zbierania datków bezgotówkowych, są alternatywą dla zbiórek do puszek i zbiórek prowadzonych w Internecie.
Ustawione w miejscach często uczęszczanych (galerie, sklepy, siedziby firm itp.), pomogą dotrzeć ze zbiórką do osób, które nie dotarłyby do fundacji za pośrednictwem Internetu. Dodatkowo, wpłatomaty zbierają datki przez cały rok i o każdej porze. Fundacja może zarządzać wpłatomatem zdalnie i np. modyfikować zbiórki wyświetlane na ekranie, czy generować raporty.
Wpłatomaty charytatywne wykorzystuje m.in. białostocka Fundacja „Pomóż Im”, która używa wpłatomatów GoodWillBox by LBPro.
Wpłatomat jest bardzo prosty w obsłudze, całość operacji trwa kilkanaście sekund. W tym czasie darczyńca wybiera konkretny cel, jaki wspiera, a wynik zbiórki automatycznie się aktualizuje - mówi prezes Fundacji "Pomóż Im" Krystyna Skrzycka. - Poza tym urządzenie jest estetycznie wykonane, co jest ważne choćby dla sklepu czy firmy, które decydują się go umieścić w swojej przestrzeni. Jest też mobilny, dzięki czemu planujemy go użyć np. na eventach z uczestnictwem fundacji. To wszystko sprawia, że staje się dla nas jedną z ważnych dróg łączących naszych podopiecznych z osobami, które chcą im pomagać - dodaje Krystyna Skrzycka.
Jak wybrać odpowiedni wpłatomat charytatywny?
Wpłatomaty charytatywne możesz zamówić u przedstawicieli zajmujących się ich dystrybucją. Decydując się na wybór wpłatomatu zwróć uwagę na:
- elastyczność użytkowania (zakup na własność lub wynajem na określony czas lub wydarzenie),
- multimedialność – niektóre wpłatomaty umożliwiają wyświetlanie reklam sponsorów organizacji oraz obrandowanie (a to dodatkowa możliwość pozyskiwania funduszy),
- wygodę użytkowania - dobry wpłatomat powinien być przyjazny użytkownikowi, czyli posiadać ekran dotykowy, umożliwiać nowoczesne płatności (np. BLIK) i wybór kwoty wsparcia, mieć intuicyjny panel administracyjny.
Wszystkie powyższe cechy posiadają wpłatomaty charytatywne GoodWillBox by LBPro, które można kupić lub wynająć. Decydując się na wynajem, nie musisz martwić się o transport i przechowywanie urządzenia, zajmie się tym LBPro.
Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o wpłatomatach charytatywnych GoodWillBox, zobacz stronę www.goodwillbox.pl lub skontaktuj się z przedstawicielem LBPro Marcinem Andrelczykiem tel. 532 541 882 e-mail mandrelczyk@goodwillbox.pl
Prosto, tanio i skutecznie
To tylko przykładowe narzędzia pomagające uzyskać lepsze rezultaty zbiórek wirtualnych. Bycie innowacyjnym i podążanie za nowymi trendami, to nie tylko sposób na przetrwanie pandemii koronawirusa. To przede wszystkim prostsze, tańsze i bardziej efektywne pozyskiwanie środków na pomoc podopiecznym organizacji trzeciego sektora.