Google Analytics (GA) to darmowe narzędzie, dzięki któremu dowiecie się, jak użytkownicy korzystają z Waszej strony internetowej. Możecie monitorować rozwój całej witryny, jej najpopularniejsze podstrony czy ocenić skuteczność działań marketingowych. Wyciągnięte wnioski przydadzą się w rozwijaniu witryny Waszej organizacji i pozwolą dopasowywać strategię dotarcia do potencjalnych wolontariuszy bądź sympatyków. W naszym artykule powiemy Wam, jak zacząć korzystać z Google Analytics.
Ważne! Ten artykuł dotyczy Google Analytics 4 (GA4), najnowszej wersji tego narzędzia. Universal Analytics (UA), poprzednia wersja, zostanie wycofana 1 lipca 2023 roku, dlatego zachęcamy do konfiguracji swojego konta już teraz. Przeczytaj więcej o nadchodzących zmianach.
Zanim zaczniemy, chcielibyśmy przedstawić Wam kilka kluczowych terminów, których będziemy używać w tym artykule, a które mogą być Wam nieznane.
- Usługa (Property): to strona internetowa, aplikacja, blog lub inna domena, którą będziesz śledzić. W ramach jednego konta możesz mieć kilka witryn.
- Strumień danych (data stream): to ścieżka między witryną a pulpitem nawigacyjnym Google Analytics, umożliwiając pojawienie się danych ze strony internetowej na koncie GA.
- Zdarzenie (event): odnosi się do akcji wykonanej w witrynie, takiej jak kliknięcie, wejście na daną stronę lub przesłanie formularza.
Skonfiguruj Google Analytics 4
Pierwszym krokiem po założeniu konta jest stworzenie pierwszej Usługi. W zakładce „Administracja” (w lewym dolnym rogu) kliknij „Utwórz usługę” i nadaj nazwę, wybierz strefę czasową i walutę. Do swojego konta GA możesz dodać maksymalnie 100 usług. Następnie wybierz kilka informacji branżowych, jak wielkość naszej organizacji i kliknij „Utwórz”.
Następnie dodaj strumień danych. Przejdź do kolumny „Usługa”, wybierz „strumień danych” i wybierz typ strumienia. Do wyboru masz stronę internetową lub aplikację Android lub iOS, skąd będą pobierane dane.
Wybierając swoją witrynę online, wprowadź adres URL i nadaj nazwę. Zostaniesz zapytany, czy chcesz zezwolić na rozszerzony pomiar. Jeśli chcesz automatycznie śledzić odsłony, konwersje i inne zdarzenia, musisz się na to zgodzić. Kliknij przycisk „Utwórz strumień”, aby zakończyć proces.
Ostatnim krokiem konfiguracji jest dodanie tagów do witryny, które umożliwi śledzenie ruchu. Można to zrobić na kilka różnych sposób, ale możliwe, że będziecie musieli zaangażować w to pracownika działu IT lub osobę, która stworzyła Waszą witrynę. Proces zależy od tego, jak zbudowana jest Wasza strona internetowa, czy korzystacie z narzędzi typu Wordpress. My rekomendujemy skorzystanie z Google Tag Manager, który w przyszłości pozwoli Wam dodawać dodatkowe tagi w łatwy sposób.
Trzy podstawowe metryki
Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie do śledzenia danych i ich wykorzystania. Jednak na początek chcemy Wam przedstawić trzy najważniejsze metryki. Pozwolą Ci one zrozumieć ruch na witrynie i obserwować rozwój bez spędzania wielu godzin na platformie GA.
Użytkownicy (Users)
„Użytkownicy” odnoszą się do ogólnej liczby użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Obserwacja liczby użytkowników w danym czasie to świetny sposób na zrozumienie, jaki jest normalny ruch w witrynie i obserwowanie wzrostu popularności witryny. Kiedy uruchamiasz kampanie lub działania marketingowe, liczba użytkowników odwiedzających Twoją stronę może pomóc Ci zobaczyć, jak skuteczne są Twoje wysiłki. Więcej o użytkownikach przeczytasz tutaj.
Odsłony (Page Views)
Liczba odsłon na poszczególnych stronach pozwali Ci zobaczyć, jakie strony są najpopularniejsze w danym czasie. Dla Twojej organizacji pozarządowej ta metryka może być szczególnie przydatna, aby obserwować zainteresowane informacjami o darowiznach lub ostatnim wpisem o aktualnościach. Prowadząc kampanię w Internecie, na której przekierowujesz ruch do swojej strony internetowej, to wzrost liczby odsłon będzie dobrym wskaźnikiem jej skuteczności.
Chcesz zwiększyć liczbę nowych użytkowników na stronie internetowej? Zwróć uwagę na unikalne odsłony. Dane pozwolą Ci porównać, ile użytkowników powróciło na stronę internetową. Liczba nie będzie całkowicie dokładna, ponieważ użytkownik mógł wejść z nowej przeglądarki lub w trybie incognito.
Warto wykorzystać te dane pod kątem obszarów do poprawy. Jeśli Twoja strona z rejestracją dla wolontariuszy notuje dużo odsłon, ale ostatecznie zyskujesz mało zgłoszeń, to warto zbadać, dlaczego. Może są problemy z formularzem bądź wezwanie do działania (CTA) nie wyświetla się wystarczająco wyraźnie. Możliwe, że formularz jest zbyt długi i to zniechęca do wypełnienia go.
Konwersje
Jeśli korzystaliście z Google Universal, to możecie wiedzieć, że jedynym zdarzeniem, które mogło być postrzegane jako konwersja był zakup. Jednak ta metryka może oznaczać wiele innych sukcesów, szczególnie wśród organizacji pozarządowych. Dla przykładu: przesłanie formularza przez wolontariusza, rejestracja na wydarzenie lub inne działanie. W G4 możemy ustawić wiele różnych zdarzeń, aby zarejestrować je jako konwersję, dzięki czemu uzyskacie dokładniejszy obraz tego, jak organizacja osiąga określone cele.
Wykorzystaj swoją nową wiedzę
Po pierwszej konfiguracji i otagowaniu strony poczekaj trochę na napływ danych. To normalnie, że platforma potrzebuje nieco czasu na ich zebranie, abyście mieli co porównywać i analizować. Dlatego jeśli obecnie korzystacie z Google Universal, zachęcamy do stworzenia dodatkowej usługi z G4 – w przeciwnym razie utracisz wszystkie dane w lipcu 2023, kiedy to wszystkie konta zostaną automatycznie zmienione na najnowszą wersję.
Zachęcamy do rozwoju swojej wiedzy o Google Analytics, które jest m.in. niezbędnym narzędziem, jeśli planujesz skorzystanie z Google Ad Grants. Możesz sprawdzić krótkie przewodniki przygotowane przez Google.
Źródło: TechSoup Polska