4 wskazówki, jak szybko usprawnić działania fundraisingowe
Sezon przekazywania darowizn trwa w najlepsze. Już teraz wiele z organizacji pozarządowych prężnie działa, aby skorzystać ze świąteczno-noworocznych nastrojów Polaków. Za kilka tygodni rozpocznie się kolejny gorący okres dla sektora NGO – czas rozliczania podatków i 1,5% dla OPP.
Jeśli Twoja organizacja pozarządowa jeszcze nie zaczęła swoich działań, to teraz jest dobry czas, aby wprowadzić je w życie. Podpowiadamy, na czym warto się skupić w najbliższych tygodniach, aby osoby, którym wasza misja jest bliska, zostały darczyńcami.
1. Kampanie e-mail marketingowe
Baza kontaktów, którą już posiadasz, to jeden z Twoich najważniejszych zasobów. Jeśli użytkownik zaangażował się już na tyle, że podał swój adres e-mail, to jest duże prawdopodobieństwo, że zainteresuje się prośbą o dodatkowe wsparcie. Szanse rosną w przypadku osób, które w przeszłości dokonały już darowizny na rzecz Waszej organizacji pozarządowej.
Przygotuj więc przekonującą wiadomość z podsumowaniem działań z ostatniego roku – bądź dymny/dumna z sukcesów, jakie udało Wam się osiągnąć. Warto dodać zdjęcia, statystyki czy infografiki pokazujące wpływ działań za uzyskane wcześniej darowizny.
Używając odpowiedniego narzędzia do e-mail marketingu (np. GetResponse) lub innego systemu CRM, możesz podzielić swoją bazę odbiorców (segmentować), aby jak najlepiej dopasować wysyłany komunikat. Podziękuj obecnym darczyńcom za dotychczasowe wsparcie, aby poczuli się docenieni. Do osób, które są Twoim potencjalnym sojusznikiem zmień przekaz, aby zachęcić do współpracy i wsparcia w niedalekiej przyszłości. Tak personalizacja wiadomości pomoże Twoim darczyńcom zrozumieć działania organizacji i uwierzyć w chęć zbudowania prawdziwej z nimi relacji.
We wszystkich wiadomościach z podziękowaniami i prośbą o dodatkową dotację, upewnij się, że wezwanie do działania (CTA – call to action) odsyła bezpośrednio do łatwej w obsłudze strony do składania darowizn. Skomplikowany proces może zniechęcić chętnych i zwiększyć efekt porzucenia działania na stronie.
2. Przygotuj dedykowaną stronę
Stworzenie strony dedykowanej kampanii fundraisingowej (tzw. landing page) pomoże zadbać o doświadczenie darczyńców. Treści i wygląd strony powinny być spójne z dotychczasową komunikacją organizacji. Upewnij się też, że użytkownicy w łatwy sposób będą mogli dokonać darowizny.
Dokonując zakupów przez Internet (a szczególnie przez wersje mobilne stron), użytkownicy realizują działania bardzo impulsywnie, ale też szybko się rozmyślają, jeżeli np. strona ładuje się za wolno lub proces zakupowy jest zbyt skomplikowany. To samo dotyczy przekazywania datków.
To dlatego komunikaty powinny być proste, a wpłaty możliwe do zrealizowania szybko i bezpośrednio ze strony.
Jeśli formularz do darowizn jest trudny do znalezienia bądź zbyt skomplikowany, to liczba niedokończonych płatności przez użytkowników może się zwiększyć. Obecnie na rynku istnieją również narzędzia do darowizn przy użyciu kodu QR (np. Gizmi), który jeszcze bardziej przyśpiesza i usprawnia cały proces.
3. Wykorzystaj obecne materiały
Nowa kampania fundrasingowa nie musi oznaczać tworzenia nowych materiałów marketingowych. Szczególnie jeśli regularnie dzielisz się artykułami, historiami wpływu czy zdjęciami osób, które skorzystały ze wsparcia organizacji. Przejrzyj, które opublikowane wcześniej wiadomości są ponadczasowe, a które wymagają małych aktualizacji. Nie zapomnij o dodaniu przycisku CTA, przekierowującego użytkownika do formularza darowizn. W taki sposób uda Ci się zaplanować i wdrożyć kampanię fundrasingową dość niewielkim kosztem i nie przeciążając swojego zespołu w i tak intensywnym dla nich czasie.
4. Wykorzystaj nastroje dzielenia się
Grudzień i styczeń oraz sezon rozliczeń podatkowych są dobrym momentem, aby uruchomić nowe inicjatywy. Jest to jednak czas, w którym o uwagę walczysz z innymi organizacjami. To utrudnia wyróżnienie się i dotarcie do Twoich obecnych i przyszłych zwolenników. Dlatego zaplanuj swoje działania z wyprzedzeniem i nie zostawiaj ich na ostatnią chwilę.
Wprowadzając w życie nasze powyższe wskazówki możesz skutecznie stworzyć skuteczną kampanię i zwiększyć wpłaty darowizn, poprzez co jeszcze lepiej będziesz mógł/mogła realizować misję swojej organizacji.
Dowiedz się więcej
· Artykuł: Jakość, a nie ilość: znajdź właściwych zwolenników, aby Twoja organizacja mogła się rozwijać.
· O programie TechSoup Polska
· Narzędzie: Gizmi
· Narzędzie: GetResponse
· O pozyskiwaniu i przekazywaniu darowizn: darowizny.ngo.pl
Źródło: Strona TechSoup Polska