Czym jest marketing zintegrowany i jak może przysłużyć się organizacjom pozarządowym?
Wiele organizacji niespiesznie dostosowuje swoją strategię marketingową do współczesnych standardów, zakładających bardziej zintegrowane podejście do cyfrowej komunikacji. W rezultacie organizacje te tracą udział w rynku na rzecz technicznie bardziej zaawansowanych marek konsumenckich.
W ostatnim czasie pandemia zmusiła wiele organizacji do organizowania całej swojej komunikacji oraz wydarzeń w świecie wirtualnym. Przyspieszyło to potrzebę zintegrowania inicjatyw dotyczących strony internetowej, kont e-mail, mediów społecznościowych, webinarów i content marketingu. Organizacje, które sprawnie wykonały ten krok, szybko odkryły korzyści łączenia platform komunikacyjnych i kampanii.
Czym jest marketing zintegrowany?
Marketing zintegrowany łączy wszystkie aspekty komunikacji w marketingu cyfrowym, wliczając w to SEO, social media, maile, wirtualne eventy, content marketing i stronę www. Realizowany jest poprzez połączenie taktyk, metod, kanałów, mediów i aktywności, sprawiające, że wszystkie te elementy pracują jako jeden potężny mechanizm. Proces ten zapewnia spójność całej komunikacji organizacji, na przestrzeni wszystkich kanałów, zarazem umożliwiając każdej osobie zaangażowanej w projekt pełne wykorzystanie narzędzi z jej obszaru.
Jeśli chodzi o firmy komercyjne, to w celu przyciągnięcia klienta muszą one pozyskać informacje o nim i skłonić go do zakupu. Proces ten polega na integracji touchpointów (punktów styczności), takich jak posty w social mediach, artykuły blogowe i e-maile, umożliwiającej odbycie podróży klienta – tzw. customer journey – w całości.
Pozyskanie lojalnych darczyńców dla organizacji odbywa się w podobny sposób. Warto zaangażować ich poprzez spersonalizowane, spójne przesłanie w rozlicznych punktach styczności, aby przekształcić ich w wiernych, chętnych udzielenia wsparcia rzeczników marki. To wymaga prawdziwie zintegrowanego podejścia do marketingu.
Korzyści marketingu zintegrowanego
Oto kilka kluczowych korzyści wynikających z przyjęcia takiego modelu.
- Dotarcie do szerszej grupy odbiorców.
- Większa szansa na zostanie dostrzeżonym na wielu kanałach, co oraz ułatwia konwersję na cele (dołączenie, dotacja, rejestracja, udostępnienie, wolontariat).
- Zwiększenie zaufania wśród nowych obserwujących, którzy widzą spójne komunikaty dotyczące misji organizacji na wielu kanałach.
- Zaoszczędzenie pieniędzy organizacji poprzez wielokrotne wykorzystanie tych samych zasobów w różnych kanałach online oraz, w przypadku niektórych kampanii, dzięki wsparciu rzeczników marki.
7 kroków do rozpoczęcia pierwszej zintegrowanej kampanii marketingowej online
Planując pierwszą kampanię zintegrowaną, łatwo jest ulec pokusie potraktowania działań każdego kanału jako oddzielnej kampanii. To jednak przeczy celowi integracji, która powinna wyeliminować utrudnienia związane z tradycyjnym marketingiem. Oto siedem kroków, z którymi łatwiej się odnajdziesz.
1. Określ główny cel kampanii
Wybierz najważniejszy cel i zdefiniuj docelowego odbiorcę. Przykładowo, jeśli prowadzisz organizację związaną z adopcją zwierząt, takim celem może być „adopcja zwierzaka”, zaś odbiorcą – „emeryci od 55 do 75 lat”.
2. Wybierz kanały
Stwórz segmenty dla swojej listy mailingowej według wieku i lokalizacji odbiorcy. Wybierz kluczowe kanały społecznościowe, takie jak Facebook, i odpowiednie regionalne tagi oraz słowa kluczowe związane z grupą docelową. Dopiero wtedy stwórz swoje komunikaty, call to action (wezwania do działania) i docelowe podstrony na swojej stronie www.
3. Podziel odbiorców i kanały według pożądanych działań docelowych
Masz już wyodrębnione kanały kampanii. Teraz zastanów się, jaki rezultat przynosi każdy z nich i jak są połączone. Przykładowo:
a. Opublikuj w mediach społecznościowych post o szczeniaku szukającym domu.
b. Przekieruj ruch na powiązany artykuł blogowy o tym szczeniaku.
c. Na końcu artykułu umieść formularz adopcyjny.
d. Kiedy adopcja dojdzie do skutku, poproś o dotację.
4. Zidentyfikuj liderów wewnętrznej komunikacji
Niektórzy pracownicy oraz wolontariusze odznaczają się wyjątkowymi umiejętnościami komunikacji. Jednocześnie warto przydzielić zadania związane z mediami społecznościowymi jednej osobie. Podobnie jedna osoba powinna zajmować się e-mail marketingiem. Pamiętaj jednak, że każdy dział i każdy zespół powinien ze sobą współpracować, kierując użytkownika ku kolejnym etapom jego podróży.
5. Zintegruj swoje kanały cyfrowego marketingu
Jeśli twoja strona działa na platformie takiej jak WordPress, poszukaj wtyczek integrujących formularze, media społecznościowe, blogi, rejestrację eventową i e-maile. Możesz je wykorzystać, aby jeszcze ściślej połączyć swoje materiały komunikacyjne.
6. Stwórz plan gromadzenia i konwertowania leadów na darczyńców, członków lub inne role
Znajdź odpowiednią platformę CRM (customer relationship management – zarządzanie relacjami z klientami), a następnie wykorzystaj ją do pozyskiwania, segmentowania i targetowania kluczowych grup docelowych poprzez właściwe dla nich kanały cyfrowe.
7. Uruchom, ulepszaj i dostosowuj swoją kampanię
Wykorzystaj Google Analytics, aby mierzyć skuteczność kampanii i ulepszać swoją komunikację za pomocą testów A/B – na przestrzeni wszystkich zintegrowanych kanałów.
Wszystko musi się łączyć
Choć nie każda zintegrowana kampania czy promocja musi być komunikowana we wszystkich kanałach twojej organizacji, to wszystkie powinny się wzajemnie wspierać, aby tzw. brand experience nie wydawał się odbiorcom fragmentaryczny i rozproszony.
Najważniejsze jednak, aby pamiętać, że strategia marketingu zintegrowanego zaczyna się od ciebie. Członkowie twojego zespołu nie mogą pracować w oddzielonych od siebie akwariach. Niezależnie od tego, czy twoja organizacja sama realizuje marketing, czy korzysta z zewnętrznej firmy, wszystkie kanały cyfrowe powinny razem pracować na lepsze doświadczenie wszystkich
Źródło: TechSoup Polska